Föl och saltsten

Thera

Trådstartare
Mitt tre-veckors föl står ofta och slickar på sin mors saltsten när de står inne. Jag har inte hört något om att detta skulle kunna vara farligt, men för människobebisar kan ju salt vara dödligt. Någon som vet hur det är med föl?

Sv: Föl och saltsten

Till skillnad från människobarnet kan fölet dricka när det vill så risken för uttorkning är minimal. HH

Sv: Föl och saltsten

Jag har alltid hört man ska ta bort saltstenen åt så unga föl..Oftast får dom rännskita genom att stå och slicka salt. Ivart fall fick min det (OBS, det var ej någon fölbrunst diarre om nån nu tror det)...Har även hört andra fölägare som fått lösmagade föl av saltstenen är i slickhöjd för fölet. Så för mig är det givetvis självklart att inte låta fölet slicka på stenen..Vad andra gör är väl upp till dom, men så har jag gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag har hört någonstans att om en häst är lite lös i magen (eller har fri vätska) så är det bra att tillfälligt ta bort saltsten en om...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama