Föl foder

Sv: Föl foder

Precis när vi håller på att dela dom på heltid så att säga så får dom 50/50 med alfa och breed. Hippo alltså. Sen bara breeden.

Nu har jag inget föl längre, men då mina var föl, så gav jag dom Fibergi.

D & H Foal Mix som bas.
Detta kompletteras sedan beronde på grovfoder och det enskilda fölets behov med:
havre
lucern
Krafft grön plus

Vi ger våra föl:

Havre, kornkross, vetekli, betfor samt mineraler. Samma som fölet har ätit tillsammans med mamman

Våra föl får havre, kornkross, betfor, mineraler och morötter. B-vit till våren. Sedan kan det hända att vi kompletterar med luzern om vi ser att detta inte räcker!

Fri tillgång på hö och silage, Krafft Pluss Grön, Krafft Protein och en skvätt havre och betfor.

Tydligen ett dunderhö! Bonden som säljer höt sa uttryckluigen att det var mycket proteirikt detta år, har dock inte fått analysen än men den kommer. Men vi har fött upp hästar sedan -94 och har gett våra föl/unghästar likadant varje avvänjning och ingen har fallit ur eller blivit magra... Kanske har fantastiska bönder som säljer höt;)
Under senhösten och vintern samt våren får hästarna hösilage också. Vetekli innehåller en hel del proteiner också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka