G

Gaalopp

Hej!
Ni får ursäkta om jag lägger inläggen fel, är rätt så ny här, men jag lär mig nog snart!

Jag la detta inlägget här för att jag vill veta lite fakta om att ha föl, och att hantera föl, hur man gör och hur man ska beté sig.

Eftersom att det finns ett föl i mitt stall, så kan jag nog lite grann kanske. Jag vet ju att man ska vara jättelugn i deras närhet, men det ska man iochförsig vara i alla hästars närhet. Men ska ta det i fölets takt.
När kan man första gången hälsa på fölet? När kan man börja med boxträning? När kan man börja rida stoet igen? När kan man börja att använda grimma på fölet? Hur ska jag göra om stoet rusar emot mig för att hon vill skydda sitt föl? Det finns så mycket frågor kring detta.
Någon som är expert på föl som kan ge lite information? Har sökt på internet, men tyvärr inte funnit svaren.

Efter att fölet i mitt stall kom till, har jag intresserat mig mer och mer för föl. Och jag skulle gärna vilja ha ett själv om några år. Det är därför jag frågar.
Men det är så mycket man behöver veta innan, jag vill ju inte att något går fel!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föl

Min morbror har föl och jag har bara lite erfarenhet av dem men jag hoppas jag kan hjälpa.
Vi hanterar fölet redan första dagen, dock väldigt lite. Klia lite, sätta på grimma etc... så blir den mycket lättare att hantera sen.

Man kan väl rida stoet ganska tidigt, barbacka. Jag började rida in en häst som hade föl, med sadel när fölet var ca 2 mån (jag skrittade bara). Bara stoet är lugnt och fölet kan gå bredvid. Jag red i hagen. Tror inte att det är bra att rida ut eftersom fölen kan hitta intressanta saker eller andra hästar som dem kan "fastna" vid. Man kan inte heller rida så bra dressyr eftersom fölet lätt hamnar ivägen XD

Hoppas jag var till någon hjälp :D

Sv: Föl

Hej!
Tack så jättemycket! Precis sånt här jag behöver veta.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar