Riley
Trådstartare
Stoflocken där min häst ingår har nyligen släppts ihop med ett sto som har ett föl vid sin sida, mellan 1-2 månader gammalt. Nu är saken den att fölet börjat gå till mitt sto och försöker dia. Hon försöker inte "ta" fölet, har inte visat något som helst intresse för det, men går inte heller undan, och åker då direkt på stryk av mamman som är djävulskt vaktig om att ingen ska komma i närheten av hennes unge. Mitt sto har blivit belönat med ett antal fina sår på bl.a. huvudet tack vare det här.
Så min fråga är ju, är det normalt att föl gör såhär, går till andra än mamman och vill dia?
Jag känner ju även spontant att jag inte tycker det är helt okej att tvingas acceptera att min häst blir skadad för något hon "inte rår för". Dessutom har jag problem att rida henne nu, då några sår sitter precis där utrustningen går och de remmarna skaver upp såren.
Några åsikter? Jag kan ingenting om föl, fölston och avel.
Så min fråga är ju, är det normalt att föl gör såhär, går till andra än mamman och vill dia?
Jag känner ju även spontant att jag inte tycker det är helt okej att tvingas acceptera att min häst blir skadad för något hon "inte rår för". Dessutom har jag problem att rida henne nu, då några sår sitter precis där utrustningen går och de remmarna skaver upp såren.
Några åsikter? Jag kan ingenting om föl, fölston och avel.