Föla på lösdrift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 019
Sv: Föla på lösdrift?

När mitt sto skulle föla gick hon på lösdrift med 3 andra dräktiga ston. Vi gjorde som så att vi delade upp dem så att de gick 2 och 2 i var sin lösdrift. De två som var beräknade först gick i en lösdrift och de två som var beräknade senare (bla mitt sto) gick i en lösdrift. De gick i en mindre hage dagtid och på kvällarna ställde vi in dem i lösdriftshallen där vi delat av två boxar. När det närmade sig fölningsdags (ett par veckor innan) sov jag i bilen och gick ut och kollade till mitt sto varje halvtimme.

Efter fölning fick stona gå i egen hage ett tag (mitt sto fick gå kvar i lösdriften) för att bekanta sig med fölet. Efter ett par veckor (tror jag det var :confused: ) släppte vi ihop stona 2 och 2. Ett kortare tag i början, sedan längre och längre stunder. Vid betesdags (i mitten av juni) släppte vi ihop alla 4 ston och så fick de gå till det var dags för avskiljning.

Vi kunde inte låta våra ston föla ute, det var för kallt och geggigt. Det gjorde att vi fick hålla lite koll på sto och föl i hagen, så att inte fölet låg ner för länge i geggan.

Hoppas du fått lite tips :) och lycka till med sto och föl!

Mvh Jordgubba

Problemet med den typ av sensor är ju att den inte larmar om hästen fölar ståendes som min häst gjorde. Jag har 3 hästar men den som ska föla älskar att vara i lösdriftsstallet så där tänker jag sova. Lycka till allihopa. /G

KL

Frågar här eftersom det är många fölvana här inne. Jag har själv fått 5 föl med två olika ston som fölat nattetid i boxen. Förra året hade jag en förstföderska som fölade i hagen på dagen. Min fråga är hurpass lika ett stos fölningstid brukar vara? De som föddes på natten har för min del varit lättare att övervaka då vi haft kamera och varit med, den i hagen tog max 10 minuter, jag var där 15 minuter innan och trodde kanske att i natt blir det ( som jag trott i tre veckor), men inte om en kvart. Stoet kommer att gå i en egen hage sista veckorna vid stallet, det gick dock bra förra året då det fanns tre andra ston ute i hennes hage. Detta stoet är ett stort halvblodssto, 172 cm och grov. Hennes box är 12 kvm, men veterinären sa att vissa ston känner att det är för trångt i boxen ändå, vad tror ni? Naturligtvis vakar jag så mycket jag kan + att det finns en anställd i stallet hela dagen, men går det så snabbt som förra året kan det vara svårt att hinna ut i hagen och ta in henne när det är dags. Beräknad fölning 29/4, så hon går inte ute på natten då. Går det bra sa veterinären att det är bättre att de fölar ute då man slipper allt som följer med en fölning i boxen, men jag vet att vädret inte brukar vara så OK för en fölning ute vid den årstiden och förra året fick vi bära fölis in då det började regna direkt när han kommit ( han var tung).

Problemet med den typ av sensor är ju att den inte larmar om hästen fölar ståendes som min häst gjorde. Jag har 3 hästar men den som ska föla älskar att vara i lösdriftsstallet så där tänker jag sova. Lycka till allihopa. /G

Ja, det finns som sagt fördelar och nackdelar med alla fölvakter, och ingen är 100% säker

Mina ston hittills har följt ett mönstre, dvs en har gärna fölat tidiga morgnar, en runt midnatt, och vi har en som vi har fått två föl efter, båda i hagen på förmiddagen.
Men helt säkert finns det ston som inte följer något mönster också.

Mina ston hittills har följt ett mönstre, dvs en har gärna fölat tidiga morgnar, en runt midnatt, och vi har en som vi har fått två föl efter, båda i hagen på förmiddagen.
Men helt säkert finns det ston som inte följer något mönster också.

Som sagt de stona jag hade innan fölade på natten den ena mellan 21-24, den andra mellan 01-04, men de flesta föl föds väl nattetid, så det var därför jag tänkte kolla om någon har ett sto som fölat dagtid som har upprepat det. Helt säker kan man ju aldrig vara, men jag misstänker att hon kommer att föla på dagen i år också, jag får väl hoppas på fint väder den dagen:angel: .

Knapplån!
Jag har mina dräktiga går på lösdrift.
" av dem ska föla första halvan av april så de kommer jag ställa in i box över nätterna from mitten av mars. Vi har övervakningskamera i stallet så det är så smidigt att ligga i sängen o titta på teven.
Den 3e ska föla i mitten av juni så hon får nog gå ute o föla.
Vi har full uppsikt från huset över hagen de går i på dagarna nu när de är på lösdrift så jag känner mig lugn.

Jag stallar in mina på box ca 3-4 veckor innan beräknad fölning, men självklart går de ju ute på dagarna i hagen. Tills förra året hade alla fölat på kvällen eller natten (8 föl sen -01), men förra året klämde mitt gammelsto ur sig sin fölunge mitt på dagen i hagen när jag själv låg på BB och hade blivit förlöst för ca ett dygn sen ;) Min man var också där och kvar;) hemma var mina föräldrar som inte är särskilt hästvana. Pappa sprang och kollade i fönstren med kikare och var ute vid hagen också med jämna mellanrum, men lyckades precis missa fölningen. Han ringde något stressad till BB och sa att nu ligger det en fölunge bakom Minnea. Jag ringde till vår snälla granne (kobonde) som kom och bar in fölet, så när jag kom hem sen på eftermiddagen var fölet redan uppe och hade diat. :)

Men kikare är mycket bra! Den använde jag flitigt under veckorna innan, eftersom jag pga foglossning och en massa förvärkar och foglossning inte orkade springa ut och kolla i hagen så ofta. På nätterna hade vi övervakningskamera.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 358
Senast: Masse
·
Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har... 2
Svar
21
· Visningar
5 843
Senast: Ingridl
·
Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 215
Senast: limona
·
Avel Vi väntar föl här i maj och jag går och grunnar fram och tillbaka på vilken lösning som är bäst. Skulle gärna vilja ha hjälp med att...
Svar
14
· Visningar
4 640
Senast: Chickengirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka