Föl som bara går med mamman

Tora

Trådstartare
Suuuck! Just när jag trodde att det hade löst sig så strular det igen.

Problemet är att jag hittar inget sällskap till mitt sto och föl. Varje gång jag har blivit lovad sällskap så har folk ändrat sig (3 gånger).

Nu finns det hästar i hagarna runt omkring med den lilla går själv med sin mamma i en hage. Tanken är att skicka den lillla på bete med andra hästar i slutet av april början av maj. Men till dess ser det ut som om de två får gå själva.

Jag har väldigt stor ångest för att den lilla inte har någon annan häst än sin mamma att leka med. Hon är ju så nyfiken på de andra hästarna och hälsar på dem genom boxgallret men det är ju inte samma sak.

Så vad tror ni kommer hon att få problem att skiljas från sin mamma eller ha jättesvårt att komma överens med andra hästar i framtiden eller är det inte så farligt som jag föreställer mig det.

Mvh

Tora den oroliga

Sv: Föl som bara går med mamman

Jag har bara dåliga erfarenheter av att låta föl gå ensam med sin mor över vintern. Inte bara att de blir svåra med andra hästar - utan framförallt har de blivit svåra med människor!

Svåra mot människor, på vilket sätt?????

Mvh

Tora

Vi hade ett föl (vi var väldigt okunniga, enda försvaret) som gick bara med sin mor hela första vintern. Efter det gick hon alltid med många andra hästar men tyvärr så blev det inte bättre.
Hon förstod inte rangordning, och hade ganska dåligt och onyanserat kroppsspråk - det är SVÅRT att hantera såna hästar! Dålig respekt för space, svårt att förstå tryck och eftergift (gäller ju allt man gör - om det så handlar om att leda eller att flytta undan för en skänkel) och så vidare. Kunde helt enkelt inte hästspråk. Hon var i och för sej väldigt snäll mot människor men hade senare mycket svårt att hantera stress-situationer - antagligen pga rangordnings-biten som "saknades" hos henne, och blev farlig både för sej själv och andra på grund av det.

Har träffat ytterligare hästar som varit uppväxta enbart med sin mor, samtliga av dessa har varit såna som blir klassade som "elaka". (fast i grund och botten handlar det nog om just onyanserat kroppsspråk och dålig förståelse för rangordning) Alltså farliga att hantera, stort revirtänkande bland annat.
Självklart kan det bero på andra saker också men de jag följt på närmare håll har varit supertydligt att alltihop grundlagts när de bara gått med morsan...

De flesta hästmammor är nog ganska okonsekventa. Min är egentligen en tuff tant men mot fölet är hon ibland sån att hon abra suckar och låter honom "hålla på" när han muckar med henne, rider på henne, biter och rycker osv, andra gånger blir hon tvärförbannad och biter i från. Inget dera lär fölet hästspråk - då är det roligare att iaktta fölet när han hänger efter sin "idol" 6-årige valacken. Syns väl att valacken har tagit på sej rollen att lära fölet det där med nyanserat hästspråk - han är noga med att visa vad en blick, ett bakåtvikt öra betyder och är ju en fena på det där med "tryck och eftergift"/tajming/pedagogik. Sånt som kommer väl till hands när man hanterar fölungen, att han "fattar"/lärt sej.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 850
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III