Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån som har tips eller vet hur lång tid det tar för tarmfloran att återställa sig när de blivit dåliga av penicillin? Min lille är pigg som en mört, men han har varit lite dålig i magen sen sista penicillinet för över en månad sen. Har inte upplevt att träcket varit så löst men han har varit gasig och pruttat blött liksom så han har blivit kladdig i rumpan.
Gav honom en behandling diarsanyl i samband med att han fick börja stå själv på nätterna för att se om det skulle gå över men märkte egentligen inte nån större skillnad. Han har fått äta torrare mat i boxen, hö och lucern, men även ute har hösilaget haft hög ts. Har även gett honom a-fil, det har haft bra resultat tidigare men nu gjorde den ingen skillnad.
Igår morse var han sämre i magen igen, då hade han riktig diarré men åt och var som vanligt. Satte in ny behandling med diarsanyl igår kväll, kombinerat med Proviva och gastro support som strös i fodret. Då hade träcket börjat anta fastare konsistens igen och var nästan som vanligt men han var pruttig. Han hade ingen feber utan låg strax över 38 i temp, han åt som en häst och var vid gott mod. Har aldrig verkat besvärad av sina pruttar heller, inga koliksymptom eller liknande.
Finns det nåt mer som man kan ge understödjande för att återstalla magbalansen hos honom? Diarsanylen ska ju bara ges tre dygn, men tänkte fortsätta med Provivan och gastro supporten en period.
Googlade och det ser ut att vara Krafft Gastro Support, som är det jag ger nu. Ska ge dubbel dos första tiden ihop med Provivan. Tyckte han var mindre pruttig nu på morgonen och högarna i boxen såg OK ut. Sen är han fortfarande kladdig där bak p.g.a gaserna men det ger förhoppningsvis med sig. Enligt vet. så borde jag ge diarsanylen i det akuta skedet och sen understödja med Gastro och lactobacillus för att återställa tarmfloran.Huvva stackarn! När min -11 var dålig på hösten -12 fick han ett pulver i fodret som hette magtarmbalans som han fick varje dag, köpte hos distriktsveterinären. Vet inte om det finns kvar men det tyckte jag funkade.
Nån som har tips eller vet hur lång tid det tar för tarmfloran att återställa sig när de blivit dåliga av penicillin? Min lille är pigg som en mört, men han har varit lite dålig i magen sen sista penicillinet för över en månad sen. Har inte upplevt att träcket varit så löst men han har varit gasig och pruttat blött liksom så han har blivit kladdig i rumpan.
Gav honom en behandling diarsanyl i samband med att han fick börja stå själv på nätterna för att se om det skulle gå över men märkte egentligen inte nån större skillnad. Han har fått äta torrare mat i boxen, hö och lucern, men även ute har hösilaget haft hög ts. Har även gett honom a-fil, det har haft bra resultat tidigare men nu gjorde den ingen skillnad.
Igår morse var han sämre i magen igen, då hade han riktig diarré men åt och var som vanligt. Satte in ny behandling med diarsanyl igår kväll, kombinerat med Proviva och gastro support som strös i fodret. Då hade träcket börjat anta fastare konsistens igen och var nästan som vanligt men han var pruttig. Han hade ingen feber utan låg strax över 38 i temp, han åt som en häst och var vid gott mod. Har aldrig verkat besvärad av sina pruttar heller, inga koliksymptom eller liknande.
Finns det nåt mer som man kan ge understödjande för att återstalla magbalansen hos honom? Diarsanylen ska ju bara ges tre dygn, men tänkte fortsätta med Provivan och gastro supporten en period.
Ok, tack! Vart finns det att köpa? Aldrig sett nämligen.Zoolac har funkat super på våra fölisar. De har blivit mkt bättre på 2-3 dygn, men det går att ge längre med. Det innehåller levande "goda" bakterier som ska finnas i tarmen.
Ok, tack! Vart finns det att köpa? Aldrig sett nämligen.
Det är inte liknande Diarsanylen? Diarsanylen skall också ha en uppstoppande effekt och ges i det akuta skedet, verkar lite samma
Ok, då kanske det kan jämföras med pro-kolin på hund istället! Det har super effekt nämligen på hunden när hon ätit nåt skit, inte helt olikt. Men då ska jag kika lite närmare på det, tack!Här i Norge finns det på apotek (receptfritt) och på djurkliniker. Är vanligare att ge till hundar än hästar, så kanske fråga på en smådjursklinik? Har ingen erfarenhet med Diarsanyl, men enligt vad jag googlat fram innehåller den inte bakterier, som är det som gör att tarmfloran förbättras och ger en långvarig positiv verkan utöver att bara stoppa den akuta diareen.
(Säkert lite dåligt formulerat, men hoppast det går att förstå..)
Tack; ska kika på det! Är det utvalda apotek som har det eller brukar de finnas lite varstans?
Kolla lagersaldo på hemsidan innan du kör inom. De har oftast inte så stort lager inne på den. Här i stan så är det framförallt ett av apoteken som har mer djurläkemedel som brukar ha ett par förpackningar i lagerTack; ska kika på det! Är det utvalda apotek som har det eller brukar de finnas lite varstans?
Vi har också ett apotek mer inriktat på djur, det var där jag tömde lagret på Diarsanyl igår. Såg inget om medlet du nämner (kollade snabbt bara) men jag kan kolla ett par andra apotek i stanKolla lagersaldo på hemsidan innan du kör inom. De har oftast inte så stort lager inne på den. Här i stan så är det framförallt ett av apoteken som har mer djurläkemedel som brukar ha ett par förpackningar i lager
Vi har också ett apotek mer inriktat på djur, det var där jag tömde lagret på Diarsanyl igår. Såg inget om medlet du nämner (kollade snabbt bara) men jag kan kolla ett par andra apotek i stan
Ok, ja så kan det absolut vara, tack för tipset som sagt, ska kolla upp det! Drygare än Diarsanylen och billigare med!Kan vara som här, man får fråga efter den! Den ligger då i en låda under hyllorna.. vet inte om det är för att de inte har så många inne och kanske inte har plats att ha de mer ovanliga produkterna på hyllorna. Håller tummarna att du hittar, jag har haft bra effekt av den, har dock inte testat på föl men det står att den är även för dem.