Föl som står med bakdelen inunder sig

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anya
  • Startdatum Startdatum
A

Anya

Jag har ett hingstföl (1 månad gammal och prematur) som gärna står med bakdelen tätt inunder sig när han vilar. Den närmaste liknelsen jag kan komma på är att det påminner lite om en häst i piaff, han drar bakdelen rejält inunder sig och delvis även frambenen. Är det någon som vet vad detta kan bero på??? Han rör sig helt normalt för övrigt i alla gångarter och det är bara när han vilar han står så, aldrig t ex när han diar. Eftersom han är prematur har han ännu inte fått någon större muskelmassa, kan det vara en bidragande orsak?

Sv: Föl som står med bakdelen inunder sig

hej

det första som slår mig är att han kanske fryser, så står min 6åring och har alltid gjort det när hon demonstrerar att hon hellre vill vara inne i värmen.

en riktigt fryslort är hon. Hur mkt prematur är han? han är ju ganska sent född så han har ju inte hunnit lägga på nått underhudsfett som tex fölungar födda i maj/juni.

Hej!
Han är egentligen dysmatur, dvs för sent född, men med prematura symptom. Han är faktiskt född hela 9 veckor över tiden.....! :eek:

Nej, han har inget underhudsfett alls, allt han äter går säkert bara till att bilda muskler osv. Mycket möjligt att han fryser, måste kolla om han står likadant när han har täcke på sig - jag har faktiskt bara reagerat på det när han står utan. Brukar ha täcke på natten och ute när det blåser mycket så han slipper slösa bort sin energi på att hålla sig varm.

Jag tycker ett föl på en månad överhuvudtaget inte ska STÅ och vila. Endera äter de, eller skuttar runt, eller ligger.

Tycker att det låter som smärta någonstans ifrån. Har du haft veterinär som kollat honom? Muskeldegeneration pga selenbrist?

Jag tycker ett föl på en månad överhuvudtaget inte ska STÅ och vila. Endera äter de, eller skuttar runt, eller ligger.

Håller med.Men fölet kanske har svårt att lägga sej + upp igen pga bakbenställningen.
Har haft en vindsvept som hellre stod upp och sov.
Nu rätade den sej på 5 dagar (puh!) men tog flera minuter på sej att lägga sej ner,dönade ihop i en hög och 2 första dagarna fick den ibland hjälpas upp.

TS har du haft veterinär ute för att kolla fölet?
Annars tycker jag en rejäl check-up på lilla fölet är ett måste.
Skulle vara rätt orolig om det var min,som du säkert oxå är.
Sto och föl är inne på nätterna? (Alla har ju inte stallat in så därför frågar jag.)
Jag tror inte det är helt ovanligt att prematurföl står så som din.

OT ngt iaf..Det stod väl i tidn Hästen i fjol om en ardennerunge som fötts efter 388 dygn,tror jag.
Hoppas verkligen allt ordnar sej efter all lång väntan!
Bör finnas info på nätet i ämnet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka