Föl som handhäst

Asa_S

Trådstartare
Har en än så länge mycket teoretisk fråga.

När min nuvarande 9-åring var ½-åring hade jag med henne som handhäst ofta när jag red ut. Det fanns många fördelar med detta, men en stor nackdel - hon sprang på snedden jämt. När hon blev äldre åtgärdades detta med gjord och inspänningstyglar, men om jag nu i framtiden någonsin skaffar föl skulle jag gärna ha det med ut, men inte löst. Så hur åtgärdar man rakheten? Kan man sätta inspänningstyglar i grimman på en så ung häst???

Sv: Föl som handhäst

Nä... inga inspänningar på en så ung häst...

Kan du inte försöka på annat sätt... ex långt grimskaft så den inte behöver gå snett utan kan gå relativt fritt?

Om det inte fungerar så växla sida i så fall... Varannan höger varannan vänster sida av ledarhästen....

Kanske inte ta med den som ledhäst över huvudtaget!!... utan ta promenader med den vid hand i stället?

Sv: Föl som handhäst

Jag har läst om det där, "på snedden" problemet för några år sedan.. Dom ansåg att det skulle åtgärdas genom att byta sida på hästen. Inte att sluta med det. Då fördelarna övervägde nackdelarna.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 141
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 326
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 923
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att köpa ett föl, en fin liten standardshettis... Min plan har alltid varit att skaffa en ungponny när...
Svar
13
· Visningar
1 819
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama