Fölet försöker dia hos annat sto - är det normalt?

Riley

Trådstartare
Stoflocken där min häst ingår har nyligen släppts ihop med ett sto som har ett föl vid sin sida, mellan 1-2 månader gammalt. Nu är saken den att fölet börjat gå till mitt sto och försöker dia. Hon försöker inte "ta" fölet, har inte visat något som helst intresse för det, men går inte heller undan, och åker då direkt på stryk av mamman som är djävulskt vaktig om att ingen ska komma i närheten av hennes unge. Mitt sto har blivit belönat med ett antal fina sår på bl.a. huvudet tack vare det här.

Så min fråga är ju, är det normalt att föl gör såhär, går till andra än mamman och vill dia?

Jag känner ju även spontant att jag inte tycker det är helt okej att tvingas acceptera att min häst blir skadad för något hon "inte rår för". Dessutom har jag problem att rida henne nu, då några sår sitter precis där utrustningen går och de remmarna skaver upp såren.

Några åsikter? Jag kan ingenting om föl, fölston och avel.

Sv: Fölet försöker dia hos annat sto - är det normalt?

Nu är jag ingen jätteerfaren uppföddare men 2 föl och inne på den tredje dräktigheten. Första fölet gick själv med sin mor fram till 6-7 månaders ålder då bytte hon stall och fick sällskap av mitt nuvarande avelsto. Efter ett par dagar såg jag att hon va på det äldre stoet, stoet i fråga hade inget eget föl vid sidan men, precis som din gick hon inte heller undan.

Årets hingstföl går med mamma och en äldre valack, han umgås mer med valacken än med mamma. Bara förra veckan såg jag att han intog di"ställning" fast på valacken:eek:
Föl e väl som barn, testar gränser, ska känna, klämma å smaka på allt:D

Jag har ett stoföl född 08 som glatt valde ut en treårig valack som "pappa" när hon avvandes. De är fortfarande bästisar och när hon blir rädd eller behöver trösta sig så försöker hon dia honom. Till hans stora glädje :p

Några åsikter? Jag kan ingenting om föl, fölston och avel.
Kan du inte ta ditt sto ut ur hagen så att hon slipper åka på stryk?

Om du inte kan ta ur ditt sto ur hagen och låta henne gå i en annan hage så hade jag absolut klagat hos stallägaren. Du måste kunna ha din häst säker i hagen utan att hon får så stora sår att du inte kan rida!

Efter det är gjort tycker jag att du ska låta ägaren ta hand om sitt sto med föl och inte bry dig om det hela. Så länge ditt sto slipper vara med om att få däng så får du låta andra människor sköta sitt. Om stoet inte har tillräckligt med mjölk etc är verkligen inte ditt problem och heller ingenting du ska lägga dig i så länge inte stoägaren är helt inkompetent!

Nu är ju tråden "gammal" men japp de händer nog rätt ofta att föl diar hos andra ston, har sett det flertalet gånger när man har flera ston med föl...

Fast det stoet som TS skriver om har väl inte föl vid sidan?
Då är det knappast bra om ett föl håller på och tjuvtuttar.

Liknande trådar

Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka