föl på bete - skiljas från mammi

lis1e

Trådstartare
har i mina framtidsplaner tänkt att införskaffa ett russföl från lojsta hed nästa höst... är ute i god tid, jag vet! :)

satt och funderade på några saker. det kan ju inte vara trevligt för fölet att bli taget från mamman bara "sådär", åka i en transport i X antal timmar från gotland till skåne!

hur ska man göra då egentligen? bara båten från gotland till fastlandet tar ju 4-5 timmar. hade planerat med en bekant att ta hem varsin. är det bättre att dom har sällskap i transporten eller ska dom åka i varsin? det ultimata hade ju varit att ha en lastbil...

klarar ett föl en sådan lång transport??

Sv: föl på bete - skiljas från mammi

Tog färjan över i somras och det tog 2 tim och 50 min.(Oskarshamn) Inte snabbfärjan -den vanliga alltså som hästar får åka.

ok. vad bra..

ingen annan som har ett bra svar till mig?

Men varför inte ringa upp dom som har hand om russen. Så får du säkert veta hur du ska gå till väga med transport. Kan inte tänka mig att fölen tas direkt från skogen och säljs. Dom har säkert någon övergångsperiod på fölen som ska säljas.

Jo, det är precis så det går till?
Alltså fölen tas från skogen ena dagen - åker sedan dagen därpå. Har nog inte haft särskilt mycket kontakt med människor innan, är inte vana vid att äta hö (om de inte har börjat stödutfodras då? men som jag förstått av andra som fått hem föl så har de oftast inte inne vanan på att äta hö) - eller ännu mindre äta kraftfoder, så det är nog precis som att få hem en vildhäst...

Jag har just "beställt" ett Lojsta-föl och jag bor i Umeå - i Västerbotten, Norrland alltså. Som jag förstod det går det transporter över från Gotland till fastlandet med fölen, sedan får man ju välja själv hur man vill göra därifrån - komma och hämta fölet själv eller att något transportföretag hämtar det. Ett annat alternativ är att åka till Gotland och hämta fölen direkt på plats med egen transport.

Mitt föl kommer ju åka en rund sväng på runt 80-100 mil (jag är osäker på hur långt det är), och visst är jag lite orolig - och visst kommer det vara en traumatisk upplevelse för den lille, men det är så man gjort "i alla tider" och har det funkat förut bör det funka nu med.

Förhoppningsvis får fölet åka tillsammans med ett annat föl från Lojsta, med transport (transportföretag/lastbil eller transport) - helst lastbil för min del, upp till Uppsala och där övernatta/pausa ett par dagar tillsammans med det andra fölet innan den får åka den 50 mil kvarvarande resan med ett transportföretag (dvs på lastbil).

Jag hoppas att det ska gå bra, men visst kommer jag vara lite orolig. Men jag lugnar mej med att det finns dom som köper "vildhästar" - tex camargue, basjkir, som aldrig hanterats av människor och som exporteras och åker långa resor över halva världen och klarar det.

-> trådskaparen, bor du i Skåne är det ju inte SÅ himla långt för fölet att åka? Hur långt kan det vara - 30-40 mil? Eller har ni längre än så upp till Gotland?
Är det "bara" runt 40 mil så skulle jag nog åka själv över till Gotland och vara med när de samlas och ta med fölet i egen transport hem.

Jag kommer att ha laddat upp med smaskigt lucernhack (i hopp om att det går ner lättare än hö och kraftfoder kanske?) och förhoppningsvis är flocken här hemma öppenhjärtliga mot den lille när han kommer - då löser sej nog allt....

evis skrev:
Jag har just "beställt" ett Lojsta-föl och jag bor i Umeå - i Västerbotten, Norrland alltså. Som jag förstod det går det transporter över från Gotland till fastlandet med fölen, sedan får man ju välja själv hur man vill göra därifrån - komma och hämta fölet själv eller att något transportföretag hämtar det. Ett annat alternativ är att åka till Gotland och hämta fölen direkt på plats med egen transport.

trådskaparen, bor du i Skåne är det ju inte SÅ himla långt för fölet att åka? Hur långt kan det vara - 30-40 mil? Eller har ni längre än så upp till Gotland?
Är det "bara" runt 40 mil så skulle jag nog åka själv över till Gotland och vara med när de samlas och ta med fölet i egen transport hem.

beställt från årets flock eller? har du varit nere och kollat på den eller du har bara fått se bilder? hur vet du det med transporter till fastlandet? det hade ju varit det ultimata att hämta fölet på fastlandet! kollade upp igår hur mkt det kostade att åka båt med släpet t/r, det låg på 1900:- i år. det skulle förmodligen höjas till nästa år dessutom.

hemifrån mig är det 27 mil till oskarshamn. har lite planer med en bekant på att ta hem varsin ju. vi får nog snacka ihop oss om vad man får göra..

ska nog ta och göra det, bara för att förhöra sig lite...

Jag har varken varit ner eller sett bilder, utan slog till under telefonsamtalet med tillsynsingsmannen (snacka om att köpa grisen i säcken!). Det var han (B.J) som sa att det fanns transportörer som tog fölen över till fastlandet - men transportören tog 2000 spänn, något tillsyningsmannen tyckte var orimligt, men mer än så vet jag ej.

Jag ska undersöka närmare, kan säkert återkomma med mer info om nån månad - den 13:e november åker fölen!

haha, det hade jag fan aldrig vågat! är där stam på fölen egentligen?

oh fy sjutton, då kan man ju likabra åka över själv och dessutom se sitt föl!

2000:- lät inte riktigt rimligt, jag har betalat 1000:- för transport från Gotland till Enköping, det är ju bra mycket billigare än att åka och hämta själv... Ring transportören direkt själv och kolla. Dessutom tycker jag att det känns tryggt att hästen åker i en bra lastbil med andra hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 195
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka