Föla tidigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Heididiane
  • Startdatum Startdatum
H

Heididiane

Hej,

Har ni någon erfarenhet av detta?

Mitt sto blev seminerad 24 Maj. så jag har förväntat mig att hon ska föla omkring slutet av April. Men hon börjar redan nu "svälla" i ljuvret, gå med lite lyft svans och är almänt trött. (Fölet är livligt och "sprallar" runt mycket)

Min fråga är..... Ska jag förvänta mig att hon fölar tidigt? Jag håller koll varje dag och har känt ganska stor skillnad från i fredags till idag, alltså på en vecka.....
(har läst nånstans att fullblod ofta fölar tidigt! från 315 dagar!)

Förväntansfull första gångs hästmamma :love:

Sv: Föla tidigt?

Ston kan börja fylla juvret ganska långt innan fölning, och de sista månaderna går de ofta med lyftad svans. Fölet börjar bli stort och tar plats!
Märker detsamma på mitt sto som ska föla i början av maj. Hon är lugn, håller sig lite i bakgrunden, går nästan med konstant lyftad svans och börjar få "tuttar". Hör till.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 387
Senast: Digbil
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
F
Avel Vi fick i tisdags en överraskning när vi kom ut i stallet för att morgonfodra och ett av våra ston fölat under natten... Stoet i fråga...
Svar
9
· Visningar
2 567
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter