föl i grimskaft??

CurlySue

Trådstartare
hej,
jag har ett problem som jag brusar upp antagligen för mycket då jag är lite stressad för vet ska komma och chippa och vaccinera mitt föl om någon vecka.
Fölet är ca 4 månader gammal, hon står mycket snällt still när jag borstar henne.
MEN jag får inte hålla fast henne, tex gå i grimskaft.
jag kan ha grimskaft på henne men så fort hon känner det minsta lilla motstånd eller att hon sitter fast i något som att jag bara håller i grimskaftet får hon panik och kastar sig åt alla håll..
jag vet inte hur det ska gå om man inte kan hålla henne när vet kommer.. har lite smått panik över det.

har ni några tips om hur jag kan gå till vägar att få henne lugn i grimskaftet eller att bara hålla henne i grimman?

Sv: föl i grimskaft??

Jag började med att bara lirka på fölungen grimman (kliade henne på halsen och manken för att uppehålla henne lite). Sedan fick hon vänja sig vid grimman i lugn och ro. Först efter det knäppte jag fast ett långt grimskaft. Hon kastade sig runt hejvilt i början men jag bara följde efter och höll emot så länge hon hoppade runt. Så fort hon lugnade sig släppte jag efter, berömde och kliade henne. Så höll det på ett tag tills hon lugnade sig och insåg att det inte var så farligt (tränade detta många gånger). Efter detta började jag lära henne att följa trycket från grimskaftet genom att dra i grimskaftet, och så fort hon följde trycket gav jag efter. Hoppade hon omkring höll jag bara emot lugnt. Viktigaste är att INTE släppa trycket så fort hästen bråkar - då uppmuntrar man ju just det beteendet.

Jag tog på grimman på henne redan första dagen, när hon va ca 10 timmar gammal. Började lära henne att följa trycket från grimskaftet när hon kanske var 5- 7 dagar. Kan tänka mig att detta tar betydligt längre tid på en 4 månaders fölunge eftersom de orkar bråka avsevärt mycket mer. Kanske är enklast att ta ett riktigt långt rep, t.ex. longerlina, och börja träna detta på ridbanan?

Stressa inte upp dig!
ID-kontrollanter brukar vara mycket vana vid föl och har olika knep.

En dag så lossnar det med ditt föl. Jag brukar bara hålla lugnt när de kastar sig och efter ett tag så lossnar det. Ser de att mamma går lugnt bredvid en så brukar ungen ta efter och inse att så ska det vara. Förra årets unge var en seg tös och det tog lång tid innan hon ville acceptera att bli ledd, men jag gjorde ingen sak av det utan hanterade henne precis som jag gjorde med stoet.

Smidigast brukar vara att slå grimskaftet runt ett galler. Inte knyta fast det utan bara dra det runt, sedan håller man i änden och ungen får dra bäst den gitter.
En annan person trycker milt med bestämt upp ungen med rumpan mot en vägg och VIPS! kommer chippet sitta där:D

Håller med älgen!
Så gjorde vi på unghästarna och fölen på mitt jobb när de skulle verkas och inte var vana vid att hanteras. Funkar rätt bra. Chipmärkning går så himla fort också. Eller iallaflal mycket snabbare än verkning;)

med mina fol har jag borjat att trana dem fran dagen de ar fodda.. och sen har de folgrimma pa sig med litet skaft hangandes. som de blir aldre har skaftet blivit langre..
ett 4 manaders fol skall val kunna leda tycker jag men alla gor olika.. dock, i detta fallet far du val ha medhjalpare och en haller fram andan andra haller bakandan och sen chippern sta i mitten.. som algen sa.
men rekommenderar traning sa fort som mojligt. och inte slappa taget.. da lar de sig att de kan komma undan och nar du har en stor hast , inte skoj.. lycka till med chippningen..

Oroa dig inte :). Precis som Görel säger så är id-kontrollanterna vana vid otämjda föl. Mina föl har inte alltid ens haft grimma på sig när id-kollen ska ske, men det är aldrig några problem. Man sätter på dem grimman bara helt enkelt, och håller dem inte för mycket fast. Mycket klia är bra!

Vi överhanterar inte fölen överhuvudtaget, och jag brukar skämta med hovis när hon kommer - alltid en storlek större grimma än förra gången ;). Däremellan har de sällan grimma. Men det är aldrig några problem. När de är ettåringar sen till våren så går de att leda hur bra som helst!

Tack för alla tips, det har lugnat mej en smula,

när jag vänjer henne att bli hållen så ska jag alltså låta fölet "kasta" sig bäst hon vill??

jag gjorde det för någon dag sedan men slutade då hon blev rädd för mej och vägrade komma fram till mej på en hel dag.. jag fick locka med lite smått och gott men hon är fortfarande avvaktande mot mej efter det.. :(
och ja, det är svårt att hålla kvar taget på ett så stor föl..
jag fick råd från olika håll att låta dem vara föl och börja hanteringen lagom till de ska chippas mm.. men nu vet jag att det är bra med hantering så fort som möjligt!!

Ta det lugnt :) våra föl brukar vara så gott som vilda första gången vi vaccinerar och allt sånt. Vi brukar leda stona och sen får fölen gå lösa in i stallet, sen ställer vi fölen tillsammans med sin mamma i box och sen går vi bara in i boxen och fångar lilla fölet :) ibland får man vara två, om dem springer runt mycket.

När de sen ska få första sprutan så ställer vi fölet emot en box vägg (och mamman är alltid med i boxen & får lite hö eller något att äta på! stot är tryggheten och är hon lugn brukar fölen bli lite lugnare utav det) och sen håller bara en i grimman och sen ger man sprutan. Fölen är inte speciellt stora och det är bara att hålla i grimman :)

Jag anser att föl inte ska lära sig att de kan dra sig loss. Brukade linda grimskaftet runt boxgallret och hålla emot. de flesta lär sig på någon minut. Vissa testar lite olika varianter men slutar när de kommer underfund med att repet sitter där det sitter.

Minns en unge som lugnt och metodiskt testade att backa, gå framåt och sedan lägga sig - inget hjälpte. Då suckade han och stod stilla. ;)

Just vad gäller uppbindning är det nog bäst att göra det så tidigt som möjligt för att ungen inte ska bli för stor och stark och göra illa sig.

Vi som chippar är vana vid ungar som inte står stilla. Det brukar aldrig vara några bekymmer. Lite kliande och en arm runt ungen så går det bra. Det går dessutom blixtsnabbt så de hinner sällan märka så mycket. För egen del använder jag alltid bremstång och det gör dem ändå långsammare i reaktionen. De flesta märker knappt sticket. Har många gånger varit med om att de skuttat till först när jag norpat en tuss svanstagel :D

haha vi fick börja leda våran första veckan, mamma??? skiter väl jag i tyckte hon och drog iväg åt alla håll och kanter...
Sen så stod hon uppbunden redan första månaden, fast hon satt egentligen inte fast utan grimskaftet låg runt boxstolpen bara, men tre månader gammal stod hon själv uppbunden på gången och blev borstad medan mamma levde rövare;)
sån cool fölis får man nog inte igen... vadå flocken springer bort, jag står ju här och blir kliad istället:D
FAst hon hade lite trotsålder när hon idmärktes så då var hon sur:D

Den av mina föl som hoppat mest vid chippningen är han som var snällast att leda! De två som inte var lika förtjusta i det stod still.

Jag kanske ska berätta hur det gick med allting.

Två dagar innan vet kom virade jag en longerlina runt en stolpe inne i boxen och tänkte låta henne dra och slita tills hon tröttnade och hoppades på att hon inte skulle bli rädd för mej.
hon kom fram till mej och ville ha godis så jag klickade i fästet i grimman och hon satt fast, jag trodde att detta skulle ta långtid och att hon skulle få panik men hon backade fort bakåt till det tog stopp då försökte hon stegra sig lite lätt men när det tog stopp där med gick hon lugnt fram så grimskaftet blev slappare.. sedan stod hon där med öronen framåt och tittade på mej. det gick på några sekunder.. backa och ett försök att stegra sig var det enda hon gjorde.
jag tyckte att det gick så bra att jag testade att leda henne inne i boxen lite och hon fattade precis vad jag ville att hon skulle göra, jag gick ur boxen med henne och gick lite försiktigt, hon följde med som en snäll hund! hon blev en helt annan häst kan man säga, sansad, lugn och hon hade all fokus på mej. jag blev riktigt imponerad av henne att hon lära sig så snabbt. dagen efter satte jag fast henne i grimskaft igen och hon backade lite sakta för att se så hon verkligen var fast och sedan stod hon still. När vet kom hade jag redan ställt upp henne och hon stod stilla hela tiden medans hon fick sitt vaccin och hon ryckte till lite när chippet kom.

Så tack alla för era tips det hjälpte!

Vad härligt att höra!

Och visst är det underbart när man själv får sådana där aha-upplevelser. Man förväntar sig det värsta men de små bjuder på sina bästa sidor :love:

Jag har en 2-åring som ska sättas på plats så fort snö och is försvinner från rundkorallen. Eller sättas på plats och sättas på plats. Jag förväntar mig en fight den dagen vi ska introducera longering och den fighten måste jag vinna för det är en hårdhudad liten djävul jag har i andra änden grimskaftet när man sätter lite krav på honom ;)
Jag förbereder mig redan nu mentalt och ska välja en dag med fint väder, jag ska ha sovit gott under natten och vara mätt i magen innan vi sätter igång :rofl:

Jag fick lära mig av en Horsemanship tränare att från dagen de föds ska man hålla fast fölet tills det accepterar att det inte kan komma loss från oss, behövs det upprepar man det, men att aldrig släppa förrän du är vinnaren. Fast en fyra månaders "baby" får ni nog vara två på ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka