Sv: Föl/unghäst på lösdrift!
Bara det finns skydd för vind och nederbörd i hagarna som lagen också säger så är det ju inga problem.
Utan täcke absolut, det är hästar, inget annat.
Låt den vara häst och sätta en ordentlig vinterpäls från början.
Jag skulle nog ge fri tillgång till hö eller flera gånger om dagen, jätte viktigt för att hålla värmen. (Och så vattnet, fri tillgång!!)
Man kan ju ge ett bra hö med höga värden och sedan kanske ett hö med lite lägre värden som de bara kan stå och tugga och hålla magen igång och värmen uppe utan att få i sig massa onödigt.
Jag tycker det bästa är att blanda en massa olika åldrar och hästar.
Bara de kommer överens till slut att alla får komma in i "skyddet" och att alla får äta, kan ju ta ett tag innan alla får sin plats men bara de får det.
Tycker alla åldrar för då blir det en flock där unghästarna får leva hästliv och lära sig!
Annars med bara unghästar blir det ju aldrig ngn "vuxen" som säge rifrån och som det får visa respekt och som dom får känna att de är hästar emot.
Men jag tycker det är viktigt att det finns flera unghästar så att de kan leka leka leka också!!
Man kanske kan ta in dom några timmar mitt på dagen om det regnar och är jättekallt så de kan få torka?
Detta är ju bara vad jag tycker också, har ingen egen unghäst....än i alla fall.