Fölboxar?!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare exitingflame
  • Startdatum Startdatum
E

exitingflame

Vet inte om jag lägger inte det här rätt nu...
Hur länge ska sto och föl stå i fölbox?
Är det bara tills stoet har fölat, eller är det så länge man har dom tillsammans?

Har sett några som har haft sto och föl i en vanlig box (3*3) därav funderingarna!
Frågade vet när hon var ut och gjorde ultraljud, men hon visste inte :confused:, borde inte en vet veta det?

Tacksam för alla svar

Ha dem i fölboxen tills fölet vänjs av. Allteftersom fölet växer, och möjligen också blir mindre populärt hos mamman, så ökar behovet av att ha lite extra svängrum (vilket ju också är bra vid själva fölningen).

Till dess att fölet är 5 månader gammalt ska sto och föl ha en fölningsbox om de stallas upp. Då fölet är mellan 5 och 12 månader kräver den 50% av arean av en vuxenbox vid grupphållning med modern eller annan häst. Vid 12-24 månaders ålder kräver fölet/unghästen 75% av arean för vuxen häst vid grupphållning.

Vet inte om detta gjorde det tydligare men, en liten häst (1,49-1,60m) ska ha en fölningsbox som är MINST 10 m2, en stor häst (1,61-1,70m) ska ha en fölningsbox som är MINST 11 m2. Om fölet är över 5 månader ska modern och fölet tillsammans ha en box på MINST 12 m2 om det är en liten häst. Om det är en stor häst 13,5 m2.
Är fölet 12-24 månader kräver det en ännu större box, men då borde det kanske vara avvant redan..

tack för era svar! Jag känner mig klokare!
Fölboxen (som ska byggas nu) kommer att bli 12m2 lite drygt och mitt sto är bara 150 hög så då klarar dom sig i samma.
Dom kommer att stå ute större delen av dygnet iaf.
När fölisen är 12 månader, får den stå i egen box.
Tänkte ev, låta dom stå i varsin (men bredvid varandra) under nätterna, när fölisen blivit 6-7mån och tillsammans på dagarna (våra hästar går ute från 05.30-19.00)

Jag lånar din tråd lite! När fölet är avvant och ska stå i egen box...hur stor behöver den vara då? Hur höga är de, ca 130-140 cm eller nåt sånt? Ska man då ha en box efter den mankhöjden, eller efter den förväntade vuxenmankhöjden??? Kan de stå i mindre box den första vintern tex?

Jag hade 16 kvadratmeter box till maxade D-ponnystoet (arab). Det är ganska mycket större än man lagligen behöver, men jag tyckte faktiskt den var rätt lagom, det känns som om det hade blivit ganska trång när fölis var 5 - 6 månader annars, nu hade de ju svängrum och kunde ligga ner utan problem båda två hela tiden fram till avvänjningen.

Man kan ha fölet i en mindre box än "storhästbox" vid avvänjningen, det är ju bara att kolla hur hög fölis är (vilken ponnykategori den hamnar i) och kolla minimimåttet.

Jag lät ju fölis behålla boxen som mamma stod i innan och som sen fölis och mamma delade, men jag har ju bara tre boxar (och den tredje byggde jag bara för att ha under avvänjning, sen åkte stoet hem igen) så etts tycke 9-månaders arabfölis på ca 140 cm i mankhöjd kan sträcka ut sig i 16 kvadratmeter kingsize box, men det skulle lätt gå in tre stycken likadana fölisar utan problem =)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 167
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 744
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?