Föla på annat än halm.?

Tabitha

Trådstartare
Halm är mitt förstahandsalternativ, men då jag (eventuellt) hittills inte lyckats hitta någon tillräckligt fin halm börjar jag fundera över alternativen. Har hört att en del låter hästarna föla på spån, men det känns spontant lite väl smuligt och dessutom oroar jag mig över risken för att fölen ska äta spånet. Har även funderat på halmpellets, men har inte hittat någon åf i mina trakter ännu. Jag har i nuläget en bra torvbädd i boxarna som jag i värsta fall kan strö hö över, men det känns som lite väl slösigt minst sagt, och dessutom har jag inte obegränsat av den varan heller. Det börjar snart dra ihop sig, så jag är mycket tacksam för alla synpunkter jag kan få!

Sv: Föla på annat än halm.?

Jag använder torv med ett tunt lager spån över som jag tar bort efter fölning. Funkar jättebra!:)

Normalt har jag halm, men då vi i år har fått hålla tillgodo med lite halvdan halm och bara fått tag på ett mindre parti riktigt fin halm och jag dessutom har dels en kisseralla (genomsur box varje dag) och en skitgris som skall föla och det lillar partiet riktigt fin halm hade gått åt på nolltid till dessa två grisar, så har jag nu på prov lagt in halmpellets till den första av stona nu när jag städade ur boxen inför fölningen, hon får nu trampa upp dessa till en mjuk bäss (vilket verkar ta sin lilla tid barfota som hon är) sedan kommer jag att strö upp ett tjockt lager med vanlig halm över när jag ser att det verkligen är på gång, får se hur jag gör efter fölningen om jag bara låter halmen vara där första veckan det beror på hur det funkar, har aldrig haft halmpellets innan, många pratar ju lyriskt om dem.

För drygt två timmar sedan fick jag min första erfarenhet av fölning på halmpellets. :D Precis som du har jag fått snåla på halmen. Jag lade en bädd med halmpellets. När den hade löst upp sig och packat sig lade jag vallar med halm runt väggarna. Stoet har sedan själv dragit in lagom med halm på bädden, och jag har fyllt på i vallarna. Jag bstämde mig för att inte lägga något tjockt lager med den vanliga halmen, för jag ville dra nytta av pelletsens fördelar. Med andra ord dra fördel av att pelletsen ger ett så fast underlag. Fölet var uppe och studsade på egen hand inom en timme, och utan att trassla in sig i halmen som jag upplever att de gjärna gör annars.
Imorgon ska jag göra iordning fölbox nummer två, och jag kommer att göra likadant den här gången.

Tack för tipsen om halmpellets! Verkar vara ett rätt intressant strömedel även ur andra perspektiv! Hittade en åf i mitt område, ska kolla upp det!

Aha! Vid hur många fölningar har du använt det, och har du märkt av några problem, t.ex. när stoet slickar på fölet, eller om fölet försöker äta det.?

För drygt två timmar sedan fick jag min första erfarenhet av fölning på halmpellets. :D Precis som du har jag fått snåla på halmen. Jag lade en bädd med halmpellets. När den hade löst upp sig och packat sig lade jag vallar med halm runt väggarna. Stoet har sedan själv dragit in lagom med halm på bädden, och jag har fyllt på i vallarna. Jag bstämde mig för att inte lägga något tjockt lager med den vanliga halmen, för jag ville dra nytta av pelletsens fördelar. Med andra ord dra fördel av att pelletsen ger ett så fast underlag. Fölet var uppe och studsade på egen hand inom en timme, och utan att trassla in sig i halmen som jag upplever att de gjärna gör annars.
Imorgon ska jag göra iordning fölbox nummer två, och jag kommer att göra likadant den här gången.

Har du alltså bara låtet halmpelletsen packa sig ? Mockar du ut kisset ? Känns ju inte så bra ur bakteriesynpunkt att ha bädd (de har ju en förmåga att gräva fram vid fölningen), är lite kluven på hur jag skall göra med "bädden" om dagarna, ännu är hennes box långt ifrån söndertrampad och jag har jobbat en del med att flytta på pelletsen så att det blandar sig mjukt och pellets, har tagit ut tydliga genomblöta kissfläckar sedan har jag gått loss med krattan och gjort underlaget poröst innan jag krattar det jämnt igen, tycker det blir som ett trampat jordgolv i hårdhet om man inte drar i det.

Jag har använt det vid två fölningar hittills. Hade tidigare halm men jag tycker inte det var riktigt bra av två olika anledningar.

Dels grävde stoet runt i halmen så att när det var dags var hon ända nere på betonggolvet i stora delar av boxen - inget vidare underlag för fölet att hamna på.

Sen när fölet kommer ut spretar ju benen åt alla håll i början och hamnar ibland under den fluffiga grävda halmen. Stoet som var ivrigt var på väg att trampa på fölet flera gånger första timmen eftersom hon inte såg var benen var.

Spånet mockar jag ju ut direkt efter fölningen och av torven tar jag ut det som blivit geggigt. Har aldrig sett fölet äta av torven och dom har heller aldrig haft några problem med magen. Jag tycker också det är lättare att hålla rent i en torvbädd, urinen sugs upp direkt och det blir inga ammoniak-ångor, vilket jag tycker det blir på nolltid i halm. Bajset ligger "uppepå" så det är lätt att hålla koll på fölets avföring.

Det fastnar heller inte så mycket i pälsen på det blöta fölet som man kan tro så det är inga problem för stoet när hon ska tvätta av sin lilla nyfödda.

Kolla gärna på bilden på sidan 12 i tråden Arabsto - frieserhingst som finns här på avel. Jazze har lagt in en bild på sin Cashmere som visar henne nyfödd och blöt. Cashmere är en av mina uppfödningar som kommit till världen på torv och spån.

Jag har haft bädd, dvs inte mockat ut kisset. Att jag har valt att göra så är för att jag har två hästar som jag inte har lyckats ha bädd åt förut, men där bädden håller jättebra sedan jag gick över till halmpellets. Dessa två hästar är riktiga grävlingar.
Jag gjorde då bedömningen att en halmpelletsbädd skulle hålla för en fölning. I det här fallet hade jag rätt. Om det stämmer på nästa sto återstår att se.

Hm,
soligt och gott väder ute,.....alla våra föl är födda utomhus från april månad, betäckning planerad att fölningen bör bli i mitten på april- början av maj alt senare. Peppar peppar, har aldrig haft ett enda problem med fölning. Dessutom fölar de i sin flock. Flocken tar och skyddar mamman vid fölning, en utses till förstavakt och står närmast, de andra på litet avstånd. Sen får inte de andra gå fram till fölet dom första dagarna. Mamman får en underbar kontakt med fölet då hon ser till att denna inte rompar iväg för långt, den lär sig snabbt vad staket är mm. Av naturen väntar också stoet med fölningen tills vädret är stabilt, dvs inget regn. Har alltid varit sol när det fölat! Så kommer de även fortsättningsvis o föla, så strö bekymmer har vi inte. Och en annan fördel, fölningen sker oftast på dagtid.
Varför envisas med att låta föla i box som det blir bökigt och trångt i?

Ser ju också på valptikar att de vill ha naturliga utrymmen, helst under husgrunden eller i under buskarna...men hundarna får valpa inne, blir jo oftast nattetid.;)

Kanske av den enkla anledningen att vi övervakar våra ston precis som det står i lagen, väldigt svårt att ha en fullgod övervakning utomhus, inte heller en dröm att ha stoet ute i mörkret om det går åt helvete och veterinären behöver se för att arbeta. Sen skall vi inte tala om alla som råkat ut för att stoet fölar intill staketet och fölungen hamnar på fel sida, än värre som det gick för en bekant fölet ramlar i bäcken som löpte utanför hagen och drunknade. Stoet hade inte visat några som hellst tydliga tecken på att fölningen var på gång därav gick hon kvar nere på betet och det fick som sagt ett tragiskt slut.
Inte heller är det optimalt med fölning ute på ston som inte haft föl innan, tillhör de den kretsen som försvarar sitt föl även mot människor (finns ganska gott om sådana) så är det jättekul att försöka få tag på henne/fölet i en hage om något inte är ok så att veterinärhjälp behövs. Finns många baksidor med att föla ute.
Inne i en box med ORDENTLIG övervakning så så har man klara fördelar på alla dessa bitar, och övervakar man stoet ordentligt så har man också koll så att hon inte lägger sig i väggen.

Vi har fått 16 föl, ett antal kalvar av köttras, samtliga födda ute, men ändå "övervakade", ingen har lämnats i sticket. Alla födslar har gått problemfritt på kort tid, inga komplikationer efteråt, samtliga dagtid. De gånger dom det varit problem, dvs kalv som inte kommit ut utan draghjälp var då vi hade mjölkkor och dessa stod inne, några få gånger men ändå.
Så vi har väl då varit lyckligt lottade med fölning, kalvning dagtid och smärtfritt, utomhus, :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 881
Senast: Araminta
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar