@Bluefish Hur gammal är din nu? Har du börjat ledträna?
Har funderat en del på det här med prägling på människor som flera av er skriver om. Min veterinär sa att det inte är någon större risk om de inte är flaskmatade. Men min lilla börjar bli rätt kaxig nu och jag får sätta lite gränser när han blir för närgången eller visar tendens till att jag är en lekkamrat. Jag gissar att det också blir lite bättre när de kan vara ute mer, vädret ska bli fint nu så hoppas det löser sig lite. Och ännu mer när han får gå med kompis i sommar. Försöker pyssla med stoet och då får han hålla sig på sin kant lite, även om han helst vill krypa upp i knät. Hur resonerar ni?
Hon är 4 veckor på måndag vi har gått i grimma/ögla runt baken en gång, annars har jag bara flyttat henne för tryck när hon är i vägen. Hade egentligen velat börja tidigare, hon är bra stark nu, men är oftast ensam så tar det när jag har hjälpreda.
Jag trycker undan henne om hon är nafsig och tränger mig, ignorerar mest om jag pysslar med något annat. Jag är ju upptagen då så det blir ju så! Men jag kliar och klappar en del när jag är där, har ju ett heltidsjobb och liv utanför stallet så jag är säker på att det blir häst av fölis även om jag myser med henne. Mamman har alltid varit väldigt social och föredragit att vara med oss tvåbenta, det är inget problem om avkomman blir likadan. Väldigt praktiskt om man rider ut och sällskapet sticker iväg borstar och lyfter ben ungefär en gång i veckan, mer tycker jag inte behövs just nu. Är inte orolig att fölet ska bli för bekant med människor, men så har jag rätt fullt upp så är säker på att jag redan hanterar med måtta.