Föl, sälja eller behålla??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Coompis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 104
C

Coompis

Vet inte om min tråd hamnar rätt men hoppas det! (nybörjare) :p
Jag är delägare i ett sto som jag har betäckt. Hon väntas föla i juni och jag har nu blivit erbjuden att sälja fölet för det jag har lagt ut.
Men känner mig verkligen inte särskilt sugen på att sälja, men har ju gått o väntat så länge :love:. Det som får mig att tveka är alla problem som kan uppstå så som bockhov,dödfött mm mm.....
Hur vanligt är det att något går fel, svårt att svara på kanske men skulle hjälpa lite :confused:
Blir ju inte bättre av att det är mitt första föl o hästen första!

Sv: Föl, sälja eller behålla??

Om jag säjer så här mitt sto fick sitt första föl för snart 3 år sedan. Jag kan låva dig du ångrar inte det. Tänk du får vara med från början. Bara det säjer ju allt. Visst var jag rädd innan mitt sto skulle föla man läste ursäkta att jag säjer det dessa jädra böcker om vad som kan hända. Men sen tänkte jag ja om det skulle vara så det händer något så var det säkert meningen också. Det kanske var något fel. Men i regenl så händer det inget. Mitt sto fölade själv. Vi såg att något var på gång vi fort hem och hämta varmt vatten och det var bara 10 min där ifrån. Och när vi kom tillbaka låg där ett litet föl i i boxen allt hade gått bra! Så oroa dig inte i onödan det är inte värt det. Ta en dag i taget det kommer att gå bra!

Svårt att säga hur du ska göra, man vet aldrig vad som händer med ett föl. Men jag skulle aldrig sälja fölet i magen för "självkostnadspris", vilken mening är det då att ta ett föl? Ska man sälja ska man ha betalt efter hur bra fölet är alt. behålla det och få glädje så istället.

Men om du är orolig att förlora dina investerade pengar råder jag dig hellre att teckna en foster-föl-försäkring som täcker om det blir dödfött eller sjukt osv. Kostar några tusen men då är man lite mer säker på att inte gå med jätteförlust om något går snett.

Nej det känns verkligen som att kasta pengarna i sjön om jag skulle sälja det för "självkostnadspriset".
Är inte mest orolig för att förlora det jag redan investerat utan att inte ha råd med allt för dyra veterinärskostnader. :(
Men iofs så hjälper ju en foster-fölförsäkring till ordentligt.
Men om man ska teckna en sådan försäkring så måste man ha ett dräktighetsintyg va? Har aldrig fått det, får man göra ett nytt ultraljud då eller kan man be om det i "efterskott" där man betäckte henne??

Eftersom hon är så långt gången så räcker det med en rektal undersökning av veterinär eller så kan man ta ett blodprov.

Vet att iaf Agria har så att deras ombud kan komma ut och kolla, känner denne då att fostret sparkar alt att man ser fosterrörelser så gäller även det.

Man måste ha ett intyg från den dagen det ska börja gälla, man kan inte teckna försäkringen i för eller efterskott.

I de flesta livförsäkringar ingår ett visst foster och föl försäkrings skydd, tex 10% av stoets livvärde.

Har du en veterinärvårds försäkring på stoet gäller även denna för fölungen under de 30 första dagarna (brukar det vara)
Då betalar du alltså bara självrisken...

Jag tycker att man ska läsa alla bäcker och annat man kan få tag på, då vet man vad som kan hända och har lite hum om hur man ska hantera det. Visst det är lätt att bli skrämd men när mitt sto födde ett prematurt döfött föl var jag ändå glad att jag läst en del så visste man vad man skulle ta sig till.

Sälj om du vill, men aboslut inte till självkostnadspris. Det är ju galet att ge bort fölet nu när du haft allt jobb.

Liknande trådar

Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: bigganl
·
Avel Nu väckte säkert rubriken en del både frågetecken och utropstecken. Men alla uppfödare, jag menar inte så illa som det låter :) Jag...
Svar
12
· Visningar
2 522
Senast: kopparberg
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 461
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka