Föl som handhäst?

CosmicQueen

Trådstartare
Hur gammalt bör ett föl vara innan man kan ta med dom som handhäst under skritturer på ca 30 minuter?
Utan att det ska vara någon fara att dom anstränger sig...

Sv: Föl som handhäst?

Låt dom vara ca en vecka sen går det bra att börja skritta mamma och fölis i ca 30min.
I det vilda får dom ju börja gå med direkt och om dom går på bete så hänger ju fölis med mamma vart hon än går.
Vänta inte för länge tills fölis blivit kaxig. Fölis ska vara väldigt mammig i början så h*n inte drar till skogs. ;)
Börjar man i tid så slipper man kanske otrevliga överaskningar typ föl försvinner och mamma springer efter ochryttare blir klämd mellan träd :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar