Föl Vaccination

Kitara_

Trådstartare
När ska man vaccinera fölet??

Alltså när börjar man grundvaccineringen??

Är det då influensa och stelkramp?

/ Kitara_

Sv: Föl Vaccination

Man börjar vid ca 4 månader. Du kan vaccinera mot både stelkramp & influensa.
Jag håller på & grundvaccinerar mina nu. De ska få sin andra spruta nästa vecka.
Förra gången gick det lite vilt till med den ena, som ABSOLUT inte ville ha nå'n spruta! Men det gick till slut! Får hoppas han är snällare denna gången... :)

Jag väntar alltid tills fölet är över 6-8 mån innan tetanus vaccinering (om man inte måste pga ex sårskada)

Influensa tar jag inte förrän tidigast vid 2 års åldern.
detta pga att immunförsvarets sänks en hel del vid vaccinering, en fölunge har inte hunnit bygga upp sitt försvar tillräckligt.
En fölunge är ju heller inte ute och rör sig på samma sätt som en tävlingshäst och är på så vis (oftast) ganska skyddad i sin hemmiljö.

Förövrigt tycker jag att kravet på influensa vaccinering borde slopas...

Jag har oxå bara vaccinerat mina mot stelkramp.
Har oxå hört detta om immunförsvaret vid influensa-vaccinering. Min veterinär tyckte jag kunde skippa den, så får de blivande ägarna bestämma själva sen...

Men varför väntar du till 6-8 månader innan stelkrampsvaccinering? *nyfiken* :)

Jag vacsinerade mot både influensa och stelkramp
i mondas 31/2 månad gammal fölis.

Vet var lite orolig för att det skulle vara förtidigt.
Hon ringde till de som tillverkar vacsinet. Ingen fara alls.
Så den 3 oktober skall nr 2 tas

Jet skrev:
Jag har oxå bara vaccinerat mina mot stelkramp.
Har oxå hört detta om immunförsvaret vid influensa-vaccinering. Min veterinär tyckte jag kunde skippa den, så får de blivande ägarna bestämma själva sen...

Men varför väntar du till 6-8 månader innan stelkrampsvaccinering? *nyfiken* :)

Jag fick av min veterinär reda på att man ska inte vaccinera för tidigt då det hade med skelettets utveckling att göra man borde vänta tills minst 6 månader med tetanus

Vi vaccinerar när alla hästar i uppstallade efter betet så det brukar bli när fölen är 4-6 månader ungefär. Om stona har bra skydd ska ju det också kunna ge lite skydd till fölen också.

Vi vaccinerar alltid mot stelkramp, influensa samt botulism.

Hälsn Ann

Min fölunge är 8 månader och ännu ej vaccinerad. Skall göra stelkrampen snart, influensan får han senare.

*lånar knapp*

*gör mej även beredd på diverse påhopp*
Min är 1 år och tre månader... Har varken stelkramp eller influensa vacc.. När han kommer hem nu i oktober så kommer han få dem...
Har inte haft tid att ta ut vet på det innan ...

Tänker inte göra nåt påhopp men jag har sett stelkrampshästar o det gör att jag ALDRIG kommer att låta bli att ha fullt skydd. Ingen ska utsätta sin häst för den risken anser jag men självklart är det upp till var o en eftersom det inte finns nåt tvång!

Hälsn Ann

Min fölis har fått grundvaccin förra veckan och han är nu 4,5 mån. (Jag trodde att jag var sen, har för mig att det stod i "Att bli med föl" att de ska ha tidigare.)

Jag brukar grunda mina föl med A2 +T som kombinationsspruta när de är 4-6 mån gamla. Jag tar det när sista fölet är 4 mån gammalt. Ger dem även botulism sprutan om köparen vill det.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka