föl och utfodring-fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
L

lothlorien

Hej
Hur gör ni andra med era föl betr foder? Vi fick en fin pojke i slutet av mars o han är nu 3,5 månader. Han går i flock med mamma o andra hästar på ett bra bete och han växer o mår bra (blir en STOR sak verkar det som)
I dagsläget lever hela flocken enbart på gräset men undrar nu när o om det är dags att börja utfodra honom extra med kraftfoder. Hur gör ni andra med sådant?:confused:

Sv: föl och utfodring-fråga

Hans mamma har gott hull o ger tydligen bra med mjölk med tanke på hans storlek. Och han betar gräs med de andra. De går ute dygnet runt.

Jag har gått på den gamla regeln att föl ska vara "blanka, runda och inte helt lätta att tas med" :D

Fodra extra gör man väl när inte betet räcker til längre? Dvs när de behöver mer mat.

Goda somrar/höstar med friskt och frodigt gräs kan de gå utan stödfodring länge. Är betet tunnare så behövs mat tidigare. En del ston klarar sig inte över huvud taget på enbart bete. Jag har haft ett sådant sto. Hon är själv stor och ger väldigt stora avkommor. Hon - och fölet - behöver ha extra, de hinner helt enkelt inte äta så mycket som de skulle behöva bägge två.
Andra lättfödda ston som kan ta näring ur vad som helst och mjölkar som kor - de kan gå på enbart bete långt in på hösten och ändå ha runda busiga glada föl med blanka pälsar.

Jag skulle göra så att jag noga följde hans hull. Vid minsta tecken på att han blilr lite tunnare eller kanske "snäll" så börjar du stödfodra mor och barn.

Lite vid sidan av... Jag är ID-kontrollant och vet inte hur många gånger jag åkt med onda aningar till stoägare som försäkrat att deras föl är "jättesnälla" och lätthanterliga. Och ofta, ofta har farhågorna besannats. Fölen är tunna. De busar och stojar inte för att de helt enkelt inte orkar. Som sagt - föl ska vara runda, blanka och inte helt lätta att tas med.

*hihi*
Då får vår lille ligist tilräckligt med mat.
Är ju ganska logiskt att tänka så, det gäller ju även vuxna hästar.

Hi hi fin filosofi. Men i mitt fall så stämmer det inte.... Mitt sto är ruuuund och fölet också, hon är fin och blank i pälsen. Men hon är en ängel att ha att göra med. Visst busar hon och leker i hagen, men annars är hon underbar:love:

Hi hi fin filosofi. Men i mitt fall så stämmer det inte.... Mitt sto är ruuuund och fölet också, hon är fin och blank i pälsen. Men hon är en ängel att ha att göra med. Visst busar hon och leker i hagen, men annars är hon underbar:love:

Kan bara hålla med. Våra fölungar har varit runda och nästan överviktiga men snälla och hanterbara har de varit ändå. Kanske beroende på att vi hanterar våra föl dagligen......de går på bete men är inne i stallet varje dag samt att de åker med sina mammor på mängder av utställnignar under sommaren.

NU stödfodrar vi vårt ena sto med sitt föl. Just nu är det lågt med protein i gräset och även om stoet är rund o småfet så börjar det synas en aaaaningen på ryggen att allt inte är som det ska vara med proteinet.

NU stödfodrar vi vårt ena sto med sitt föl. Just nu är det lågt med protein i gräset och även om stoet är rund o småfet så börjar det synas en aaaaningen på ryggen att allt inte är som det ska vara med proteinet.

Verkar vara riktigt risigt med protein i gräset i år, mina går på gödslade vallar (på återväxten) brukar minst sagt vara krut i den så här års. Men såg samma fenomen som dig igår min smällfeta femåring (med föl vid sidan) börjar bli tunn i ryggen (inte så det syns än men det känns vid närmre besiktning). Har aldrig behövt ge proteintillskott på de betena vid denna tiden men verkar mest som att det är en massa energi de går och käkar i sig för feta är de så det räcker och blir över, knepigt detta.

Vårt största problem med betet är torkan. Jag ser framemot att det ska regna hela nästa vecka :banana:
Ja man måste verkligen ha koll på sina fölston så de inte faller ur pga proteinet. Feta kan de ju vara ändå.;)

KL
dum frga kanske.... Men vad gör man om man då har ett sto med rejäl mage, men som börjar tunna ut över ryggen? Matar jag mer hö så kommer hon att bli fetare om magen, hon har alltid haft jättelätt att bli fet.... något tillskott??
Nu går hon bara på bete (ganska utätet) och hö. Fölis mår bra och är rund.

Det är svårt att bedöma om man inte vet vad det är i höet. Om det är rikligt med protein eller inte.

Protein bygger musklerna och energi fettet och ger bränsle. Grovt generaliserat.

En en bukig, tunn häst får för lite protein. Ge inte mer hö om du är osäker på värdena - ge lucern eller kraftfoder med hög proteinhalt.

Ett sto som ger di behöver massor av mat. Föston ska ha de allra allra bästa betena. Jag tror att det är lite överoptimistiskt att ge enbart hö till ett digivande sto på magert bete. Hon behöver mer än så.

Öka på med kraftfoder eller lucern men håll koll på fölis så det inte drar iväg med svullna leder elelr uppdrivna kotor.

P.S. bukighet är inte fett, det är fyllda tarmar. Fettet sitter ovanpå hästen, i nacke, hals och rygg och över revbenen.

Senast ändrad:

Nej, jag vet inte exakt vad höet innehåller, eftersom vi i höst går över på vårt vanliga hösilage. Detta hö är bara ett "mellantidsfoder". grönt och fint, men det säger väl inte allt. Sen går det ju en hel del protein till mjölk.
Så jag borde ge lucern?
Hon fick tidigare under dräktighet och de första veckorna innan bete krafft groov. Kan det vara något att fortsätta med?
Saken är att denna häst i tävlingskondition har gått på 6 kg hösilage, 5 kg halm, och ett par dl lågproteinfoder för att inte bli överviktig. (Enl. vets rek)
Nu har vi släppt på det iom dräktighet och fölning, men hon ser verkligen fet ut, fast mindre muskler över rygg och kors. Trist, helt enkelt. Men lucern är väl ett foder för att "göda" upp hästar, kan det ändå vara värt att prova?
Borde kanske fixa en bild, lite svårt att förklara.
Hur som helst, tack för svar!:)

Mina ston med föl går in på natten,får hö till natten samt kraftfoder (betfor + Hippo Growth) morg o kväll.Fölen har ätit ur krubborna med mammorna sen de var 1 1/2 vecka resp 2 1/2 vecka.
Hö och gräs äter de så gott de kan med sina små gaddar!
De diar inte mindre för att de äter kraftfoder.
Även om ston och föl ser fina ut ska man inte glömma att mkt av näringen i gräset redan avtagit en hel del nu i juli.
Om jag var du skulle jag ha stenkoll så inte stoet tunnar ur och börja ge henne kraftfoder inne iaf till natten då.
Fölet kommer säkerligen vara nyfiken på vad mamma äter och norpa vad han kan.
Om inte mamman är snäll och delar med sej får man sätta in en extra krubba.
Kan ju gå bra att fodra med riktigt bra,analyserat hö,lämpat för fölston, om man föredrar att ha dem ute dygnet runt lite längre.

Mina ston med föl går in på natten,får hö till natten samt kraftfoder (betfor + Hippo Growth) morg o kväll.Fölen har ätit ur krubborna med mammorna sen de var 1 1/2 vecka resp 2 1/2 vecka.
Hö och gräs äter de så gott de kan med sina små gaddar!
De diar inte mindre för att de äter kraftfoder.
Även om ston och föl ser fina ut ska man inte glömma att mkt av näringen i gräset redan avtagit en hel del nu i juli.
Om jag var du skulle jag ha stenkoll så inte stoet tunnar ur och börja ge henne kraftfoder inne iaf till natten då.
Fölet kommer säkerligen vara nyfiken på vad mamma äter och norpa vad han kan.
Om inte mamman är snäll och delar med sej får man sätta in en extra krubba.
Kan ju gå bra att fodra med riktigt bra,analyserat hö,lämpat för fölston, om man föredrar att ha dem ute dygnet runt lite längre.

Jag har fått börja ge kraftfoder till mina ston, jättetrist men gör det utan att tveka. Ena stoet är 1,75 och svårfött i vanlga fall, och hennes fölunge verkar bli lika stor. Stoet har inte fallit ur än, men är inte lika rund som hon var när hon fölade och i hennes fall gäller det att ligga före. Jag ska gödsla ena betet och låta det vila ett tag, så får vi se om det får lite fart igen.

Just nu får mina Hippo Alfa, havre och mineraler.

Dessutom så har värme + flygfä gjort att de rört sig väldigt mycket, alternativt bara stått och hängt. Dåligt med kvalitativ betestid...

Nej, jag vet inte exakt vad höet innehåller, eftersom vi i höst går över på vårt vanliga hösilage. Detta hö är bara ett "mellantidsfoder". grönt och fint, men det säger väl inte allt. Sen går det ju en hel del protein till mjölk.
Så jag borde ge lucern?
Hon fick tidigare under dräktighet och de första veckorna innan bete krafft groov. Kan det vara något att fortsätta med?
Saken är att denna häst i tävlingskondition har gått på 6 kg hösilage, 5 kg halm, och ett par dl lågproteinfoder för att inte bli överviktig. (Enl. vets rek)
Nu har vi släppt på det iom dräktighet och fölning, men hon ser verkligen fet ut, fast mindre muskler över rygg och kors. Trist, helt enkelt. Men lucern är väl ett foder för att "göda" upp hästar, kan det ändå vara värt att prova?
Borde kanske fixa en bild, lite svårt att förklara.
Hur som helst, tack för svar!:)

Nej, man göder inte hästar med lucern.
Det är ett proteinfoder som man ger för muskler bl.a. Lucern är helt enkelt bara torkad lucernklöver. Se lucern som ett "torkat bra bete"! Dvs något man kan ge hela tiden.

Grovt generaliserat så ger man protein för att bygga vävnad. För att hästen ska kunnna sätta muskler, underhålla senor, leder och organ.
Energi ger man för bränsle. Det är bensinen hästen går på.

ett sto som ger di behöver bägge delar!

Du ska helt bortse från vad hästen fick är hon tävlade. Nu är en helt annan situation. Stoets överhull struntar du i. Nu är hon mamma och det enda du ska se till är att varken hon eller fölet tunnar ur och att de är välmående.

En häst i lätt träning/ridning rekommenderas att som miniminivå ha en kvot mellan protein o energi på ca 6. Bra betesgräs som är det optimala för fölston har en kvot på ungefär 13. Dvs betyyyydligt mycket mer protein.

En av mina fodergurus säger att fölstobete måste vara så frodigt att man inte ser hästens kotor....

För att göra de väldigt enkelt för sig och slippa räkna - inte alla är så insatta i utfdring - brukar jag rekommendera att köpa ett kraftfoder gjort för avel. Tex Krafft (Breed) och ge enligt rekommendation.

Foder ÄR en djungel innan man börjat fatta det grundläggande.

Trist nog så är inte alla veterinärer så insatta i foderlära. Jag har varit med om att veterinärer gett de mest mystifika utfodringsråd... Så lita bara på veterinären besträffande foder om du vet att det är en veterinär som kan något om utfodring av avelsdjur och växande hästar!!

SLU har en jättebra sida som går att ha som uppslagsverk. Hippocampus.

klicka in på länken "Den växande hästen" och läs.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

(Spar länken!)

Tanten

Då ger vi nog samma kraftfoder.
Hippo Grow Alfa heter det ju.
Lite trött i svaret där mitt i natten.
Hästarna trivs toppen med det,är mätta och har bra hull.
Ger några dl betfor som blandas i med Hippon.
Det har jag gjort sen vi hade alltför många kolikslängar då vi stod på hyrstall med dåliga rutiner (i allt).
Veterinär på Helsingborg rekommenderade då att ge lite betfor utöver det andra.
Sen dess knappt nåt problem alls.Dock får man passa sej om man har fångkänslig häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 252
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka