Föl som föds på betet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Hur gör ni som väntar föl sent?
Går era ston på bete dygnet runt eller har ni dem inne på natten i väntan på fölning? Går stoet ensam i hagen eller låter ni henne gå med andra hästar?

Där jag praktiserade för nåt år sen fölade stona ute i hagen. Dom stod med andra hästar, men jag tror att dom ibland ställde dom i en egen hage när det började bli dags. Det funkade bra! :)

Mina båda ston fölade sent förra året. De gick själva i egen hage när det närmade sig. När första stoet fölade var det regn och rusk så hon fölade inne. Det andra stoet fölade oxå inne eftersom det första stoet hade en fölunge med boxvila och jag inte hade hästsällskap ute. Så hon gick ute på dagen och inne på natten och fölisen kom på natten. Båda stona fölade inne. Hygieniskt är det bättre ute och stona har mer plats att föla på, men så blev det inte för mina trota att intensionen från början skulle vara utomhus.

Stona på våran gård som fölat sen har alltid fölat ute. Oavsett väder faktiskt. De har haft egen hage, men släppts ihop med de andra fölmärrarna efter något dygn.

Den märkligaste upplevelsen var märren som lade sig precis i staketet till grannen, så vi var tvugna att riva staktet, hon fölade i fel hage, Stoet som gick i den hagen hade FULL koll. Hon höll sig i sin ände (med spetsade öron åt fölningshållet) ända tills allt var klart, då tog hon sats och travade en STOR vid omväg runt märren som just fölat och gick in genom hålet till den andra hagen...

Min nsv snodde helt enkelt fölet för hbl, vi missade fölningen med ca 30-40 min, under denna tid hade det blivit torrt, säker på benen och när det knallat omkring lyckades nsv komma emellan. Det var lite förvirrat, mamman var jätteängslig - troligtvis hade bäbis diat innan kidnappningen för allt gick bra. Nsv var bindgalen när jag fick tag på henne och ledde bort henne och det blev separata hagar i 2 veckor sen delade dom på vårdnaden. En stod för maten och den andra för uppfostran. Maken till cool pålle hon blev och tack vare nsv fick hon mycket högre rang, mamma är superlängst ner på stegen. Nordisen är världens mammis (hon låter tom unghästar dia henne då hon får mjölk när hon brunstar)så det blir väl till att betäcka henne, jag tror att det är hennes uppgift i livet.

Mina går i stora beteshagen på dagarna (kikare används) och tas hem till gräspaddocken inför nattvaket, där finns bädd, belysning och övervakningskamera + att paddocken finns endast 15 meter från huset.. suveränt bekvämt :D

Oftast är det en i taget som ska föla och då får hon gå själv på natten, i år är de två med 1 dygn emellan så de får dela paddocken ihop :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka