Föl med feber

J

Jaba

Mitt föl har fått plasma i 4 omgångar. Pga hög infektionskurva och feber (40,3 grader) fick han oxå hippotrim samt penselin som vi sprutar honom med.
Han är nu 11 dagar gammal. Infektionskurvan har legat bra i en vecka.
Men trotts de har han pendlat mellan 38,6-38,9 grader. Normalt? Hans mor ligger ganska högt, på 38,2 normalt.

Han är hur pigg och glad som hällst. Klättrar både på mamma och boxväggar. Gör inget annat än härjar när han kommer ut så att han blir totalt slut.
Med andra ord ser han totalt frisk ut.

Vet tyckte att han låg lite för högt. Hon kommer i morgon och ska ta yttligare ett blodprov för att se att allt ligger bra.

Men hur pass sjuk är min fölunge igentligen?

Sv: Föl med feber

Fråga veterinären!
Vet tyckte han låg lite högt skrev du, men vad innebär det då? fråga!
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar, så frågafrågafråga!!! Ge dig inte förrän du känner dig lugn och känner att du vet hur läget är fullt ut! :)

JAg vet. Mne hur högt?
Upp till 38,5 har jag hört är normalt.

JA vad det innebär har jag frågat. Och fått olika svar beroende på vilken jag har frågat.
Tyvärr har det varit ut 4 olika från distriktsveterinärerna beroende på vem som har haft jour.
Den första va inte så orolig.
Men ju mindre erfarenhet dom har haft, ju oroligare har dom blivit och sämmre på att få in nålen.
Den sista tog till och med på sig rocken pga att andra hästar i andra stallet på gården hade haft feber. Dock hade dom varit feberfri i några dagar.
Sissta blodprovet tog i måndags och jag skulle få svaren då. Men dom ringde på tisdagen och talade om att allt va ok. Dom skulle även denna gång skicka blodprovet på en mer ingående analys för att kolla vad exakt han låg. Och dom svaren har jag inte fått än!
Dessutom så är dom svåra att få tag på trotts att dom har telefontid....
Tyvärr så litar jag mindre och mindre på dom när dom inte kan sköta sig.

Därför vill jag ha råd från andra oxå.

Kanske dom som har haft sjuka föl?

Ring till nåt större stuteri o fråga, men just nu är det väl högsäsong så prova senare på efermiddan...dom har ju säkert haft liknande fall som du har. Upp till 39 tror jag faktiskt inte det är nån fara...
C.K här på buke har ju stuteri och har hållt på länge, Nafayette också.

KL

Under 39 räknar inte jag som feber om de är pigga för övrigt och inte har några sjukdomssymptom. Jag har normaltempat de flesta av mina föl till ca 38,6-38,9. De kan även få gå upp till strax över 39 om de inte stannar kvar där flera tempningar i rad, utan att jag oroar mig.

Carina på Silver Arabians

Det lät lite mer lugnande.:)

Det är lite åt de hållet jag oxå börjat fundera. att han faktist har normaltemp.

Liknande trådar

Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: CK
·
Hästvård Vill gärna veta om någon känner igen detta... Det finns ju några veterinärer på forumet som gärna också får komma med input! :bow...
Svar
14
· Visningar
3 668
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31