Föl fulla med mask?

Etoile

Trådstartare
Hörde av en kompis att man inte ska ha ihop andra hästar med föl och deras mammor för att föl är fullproppade med mask.. Och därför bör dem avmaskas ganska ofta.. Kan detta stämma :confused:

Sv: Föl fulla med mask?

Nej. Det är tvärtom. Föl tar lätt upp smitta från vuxna hästar, så de ska ha de renaste markerna. De avmaskas med samma intervall som vuxna hästar + en gång i jan-feb mot spolmask om man inte tagit träckprov som visar att det inte behövs.

Nja, det hänger väl på hur man skött avmaskningen i övrigt, fölis ska avmaskas 1:a gången vid 4 mån. och att de skulle vara så särskilt fulla med mask har jag aldrig märkt.

trolljahn skrev:
Nja, det hänger väl på hur man skött avmaskningen i övrigt, fölis ska avmaskas 1:a gången vid 4 mån. och att de skulle vara så särskilt fulla med mask har jag aldrig märkt.

Första avmaskningen vid 8v ålder = 2 mån.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit