Föl med röd tunga *gärna snabba svar*

dee79

Trådstartare
Jag undrar hur vanligt det är att fölen har relativt röd tunga när de föds? Fick en hingstunge strax innan halv sju imorse, han har stått, han har diat flera gånger (men det tog kanske 2,5 - 3 timmar innan han slutade leta mellan frambenen). Han reser sig själv och lägger sig själv.

Rätt stor och lite klumpig, men har sparkat bakut och småsprungit i boxen. Bajsat pyttelite.

Så det jag funderar på är om man ska vara orolig över att tungan är röd? Han visar inga andra tecken på att var ett "dummyföl" eller liknande.

Verkar lite trög i magen, men inte tvärstopp. Ska jag ha is i magen eller ska jag dra i en microlax?

Sv: Föl med röd tunga *gärna snabba svar*

Jag ger nyfödda hingstföl microlax, alltid. Det är ingen fara att ge en eller ett par utifallomatt.

Då drar jag i en när jag går ut igen, ser på kameran att han sover nu i alla fall. Du som har mycket vana - är en röd tunga något att bekymra sig över? Har bara sett rosa föltungor förut.

Jag kan inte minnas att jag ens reflekterat över att nån haft röd tunga.

Orion, 3 v hade ganska röd tunga när han föddes, har för mig att något av mina tidigare föl också var väldigt röd i munnen, det gick dock snabbt över och blev mer normalrosafärgat.

Trängre bäcken än stoföl=svårare att få ut första tarmbecket. Och jag tycker att nyfödda föl brukar ha ganska klar/skarp rosa färg på tungan, åt rött?

När det gäller nyfödda hundvalpar är det ett tecken att de har bra järn-värde i blodet. Positivt alltså !

Jag reagerade precis som du när vårt för föddes (3 år sedan). Han är fux och all "hud" runt ögon o dyl var rött, liksom tungan men det blev mörkt efter några dagar och tungan blev också normalfägrad. Jag blev också orolig eftersom stoet varit sövd och buköppnad under dräktigheten om det kunde vara något fel på honom. Men han betedde sig som vanliga föl förutom att jag tyckte han tog lång tid på sig att börja dia, 3 timmar om jag inte minns fel.

*kl*
Tack alla som svarat. Kan meddela att tungan blir mer och mer normalfärgad, nu är den bara röd undertill och inte så kraftigt röd längre. Alla slemhinnor är ok i färgen, så det var nog bara jag som var hönsig.

Efter en microlax tog det bara ett par minuter så bajsade han friskt. Nu väntar jag på att få se kiss, men det kan ju ha kommit redan.

Vi hade ett föl i år som föddes med knallröd tunga och även slemhinnorna var röda... Veterinären kunde inte svara på varför men sa att det var vanligt hos prematura föl. Idag, två veckor gammal, mår han som vilken annan fölunge som helst!:)

Intressant.

Slemhinnorna var ju i alla fall rosa från början, tungan har ju ljusnat under det här dygnet som gått (men fortfarande lite mörkare än jag är van vid). Han kanske är lite "prematur light", för jag upplever honom som lite trög. Tog tid att få flyt på att resa sig, tog tid att hitta mjölkbaren, följer mamma lite dåligt (men det blev betydligt mycket bättre i morse när de fick gå ut ett par timmar i hagen) och lite vinglig. Funderade på om det berodde på att han är så stor i övrigt, men han kanske bara kom nån dag tidigare än han själv hade velat.

Han galopperar och busar, så jag tror han kommer sig, men allt har tagit otroligt mycket längre tid än med fölungen som föddes i maj.

Den som föddes här hemma föddes på dagen då han var beräknad men hade kanske behövt en vecka till i mammas mage...? Han var också lite seg i början, kom inte till att dia ordentligt, tog inte riktigt tag trots försök med stöttning, flaska etc., så det blev en tur till Djursjukhuset där han fick plasma. Hämtade sig bra och fick komma hem efter 5 dgr. Hade vi inte kört till djursjukuset hade han nog inte klarat sig då han hade väldigt låga värden när vi kom in med honom...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka