Föl med diarre

B

bussig

Har ett föl på snart 3 v. Blev född 2 v för tidigt. Efter 11 dar så fick fölet feber och navelstumpen var lite gäggig. Vet kom och gav antibiotika direkt i blodet + vanligt i halsmuskeln. ( infektion i naveln )Efter 2 dar kom diarren. Behandlade med kolpasta i 2 dar. Diarren blev bättre 1 dygn. Sedan provade vi filmjölk. Blev något stabilare. Vi trodde diarren berodde på antibiotikan. Men vi sprutade sista i lördags. Diarren är fortfarande kvar. Juvret är stinnt på stoet. Men fölet kissar normalt. Så hon får i sig vätska. Fölet ser lite slö ut. Tempen ligger runt 38.7. Vet säger bara filmjölk, morotspurre, kolpasta. Finns inte så mycket att göra mer säger dom. Vad ska jag göra ?

Sv: Föl med diarre

Åk till djursjukhus, det där låter inte roligt. Är veterinären verkligen van vid sjuka föl?

Har ett föl på snart 3 v. Blev född 2 v för tidigt. Efter 11 dar så fick fölet feber och navelstumpen var lite gäggig. Vet kom och gav antibiotika direkt i blodet + vanligt i halsmuskeln. ( infektion i naveln )Efter 2 dar kom diarren. Behandlade med kolpasta i 2 dar. Diarren blev bättre 1 dygn. Sedan provade vi filmjölk. Blev något stabilare. Vi trodde diarren berodde på antibiotikan. Men vi sprutade sista i lördags. Diarren är fortfarande kvar. Juvret är stinnt på stoet. Men fölet kissar normalt. Så hon får i sig vätska. Fölet ser lite slö ut. Tempen ligger runt 38.7. Vet säger bara filmjölk, morotspurre, kolpasta. Finns inte så mycket att göra mer säger dom. Vad ska jag göra ?
Är juvret stint på stoet så är det risk för att fölet äter dåligt och det kan göra att stoet får juverinflammation när mjölken stockas, det blir då bakterier i mjölken. Mjölka ur stoet och massera juvret så att det inte stockas, håll koll på tempen på både sto och föl, det kan vara så att du behöver penicillinbehandla stoet för att häva en eventuell juverinflammation. Jag har gett föl med diarre vanliga Docidustabletter från apoteket. Lätt att ge och gav bra resultat. Det kan ta litet tid för en störd tarmflora att hämta sig men det är inte bra att fölet förlorar för mycket vätska. Att stoet brunstar kan också ge fölet rejäla diarreer så håll koll även på det, det går över när brunsten är slut.

Det har blivit lite bättre. Gav henne socatyl ( stavfel evt ) i förrgår. Juvret är inte lika stinnt längre. Men fölet har pippi på att slicka på allt. Väggar ja allt. Vattenspann/ tunna har vi tagit bort. Annars dricker hon. Får vattna stoet under bevakning. Jag tror det är en retning i tarmfloran på fölet. Hon är piggare nu oxo.

Fölungar har inte en etablerad tarmflora och fungerar mer som enkelmagade icke-grovfoderomvandlande djur.

Liknande trådar

Hästvård I somras (28/7) fick min då 3 månader gamla fölunge foderstrupsförstoppning med lunginflammation som följd. Stod på klinik i 1 vecka och...
Svar
16
· Visningar
2 821
Senast: fia-lisa
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·
S
Avel Mitt 3 veckor gamla arabföl blev hastigt sjuk i veckan med hög feber och jobbigt med andningen.:cry: Veterinären kom snabbt...
Svar
1
· Visningar
883
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka