Föl som svettas..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 441

Thera

Trådstartare
Vi fick ju en liten fuxfara här i fredags. Pigg som en mört, efter en halvtimme galopperade hon framåt och bakåt i boxen, och hon har sprungit, bockat och lekt som en tok ute från första början. Mamma försökte hänga med första dagen, sen har hon liksom gett upp.. :D

Det jag undrar över är om det är normalt att de svettas mycket? Hon svettas mängder när hon dragit sina repor ett tag, idag var hon sjöblöt på hela kroppen. Kan inte minnas att min förra fölunge svettades så (men iofs var han lugnet själv, mer som tjuren Ferdinand..)

Men är det normalt att de svettas så mycket eller vad kan det vara?

Sv: Föl som svettas..

det är fullt normalt, våra fölungar har alltid svettas mkt när de har dragit sina repor! inget att oroa sig för..

måste bara säga att din fölunge är ju helt underbar :love: , har sett bilder på henne i andra trådar! Ska du behålla den?

det är fullt normalt, våra fölungar har alltid svettas mkt när de har dragit sina repor! inget att oroa sig för..

måste bara säga att din fölunge är ju helt underbar :love: , har sett bilder på henne i andra trådar! Ska du behålla den?

Tack för ditt svar, då kan jag vara lugn alltså.. :D

Jag är bara fodervärd åt hennes mamma, så fölet är ägarens och ska så vitt jag vet säljas. Kul att du tycker hon är fin! :bow:

Tror inte heller att det är någon fara. Men det kan allt gå illa ibland också för en bekant till mig som har fött upp många halvblod gjorde som han alltid gjort med sina "fölisar" (första dagen är bara ute och går en stund med mamman och fölet så fölet får springa runt och andra dagen tog han ut dem i en hage) Och mamman blev så överlycklig (hon är väl lite livlig iband) och sprang som en idiot och fölet skulle hänga på de sprang så mycket så fölet stupa av ansträgning till slut. Gick inte att få tag i dem och stoppa dem heller... Den lille avkomman e:Warseiner blev aldrig bra i korset så han fick ta bort den vid ett års ålder pga av den ansträgningen:(.

Så han släpper aldrig mer sto och föl i en för stor hage i början för att de inte ska springa allt för mycket i början. Men din fölis väljer ju själv hur mycket den springer det är ju värre när morsan blir tokig och "bäbisarna" ska springa/hänga med dem...

Berätta det bara för att det är värt att ha i bakhuvudet tycker jag de första dagarna.... när de ska ut ibörjan.

Liknande trådar

E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 131
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka