Fölhantering?

I

IdizDynamit

Hej! Jag hjälper till med världens sötaste föl (en hingst) som bor i närheten av mig. Detta är en väldigt kaxig individ och han har kickat den ena av uppfödarna en gång, samt börjat småstegra och på annat sätt vara upprorisk och respektlös. Än så länge är det inte så farligt och för övrigt är han tam t ex med att kolla hovar, bli borstad osv, men hur får man honom att visa respekt på alla plan? Några tips med olika markövningar? Han är ungefär en månad gammal, men det är väl bäst att börja nu när han är liten så man inte får 600 kg häst på sig sen när han är flera år gammal? MVH Ida :confused:

Sv: Fölhantering?

Låt grabben vara föl och bli uppfostrad av sin mamma i ett par månader till åtminstone.

Så där små ungar behöver inte kunna så mycket och de är för små för att göra "övningar" med.

Min grabb i samma ålder är också lite småkaxig, men testa att vända rumpan till och lyft "ett bakben" så tuggar de så underdånigt så i de flesta fall... :D

/// ghost

Jag haller med ghost, lat stoet skota det dar med uppfostringen. Nar det ar dags for avvanjning kommer folet att vara en helt annan individ.

Alla föl i den åldern ska vara kaxiga... det är ju faktiskt "barn" och behöver få busa av sig emellanåt.

Om inte mina föl hade bockat,kickat mm - då hade jag blivit rejält orolig...

Gör ingen stor grej av det hela, ta tag i det till hösten istället.

Om han inte har lekkompis i samma ålder så se till att han får det. Nästan ett måste för hingstföl tycker jag, dom behöver det.

Min gick på bete med mamman + 4 ston m föl till under hela sommaren. Hade inte velat ha den lilla gangstern hemma. :p

Min lilla är jättesprallig, men jag ser det inte som trots utan snarare lek.

Jag håller på med henne varje dag, kliar klappar, tar på hela kroppen. Hon vill bli pysslad med en stund men sen börjar hon busa. Hon kan helt enkelt inte stå still längre än så!

IdizDynamit skrev:
Hej! Jag hjälper till med världens sötaste föl (en hingst) som bor i närheten av mig. Detta är en väldigt kaxig individ och han har kickat den ena av uppfödarna en gång, samt börjat småstegra och på annat sätt vara upprorisk och respektlös. Än så länge är det inte så farligt och för övrigt är han tam t ex med att kolla hovar, bli borstad osv, men hur får man honom att visa respekt på alla plan? Några tips med olika markövningar? Han är ungefär en månad gammal, men det är väl bäst att börja nu när han är liten så man inte får 600 kg häst på sig sen när han är flera år gammal? MVH Ida :confused:

Träna inte fölet med några specifika övningar i den ålder. Den vill vara hos sin mamma och bör vara det. Däremot så skulle jag definitivt vifta bort fölet om det beter sig illa mot en. Reser sig, sparkar eller biter. Då skall det väck och det direkt och bestämt. Det skall bara få umgås med folk när det beter sig korrekt. Tillbringa gärna mycket tid i hagen med att bara vara tillsammans med hästarna. Att gosa med mamman gör alltid föl nyfikna, så att de vill vara med också och då lär sig acceptera och tycka om folk. Så måste du jaga bort fölet så se till att de "goda" stunder som fölet tillbringar med dig är fler till antalet.

Hälsning Maja

När min lilla bebis var ett par veckor gammal (dvs hade full koll på sin kropp och visste sina egna "möjligheter") så sparkade hon bakut mot mig och träffade så pass hårt att det gjorde ont. Mitt "svar" blev en rejäl bredsida i arslet på henne... Inte hårt så hon drev omkull, men tillräckligt hårt för att det skulle kännas rejält.

Det var första och enda gången hon sparkade mot mig. Hon är fyra år idag, älskar folk och är mycket harmonisk. Så på henne fungerade metoden att säga ifrån EN gång, och göra det så det kändes.

Jenny

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
A
Hästhantering Känner att det börjat gå över gränsen nu med en unghäst i stallet. Kan kalla den för X. X är drygt 4½ år gammal, var inga problem med...
Svar
14
· Visningar
2 469
Senast: Whoever
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hundavel & Ras Nu är det väl inte aktuellt för mig att skaffa hund än på ett tag men då jag gillar att vara väl förberedd så har jag börjat fundera på...
2
Svar
22
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka