Föl, jättelös i magen

Molekyl

Trådstartare
Har ett 2v gammalt föl som mår hur bra som helst, är jättepigg och alert på alla vis men har fått rejäl "rännsketa". Stoet brunstade förra veckan och då var han lite lös i magen men det var ändå fast form.

Det är det inte nu längre!!! Jag talar om rinnade form som sprutar rakt ut!

Han går ju och äter på allt och jag ser att han får i sig ett och annat grässtrå ibland. Beror detta på att han är så lös i magen?
Problemet är ju också att det fastnar runt om på rumpan och även fast jag tvättar med tvål och vatten och smörjer honom med Helosan varje dag så fräter det bort håret.

Har pratat med min pappa och med stallägaren (som båda har hållt på med hästar och avel ) och de säger att det är vanligt hos fölen och att det går över såsmåningom.

Han är ju som sagt fortfarande pigg och verkar inte uttorkad.

Vad skall jag göra? Finns det nåt jag kan ge honom?
Tacksam för svar!

/Malin

Sv: Föl, jättelös i magen

Har fölet tillgång till att nå saltstenen ? Isåfall...plocka bort den. Sedan är Helosan ingen bra salva eftersom den är vattenlöslig. Försök få tag på tex: parafinolja/babyolja eller någon fet icke vattenbaserad salva och smörja in baken med. Dom kan se ganska så skinnflådda ut, men oftast är det övergående. Av egen erfarenhet vet jag att *diarre* efter fölbrunsten kan hålla i sig ett tag. Maskade du stoet innan fölningen ? Ring även och rådslå med veterinären.

Prata med din veterinär små föl torkar ut jätte fort-pigga ena stunden och jättedåliga nästa!

Några grässtrån här och där lär inte orsaka diarré. Som någon redan föreslagit, ta bort saltsten om det finns en sådan.
Jag läste häromveckan att morotspuré (barnmatsburkar) kan ha god effekt på földiarré.
Kan även vara idé att titta över stoets foderstat, om hon får stora kraftfodergivor kan det bli lite för mycket för fölets mage.

Var jättenoga med att hålla koll på uttorkningsgraden hos fölet. Det kan gå så enormt fort för de små liven, ena timmen är de hur pigga som helst och nästa timme är de dödssjuka. Min fölunge drabbades också av diarré vid 2 veckors ålder och fick sig en vistelse på klinik några dagar, inte roligt!

Lycka till med fölisen!

du de finns en diarre sjuka på fölisar som heter rotavirus. kolla så de inte e den, detta stod de om de på slu:

Hur yttrar sig rotavirus hos föl?
Svar:
Rotavirus är mycket vanligt förekommande och de flesta vuxna hästar har någon gång i livet träffat på rotavirus. Oftast infekteras hästar som föl under diperioden, från två dagars ålder upp till sex månader är vanligast.
Symptomen hos hästar som smittats med rotavirus är anorexi (matvägran), slöhet, diarré och uttorkning. Symptomen kan vara lindriga eller livshotande, ju yngre hästen är desto allvarligare är det. I regel smittar det från föl till föl och inkubationstiden är kort. Viruset påverkar tarmkanalen och ofta har hästen diarré i två till tre dagar. Cirka 70 procent av alla hästar insjuknar men få blir så sjuka att de dör.
Hästar som insjuknat behandlas med vätska i form av elektrolyter. I annat fall gäller förebyggande åtgärder. Rotavirus är nämligen ett mycket resistent virus som kan överleva i stall, rasthagar och annan miljö under lång tid. Noggrann rengöring är viktig för att hålla viruset borta.
En annan, ny åtgärd, är att vaccinera stoet mot Rotavirusinfektion med Duvaxyn Râ (som säljs av SVA) i åttonde till tionde dräktighetsmånaden. När stoet vaccinerats för hon vidare antikroppar till fölungen via råmjölken.
Att ge det nyfödda fölet plasma via sond i munnen är ytterligare en förebyggande behandling. Plasma för svaga föl tas numera fram för försäljning av SVA i Uppsala. Plasman innehåller bl.a. specifika antikroppar mot Rotavirus.
Kerstin de Verdier, Louise T Berndtsson och Anna Nilsson vid SVA

Förra året hade jag en fölunge som var som din. Efter 2v med diarre så satte veterinären in socatylpasta oralt och diarren var borta på nolltid. :) De torkar ut så fort att man ska reagera tidigt. Zinkpasta i rumpan alt inotyol var bra mot frätta fölskinkor. Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka