Fölbajsande.. Hur ska det vara?

Nosgrimma

Trådstartare
våran nya lilla pojke bajsar nog inte riktigt som han ska.. :crazy:

han äter mkt och är jätte pigg och fin men han har lite problem med bajsandet..
Han föddes natten mellan torsdag å fredag så idag är han 1vecka gammal.
första dagen (fredag) så bajsade han JÄTTE mkt tarmbäck (stavning?)
Och sen efter det så fick vi ge honom laxeringsmedel, då kom det senapsgult krämigt med hårda "pluppar" i.. Efter det har vi gett honom parafin olja både oralt och rektalt men han bajsar inte som önskat.. Inatt hade han inte bajsat alls och inte heller idag på dagen (vad vi har sett) Mamman kanske hinner äta upp det på natten men på dagarna så vaktar vi noga för att se om han bajsar..
Imorse hade han lite lite (kanske en matsked) kladd på bakbenet och Idag när dom stod i boxen hade han bajsat en 1 x 0.5 cm "Plupp" Thats it, Vad vi har kunnat se.

vet. sa att vi skulle ge olja och att vi inte kunde göra så mkt annat eftersom han inte är sjuk på ngt annat sätt..

Hur mkt och hur ofta Ska dom bajsa?

Som sagt så mår han i övrigt bra och är pigg å fin.. :)

Tror ni att vi behöver vara oroliga?

Sv: Fölbajsande.. Hur ska det vara?

Om han inte visar några tecken på att ha magknip hade jag nog varit lugn. Han har ju fått igång magen en gång, när det blev gult istället för mörkt. Det är ofta som jag inte kan hitta synliga rester efter mina föl.

Om han inte visar några tecken på att ha magknip hade jag nog varit lugn. Han har ju fått igång magen en gång, när det blev gult istället för mörkt. Det är ofta som jag inte kan hitta synliga rester efter mina föl.

han har visat att han är jäklarns arg på att han inte riktigt kan bajsa.. Han fösöker då och då och stampar med frambenen och gräver i boxen.. men neh.. inget magknips beteende.. :crazy:

Ok så det är inte helt ovanligt att man inte hittar bajset, Även om dom bajsar?

Nej det är det inte det första dagarna. Det är ju så små mängder åt gången att det är lätt att missa dem i boxen eller hagen.

Prova att ge ett microlax eller ett klyx o se om det får igång magen, tycker själv det har bättre effekt än paraffinolja. Men är fölis en vecka gammal, pigg, äter bra osv så bajjar den troligen oxå, annars borde han ha rejält med smärta vid detta laget

Min är några dagar äldre än din. Han har också lite problem med bajsandet. Inte så att han har verkar ha ont i magen, men när han ska bajsa så står han och klämmer ganska länge innan det kommer något :grin: .
Jag hittar aldrig något efter honom i boxen, men jag antar att allt fungerar som det ska annars hade han säkert haft värre symtom på ont i magen

när han ska bajsa så står han och klämmer ganska länge innan det kommer något :grin: .
Jag hittar aldrig något efter honom i boxen, men jag antar att allt fungerar som det ska annars hade han säkert haft värre symtom på ont i magen

Ja så gör den vi har på gården oxå.. (det är inte min) Och jag resonerar väl lite som du, annars hade det varit värre symtom.. Ok att han har lite ont till och från och maskineriet är lite seg men hade han haft väldigt ont i magen eller om det inte funkat alls känns det ju som om han inte skulle vara så pigg som han är och dessutom inte äta så bra som han gör.. ?

Prova att ge ett microlax eller ett klyx o se om det får igång magen, tycker själv det har bättre effekt än paraffinolja. Men är fölis en vecka gammal, pigg, äter bra osv så bajjar den troligen oxå, annars borde han ha rejält med smärta vid detta laget

Jag tror att det va microlax dom gav honom.. och då kom det ut massor!
Jag tror nog att han bajjar men det är väldigt kämpigt för honom.. Men jag tror att mamman börjar brunsta nu, då ska han väll få diarré?

Om han inte får det, är det något som är väldigt fel då?

det är inte mitt föl och hon som äger honom har haft föl flera gånger innan (senast förra året) men hon håller på att gå sönder av oro och när hon blir stressad glömmer hon allt hon kan/har kunnat.. :) vill bara kunna lugna ner henne och/eller vara extra vaken på saker som verkar lite "off" men jag har själv tyvärr ingen vana av föl och deras ät och bajs vanor därför jag frågar här.. :)

Jätte tacksam för ALLA svar :)

Senast ändrad:

Jag har fött upp ett 20tal föl o har inte genom åren hittat mkt fölbajs i boxarna.

Ang diarré vid brunst, så är det långt ifrån alla som får det. Av mina fick ingen det förra året, året innan var det en fölis som fick diarré. Så det är väldigt individuellt

Skönt att höra att det är fler med samma problem! Min är tio dagar idag och jag har inte märkt av någon diarré på honom, tror att stoet har brunstat men är inte helt säker.
Det är väl kanske lite trångt ibörjan, men det borde rätta sig till efter ett par veckor tycker jag. Tydligen är det ovanligt med kolik på föl som diar.
jag fick ett tips, men det var ju när han var nyfödd, att spruta in lite ljummet vatten blandat med lite oparfymerad tvål.

Min tjej e 3 vcekor nu å jag har aldrig sett henne bajsa men än när hon vanyfödd typ när tarmbecket kom.. Sen har jag ej sett henne göra de. hon va lös i magen när stoet brunstade men sen bra igen å sedan dess har jag ej sett henne bajsa... Men hon visar inga tecken på kolik elelr nått å hon äter å e glad så då hoppas jag att allt står rätt till =)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 536
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 920
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 864
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 724
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka