Fölbekymmer

Welsh

Trådstartare
Typiskt att man får krångliga hingstföl ;) nu är 2 av hingstfölen förstoppade, 1 resp 3 v gamla. När vet var ute idag för att u-ljuda några ston så passade vi på att ge fölen paraffinolja, igår kväll fick de microlax. Hoppas att 1 v fölets mamma snart ska komma i brunst så det förhoppningsvis löser upp sig lite. Jättekul att spruta paraffin olja som är så kletigt och skönt i småttingarnas munnar. Vad tror ni att de kommer att förknippa mig med :crazy:
Hur går det för er andra och era föl?

Sv: Fölbekymmer

Både jag och goda vänner till mej har för vana att alltid trycka i microlax direkt när det gäller hingstföl.Tycker det är bättre att göra det...med en gång....än att chansa och vänta...dessa hingstföl (alltid ett bekymmer). ;)

Jag gjorde som Crazy efter att ha läst olika trådar här.
Mitt hingstföl stod och krysta och det verkade segt och trögt. Jag hade ju ändå köpt microlax att ha i nödfall så dag 2 när jag såg att han kämpade gav jag honom 1 dos.
Det gick en liten stund sen gick det mycket lättare för honom. Sen har jag inte sett något med att han står och krystar och kämpar. Nu är han 5 veckor och mår bra.

Konstiga är att pojkarna blir förstoppade samtidigt och vid olika åldrar. Lilla Oliver är nu 3 veckor och har inte varit förstoppad tidigare. Nåja förhoppningsvis kommer det igång ordentligt. Veterinären pratade om salt som skulle ges annars. Tyvärr hann han glömma bort det innan han åkte så jag får väl åka förbi honom senare och hämta om paraffinet inte funkar.

vad kommer det sig att just hingstföl blir förstoppade?

Welsh skrev:
Hur går det för er andra och era föl?
Tja, mitt halvblodsföl har redan påbörjat sin journal på kliniken här.. :crazy: Det som först såg ut som en senkontraktur (början till bockhov) på höger fram visade sig vara en märklig hälta, ibland går hon riktigt bra på den, travar ca 2-3 grader halt och ibland låser sig hela benet och hon stödjer int epå det alls :cry:
Behöver jag säja att jag var ordentligt orolig när vi körde in till kliniken?
Men tackochlov så var det inga skelettskador :bow: , utan förmodligne en nervskada bakom bogbladet på det benet. Ska kunna läka ut själv och hon får gå ute om hon inte rusar runt...

Min lill gubbe har varit tvärt om lös.
Bra i börja tills mamma brunstade. Sedan var det löst löst. Kladdig svans rumpa , ben mm. Tvätta smörja mm.
När vet var här och kollade benet frågade jag även om detta. Ge morots pure.
Jag maskade av han. Det blev bättre . Nu bra. han är5 veckor

Liknande trådar

Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
54 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka