Föl/unghäst på lösdrift!

Q

Qwyxz

Vad bör man tänka på innan man släpper ut föl eller unghästar på lösdrift?
Klarar sig t.ex. även föl utan täcke vid väldigt kyligt väder och kan även föl gå på fri tillgång på hö?
Ska man helst ha flera föl/unghästar tillsammans på en lösdrift eller kan man ha föl/unghästar och äldre hästar?
Tacksam för svar!
/En som inte vet någonting :)

Sv: Föl/unghäst på lösdrift!

Bara det finns skydd för vind och nederbörd i hagarna som lagen också säger så är det ju inga problem.
Utan täcke absolut, det är hästar, inget annat.
Låt den vara häst och sätta en ordentlig vinterpäls från början.
Jag skulle nog ge fri tillgång till hö eller flera gånger om dagen, jätte viktigt för att hålla värmen. (Och så vattnet, fri tillgång!!)
Man kan ju ge ett bra hö med höga värden och sedan kanske ett hö med lite lägre värden som de bara kan stå och tugga och hålla magen igång och värmen uppe utan att få i sig massa onödigt.
Jag tycker det bästa är att blanda en massa olika åldrar och hästar.
Bara de kommer överens till slut att alla får komma in i "skyddet" och att alla får äta, kan ju ta ett tag innan alla får sin plats men bara de får det.
Tycker alla åldrar för då blir det en flock där unghästarna får leva hästliv och lära sig!
Annars med bara unghästar blir det ju aldrig ngn "vuxen" som säge rifrån och som det får visa respekt och som dom får känna att de är hästar emot.
Men jag tycker det är viktigt att det finns flera unghästar så att de kan leka leka leka också!!
Man kanske kan ta in dom några timmar mitt på dagen om det regnar och är jättekallt så de kan få torka?
Detta är ju bara vad jag tycker också, har ingen egen unghäst....än i alla fall.

Okej, vad bra!
Självklart ska de ju ha fri tillgång på vatten också men det ser jag som så självklart att jag inte behöver skriva det :D
En annan fråga angående föl och unghästar...
Var går egentligen gränsen för föl och unghäst...när blir fölet en unghäst och inte längre är ett föl?

Jag kallar fölet för föl t o m den 1/1 då den blir ett år, då är det en åring och inte ett föl längre. Hästarna går sk unghästklasser mellan 4-6 år, så jag tycker att unghäst är den till den 1/1 när den fyller 7 år, men det är som jag tycker.

Okej!
Om vi säger att någon ska sälja sitt föl, när ska den personen sälja det, när kan fölet liksom vara i från sin mamma tidigast?

Vi brukar avvänja fölet från stoet vid ca 6 månaders ålder. Är stoet inte dräktigt igen har en del gått kvar med mamman lite längre. Har läst någonstans att man kan avvänja redan vid 5 månader, men det tycker jag är i tidigaste laget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar