Föl med klåda?

mian

Trådstartare
Mitt föl är nu 6 veckor gammal och för ca en vecka sedan började hon klia sig så att hon skavde bort pälsen. Först trodde jag att det var pga att fölpälsen började trilla men det var det inte. Det fanns knapppt någon päls under. Hon kliar sig i stort sett på hela kroppen men mest på hals, bog och rumpa.
Har nu haft ute veterianären och hon kunde inte hitta något fel på henne, trodde att hon okynnes kliar sig. Kan bero på värme, svett insekter mm. Har provat att ta på henne switch pur on, om i fall det skulle var någon ohyra som man inte kan se.

Är det någon annan som råkat ut för detta på sina föl?:confused:
Något tips på vad man kan göra för att minska klådan?

Pälsen börjar så sakteligen titta fram på de kliade ställena, men jag tycker synd om henne och vill gärna hon ska slippa klådan.
 
Sv: Föl med klåda?

har oxå en bebis som kliar sig jättemycket så pälsen skavs av,tror faktiskt att den är knottbiten eftersom man inte kan hitta något annat och småföl är nog känsligare för knottbett än vuxna hästar.
 
Sv: Föl med klåda?

Jag har ett föl i år som för ca 2 veckor sedan över en natt fick stora kala fläckar på hals och bog. Veterinären tittade på honom och hon sa att det kunde bli så med vissa föl när de tappade fölpälsen, jag har aldrig sett det förut på något föl. Veterinären hade sett något föl som i stort sett var helt kal på hela halsen.
Jag kan tillägga att han kliar sig en hel del också. Det enda rådet jag fick vara att det växer ut.
Han är född den 3/5, två föl i stallet som är 3v-1 månad äldre har inte alls tappat så mycket päls som han har, och de har tunn päls direkt under den tappade pälsen, min får helt kala fläckar. Vad jag minns från tidigare år har fölen haft lite tunn päls under, men veterinären sa att det kunde vara olika, och ingen annan häst verkar ha någon hudåkomma, så det är nog bara att vänta tills den nya pälsen växer ut.
 
Sv: Föl med klåda?

Skönt o höra att det inte bara är min lilla fölis som kliar av sig pälsen. Men de ser helt klart lite lustiga ut och det är ju lite synd om dem att det kliar så.
Men som ssagt är väl bar o vänta tills den nya fina pälsen kommer...har börjat komma lite tunn svart päls på sina ställen. :rofl:
 
Sv: Föl med klåda?

Vår ena fölis har kliat bort väldigt mycket päls på hals bog och huvud, tja den ser ut som en skabbräv. Vi har behandlat med switch i mer än dubbel dos och sedan slutade hon klia sig.

Vi har väldigt hårt tryck av knott i år.


Gira :banana:
 
Sv: Föl med klåda?

Min 2,5 veckors hingst har också drabbats av kala fläckar, på baken. Dessa uppkom över natten. Vi har också rätt mycket knott så han har blivit switch-behandlad. Dock fortsätter han att klia en aning. Vi får väl se hur naken han blir. Det är för övrigt första gången jag upptäcker denna "åkomma" på mina föl.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 407
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Retina
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 890
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 104
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp