Föl hantering!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Countrygirl
  • Startdatum Startdatum
C

Countrygirl

Vi väntade ca fyra veckor över tiden på detta föl. Men så en dag kom han. En liten hingstunge (arab). Men det visade sig att han inte var riktigt utvecklad med tarmen så han hade kolik till och ifrån. Veterinären var här och gjorde lavemang och rotade så han skrek, både vi och stoet blev oroliga. Så han fick ingen bra start på livet med människan, så nu är han lite skygg. Men han är pigg och kry nu. Har haft föl förut men inte så skygg som han.
Jag undrar när ska vi börja med hantering och sätta på grimman på honom och hur?? :confused:

Jag satte på grimman dag 3. Pillade hela tiden på honom, kliade, lyfte hovar, smekte öronen, kliade ögonen, m.m., m.m. Nu har jag ett sto som jag numera tycker är mycket lätthanterligt, och hon accepterar att jag håller på så där med "plutten" - det kan säkert spela in.

Sedan var det ju inte helt enkelt från början, men nu kommer han alltid fram, nosar och kelar. Och jag har inga som helst problem att ställa upp honom i gången, borsta, kratsa hovar eller spola benen nu när han är inne på sin 3:e levnadsmånad.

Min filosofi är väl att mer eller mindre tvinga hästen i början för att få det att inse hur trevligt det kan vara med matte (missförstå mig rätt!). Jag har ju varit så mycket hos fölet och mamman att han helt enkelt varit tvungen att kolla vad jag är för en typ.

Vill tillägga att jag hade veterinären ute för tre veckor sedan, och hon blev mycket imponerad över hur välhanterade både föl och sto var ( :love:), och fast hon böjde lederna på fölis för att kolla en sträckning, lugnade han genast ner sig efter att vi lokaliserat det onda. :)

Lycka till!

;) Krocket

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: Eloise
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 883
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?