Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nu har vår hingst Hilmir-Snaers första svenskfödda avkomma kommit!
Född 5/6-10
Det blev en liten hingst, rödblack med stjärn och snopp och e. Mist från Mackmyra, ue. Hrafnfaxi frá V-G.
Nu har ytterligare en avkomma efter vår hingst Vidir frá Saefelli fötts. Det blev en underbar svartskäckad hingst med stora gångarter Han tillhör Carmen Nilsson på Degerö Gård. Ni kan se honom här http://www.pixbox.se/alb_show_id1188389_page0.html
Tack =) Han är jätte gó, inte alls rädd och springer fram till en när man kommer, la på han grimma igår (har haft på två gånger innan) men nu ska han ha över natten, spännande =)
Så anser jag med, men i och med att det är mitt första föl så tycker jag man ska lyssna på andra mer erfarna också, och flera har sagt åt mig att lägga på han grimma så....
Du kan har grimma på under dagen när du har uppsikt men aldrig när det inte finns tillsyn under ett antal timmar, det är livsfarlig. Jag har hållit på med avel i 10 år både storhäst och Island.
Grimma utan uppsikt är förbjuden hos oss, grannens föl fastnade föra året med sitt bakben i griman och måste har gått omkull mycket olycklig, den hittades med bruten nacke och bakbenet fast i grimman.
Tänk såhär:
Varför grimma på natten? Vad vill du uppnå med det?
Vänjer sig vid grimma gör de bra även om man bara har den på kortare stunder när man har uppsikt på dem.
Leda i grimma skall man inte göra förrän de blivit större och starkare i nacke, annars kan det gå illa där också.
Brukar ta en stor grimma och sätta som sele på fölet om man ska leda innan de fått styrka i nacken. Ha grimman på för att vänja sig brukar som sagt räcka med kortare stunder.
De är ömtåliga, de små- och väger man fördelar mot nackdelar så är det rättså lätt att komma fram till att grimman bör vara av på natten.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.