Sv: Föl, benställning o korrigering
Min fölunge föddes med en senkontraktur på höger fram som gick att rätta till på ett par dagar med stretching och korta stunder i rörelse på fast underlag. Sedan började han dock gå på tå på båda fram vid ca 4 veckors ålder. Min hovslagare plastade då hans tår i två omgångar under en tre veckors period. Fölet fick också vila mycket och promenerades flera gånger per dag i stallgången. Men det blev bara små förändringar så vid drygt sex veckors ålder behandlades han med tetracyklin. Han svarade mycket bra på behandlingen (blev nästan för vek istället) och vi fortsatte med promenaderna på hårt underlag och begränsad utevistelse.
När tetracyklinets effekt avtog gick han återigen upp på tå, dock inte riktigt lika mycket som före behandlingen. Min hovslagare gjorde småjusteringar i flera omgångar (vid varje verkning blev det märkbart bättre) och för cirka två veckor sedan bestämde vi oss för att släppa ut fölet dygnet runt för att se vad som hände. Då var han helt nere med trakterna på både fram när han rörde sig men drog upp sig ett par millimeter när han stod still. Och nu, efter drygt två veckor, verkar det som om det har vänt och han står helt i backen med båda fram.
Min hovslagare har varit ett stort stöd under behandlingens gång. Det är han som styrt behandlingen, både när det gällde att kontakta veterinär för medicinsk behandling och när det har gällt att ha is i magen och avvakta. Mitt främsta råd är därför att vända dig till en hovslagare du vet du kan lita på och utgå från dennes råd. Jag fick också höra från en veterinärklinik att det nog skulle bli nödvändigt med operation när mitt föl gick upp på tå igen efter tetracyklinbehandlingen och hade inte vågat släppa honom på dygnet-runt-bete utan hovslagarens råd i ryggen.
Råden tycks variera mycket angående rörelse och ballerinaföl. Men om fölen inte når i backen alls, ens under rörelse, så har jag förstått det som att det är vila de behöver för att inte muskelspänningar ska förvärras. Däremot när de kan trampa ner helt så är rörelse nödvändig för att stretcha ut musklerna ordentligt. Hoppas du kan ha någon nytta av "vår" ballerina-historia (som jag hoppas är över nu).