Föl och fosterförsäkring

T

Thuja

Efter många fakturor till seminstationen har jag nu tecknat en föl och fosterförsäkring när jag insåg vad själva betäckningen egentligen gått på! Med detta vill jag bara ge andra gröna avelsmänniskor som mig själv några tips INNAN ni skickar stoet till seminstation/ hingststation:
* Låt en duktig vet. kolla stoet innan ni åker iväg. Ta bakt.prov hemma och behandla med t ex Hippotrim om det behövs. Jag gjorde detta på station och bara det och väntan kostade mig 2 månaders uppehälle för stoet= ca 3500 kr +vet.avgifter på ca 2500 kr=6000 kr
* Semineringen kan ju inte göras billigare i sig men ha noga koll på brunster och åk till seminstation i tid. Hellre någon dag för tidigt än två resor. Att resa kostar ändå mer än vad 2-3 extra dygn kostar. Vänta tills stoet har brunstat några gånger så du säkert vet intervallerna.
* Välj en seminstation nära dig men även en som är bra med en duktig veterinär.
* Ultraljuda så du säkert vet att stoet är dräktigt.
* Tänk på ev Levande Föl-avgift och börja spara redan nu. Min ligger på 6000 kr som ska betalas i maj då fölet (förhoppningsvis) kommer.

*Täckna Fosterförsäkring så du inte slängt dina pengar i sjön om stoet kastar och betäckningssäsongen är över.

Jag räknade ihop värdet av det jag hittills lagt ut och med resan till seminstationen har mitt ofödda föl kostat ca 20 000 som sedan blir 26 000. Givetvis är det värt det men tänk på vad ni ger er in på!

Sv: Föl och fosterförsäkring

Jag fick också mindre roliga fakturor förra sommaren. Språngavgiften var 1600 kr och levande-föl-avgiften var 5000 kr. Låter ju ganska överkomligt, men kostnaden bara för att få damen dräktig blev 12000 kr.. :eek:

Damen tog sig på tredje försöket, stod på Flyinge under tre brunster + två kontroller, efter sista semin tog jag hem henne direkt.

De hade behandlat henne två gånger, sköljt livmodern två gånger, och gjort bakterieodlingar. Den stora kostnaden var dock uppstallningen och betet.

Sen tillkom ultraljud på hemmastationen, 90-dagars-koll och försäkring.

Så, man ska veta innan man ger sig in på avel att de största kostnaderna ibland är de som inte står på pappret..

Min lille gick nog på mellan 20-25000 alltsomallt, och då ska man tänka på att försäljningsvärdet på honom inte är lika högt eftersom det är en korsning.

Men jag ångrar mig inte en sekund...

Jo, kostnaderna rusar lätt iväg, särskilt om det krånglar lite...

Fast ju mer man håller på, ju säkrare blir man när det är dax att åka iväg... jag kan tom känna på lukten när ett sto är på väg in i brunst numera...

Så iår tog sig halvbloden på ett resp två rör... och då blir det ju mkt billigare...

Det är givetvis oxå viktigt att man försöket välja en så "seriös" station som möjligt, med erkänt duktiga veterinär...

Om man betäcker naturligt, ÅK dit med stoet själv, skicka den inte på bil. Då kan du själv välja om du "vågar" lämna ditt sto i deras vård... Kräv sedan att du får vara med vid U-ljud på 16 dygn... Vet en hingstägare här i halland som tar ut betalning för u-ljud, fast hon har ingen vet,s om kommer ut till henne och u-ljudar pga alla skulder hon har...

Jo, jag märkte oxå att pengarna bara flög iväg :crazy: 8000 för vet/seminavg, 16-dgrs dräktighetsavg, bete 30 dgr, sprutad med HCG 2 ggr o sen tillkommer ju lev. föl i Maj (förhoppningsvis) o så alla körningar fram o tillbaka (2 omgångar på station o 1 UL)
så totalt blev det ju 14.750 men sen fick jag reducering med 4000 för att de gjort fel så det slutade på "bara" 10.750 kr OM det nu blir någe föl..

Vet en hingstägare här i halland som tar ut betalning för u-ljud, fast hon har ingen vet,s om kommer ut till henne och u-ljudar pga alla skulder hon har

Öhh har du rapporterat det till ASVH?Det borde du göra...

Hamnar nästan alltid på mellan 22-25 000 kr totalt om det flyter på hyfsat.

Jättebra att information!
Jag har inte avlat något själv men det är ngt jag skulle vilja göra i framtiden när kunskapen och ekonomin har vuxit :D

Och då är det bra att veta sådana saker som du tipsade om!!
Det är ju lätt som okunning att man lurar sig på avgiften för bara hingsten!

Lycka till med era fölisar!!

Ja det är s mycket som kan kosta men det enda som har gjort ATT det fungerat är att alla räkningar inte kommit på en och samma gång även om vet. räkningen på 4500 kr häromdagen var mindre rolig :(
Men som sagts en rejäl slant på kontot när man börjar är ett hett tips (tur att man får tillbaks på skatten i december ;))

Lycka till med aveln och låtd ig inte avskräckas av kostnaderna - det är roligt också!! :)

Ibland blir det billigare än man trott :banana:

3.600:- inkl moms slutade min räkning på till min station, FÖR 3 STON :angel: (och då är där dessutom med en vaccinering infl+stelkr i det dessutom.

2 ston är dräktiga tyvärr inte det ena men hon har varit dessto fler gånger och blivit kollad.

Totalt är där gjort 15 UL + 3 igångsprutningar också då vaccineringen i det priset. Klart billigare än vad jag trodde det skulle bli. Stationen ligger mindre än en mil från mig så reskostnaden blir ju inte mkt över 15 kronor per gång högt räknat 10 körningar dit = 150:- bensin ungefär.

Nu har vi ju hingsten själv så några övriga kostnader för tillverkningen blir det ju inte så det känns rätt lagom :D

Liknande trådar

Q
Islandshäst Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser. Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg: Många är på föl...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 077
Senast: QRST
·
Avel Jag har bestämt mig för att betäcka min häst nästa år (2010). Jag har förut aldrig avlat, dock har jag erfarenhet av föl + sto när ungen...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: lady_vip
·
Avel Hejsan, Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: lundsbo
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 371
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama