Fölhantering

A

alinaa

Hejsan :) Jag ska snart skaffa mej ett islandsföl och har lite frågor som ni här kanske vill svara på?
Fölet är född i våras och är lite blyg/skygg fortfarande. Den är inte hanterad något ännu. Mer än att maten/godsakerna läggs i en hink.
Den har heller inte haft grimma på ännu. Vad tycker ni att jag ska börja med, eller tycker ni att jag ska låta fölet vara tills senare?

Sv: Fölhantering

Jag har precis köpt ett islandshästföl som jag kommer att få hem efter jul. Med honom kommer jag att börja med att vänja honom vid att gå i grimma, lyfta hovar, stå i box osv. Kanske gå korta promenader. Jag kommer att vara noga med att han respekterar mig som ledare. Tex att han inte är bufflig. Han kommer att gå på lösdrift med två andra islandshästunghingstar samt en ponnyvalack.
Till våren kommer jag att skicka honom på hingstbete i storflock och låta honom bara vara häst.
Jag tycker att det är viktigt att man kan hantera sin häst och att den kan gå i grimma. Detta anser jag vara nödvändigt vid veterinärbesök samt när hovslagaren kommer.
Lycka till med din fölis!

Tack så mycket för ditt svar:) Han är fortfarande installad hemma hos stoet, men jag har möjlighet att vara där nu, så det var det jag undrarde över. För ägaren jobbar inte med någon hantering alls. Men då han är avvand i December från stoet, är det först då jag ska börja med grimma m.m.? Så det jag kan göra nu är väl att vara hos honom så han vänjer sig, räcker det fram till Dec?

"våra" föl går fortfarande ute i hagen dygnet runt ´med sina mammor, springer lösa vid hagbyte osv.
Dom kommer nog gå tillsammans större delen av vintern...

Jag skulle nog vänta med hanteringen tills fölet är avvant. Låta dom gå tillsammans med sin flock och bara vara häst ett tag.

Ja fölet går i blandad flock på lösdrift och året runt är det tänkt.
Då ska han få fortsätta springa med dom andra :D Men att sitta i hagen kan jag nog inte låta bli i alla fall ibland...:angel:
Tack för era svar!

Jag tycker det är bra att börja med grimma tidigt. Vi leder våra föl mellan stall och hagar redan när de är några veckor.
Jag har träffat ohanterade halvårsgamla (och äldre) islandshästar, de är inte roliga.

Hejsan, kan nog hålla med em76.
Håller just på att lära min lilla att bli ledd och hon är ca 4 månader. Med tanke på avmaskning, hovvård och allmän tillsyn blir allt så mycket enklare för att inte nämna att man slipper tvinga hästen och bråka med den.
Positiva upplevelser och beröm så har man en häst som tycker det är trevligt att umgås med människor istället för att vara rädd.

Jag funderade lite när hon föddes hur jag skulle göra men kom snabbt fram till att för min del tycker jag att det är lättare att lära en lite bufflig häst att ha respekt för människan än att lära en rädd och skygg häst att vara lugn.
Tror att om man börjar från början så kommer de att ha "grundlugnet"...
(hoppas att ni förstår mitt resonemang)

//Sara

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka