Föl 2008? Oturen har redan börjat...stoet skadat & står i Hbg

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Krisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 847

Krisse

Trådstartare
Eftersom vi har haft tur och fått alla de ston(3 st) som skulle bli dräktiga; dräktiga på första försöket, så ska givetvis oturen komma efter konstaterad dräktighet:cry:

Hittade mitt halvblodssto, dräktig med Don Primero (UL:ade på 35 dygn är idag på dygn 47), i hagen, ordentligt svullen och halt på hö bak. Ringde ut distriktarn som konstaterar lymfangit pga sticksår. Stoet har ingen feber och verkar pigg i övrigt, hon äter osv... Distriktarn försöker leta upp det som stuckit henne men hittar (antagligen) inte allt. Eftersom hon är så halt tar vi det säkra före det osäkra och åker till HBG Djursjukhus kl 21, är framme vid halvtolv och stallar in...åker hem igen. De hade en del att göra där så efter kl 01.30 blir hon undersökt, operation och spolning anses nödvändigt.....:(
Ringer och hör hur det gått nu på morgonen och det verkar som om det är ett rejält sticksår som skadat både kotans leder och senskidan:cry::cry::cry: Nu står hon där på en rejäl antibiotika behandling - det är inte säkert att hon kan vara ridhäst mer:cry: De hör av sig på måndag igen om inget tillstöter i helgen...

Hur stor är sannolikheten att hon behåller sitt foster?
Hade tänkt att ultraljuda henne denna veckan för försäkringens skull (måste ultraljuda mellan dygn 45-60) - kan man be Hbg att ultraljuda henne? Känns som man vill föräkra fostret så fort det går - om det finns kvar... Eller snabbt förvissa sig om att det inte blir någon Don Primero unge nästa år:cry:

/Kristin

Sv: Föl 2008? Oturen har redan börjat...stoet skadat & står i Hbg

Vad tråkigt!

Mitt sto har också lyckats skada sig. Även hon dräktig med Don Primero!
Idag är hon på dygn 25. Jag har fått tid till Ultuna efter dygn 45 så jag hinner i alla fall fosterförsäkra. Om det skiter sig med fölisen får man i alla fall en liten tröstslant :crazy:

Neej, vad tråkigt!

Men... min erfarenhet är att ston klarar mer än man tror. Jag känner till ett sto som råkade ut för en betäckningsskada, var nära att avlida pga befarad bukhinneinflammation, sattes på super-antibiotika-kur, och behöll fostret...
Ett annat sto som jag känner väl fick fång, chockade på finadyne (länk till tråd) - och fölade året efter. Det gjorde även Görels sto som hon nämner i tråden.

Hoppas att Medea mår bra, dräktig verkar hon ju vara iallafall, eller hur? Micke har i allafall repat sig väl ;)

Hlsn Helena

Tack för peppningen!
Kan behövas eftersom jag tycker jag fått min beskärda del av elände det här året - släppte ut stoets ettåring för ca två veckor sedan då hade hon stått konvalecent i 2 månader:cry: Men så klart så hade vi ju flyt där ett tag och fick alla tre stona dräktiga på första försöket - det gick liksom FÖR bra där ett tag...

Förblir hon dräktig så förblir hon ju dräktig - ska höra om de kan UL:a henne därnere på måndag - vore skönt att veta och iså fall kunna försäkra.

Om hon nu inte kan vara ridhäst längre så är det ju tur att hon fortfarande har "avelsvärdet" kvar - det är ju det värdet hon haft hela tiden - ridningen fick ju jag som en bonus - som jag inte kunnat utnyttja pga av att hon hade en svullen has under vintern -lätt igångsättning under våren och sedan var det ju viktigast att få henne dräktig....

Jo då, Helena, Medea ser ut att må bra - hon äter gräs med åringen just nu (de är goa vänner:love:) tur att gubben klarade sig också!;)

/Kristin

Liten uppdatering....Stoet verkar må bra, såret ser torrt och fint ut, de har inte behövt öppna och spola igen vilket jag ser som ett gott tecken! Ingen feber har hon heller men antibiotikabehandlingen är inte över förrän om en vecka...
Imorgon blir det UL...håll tummarna för att hon fortfarande är dräktig:crazy:

/Kristin

Håller så hårt jag kan:bump:

Jag håller tummarna....Hoppas att hon har hållit sig dräktig.

Håller tummarna för att ni klarar er utan infektioner och liknande elände!! Du får avrapportera!

Rapport: Hbg hann inte med något UL idag...:smirk: Men imorgon så! Ni får hålla tummarna ett dygn till;)
Än så länge verkar stoet må bra, hon började bli skrittad några minuter idag och hon haltar inte så värst (enligt vet.). Rörelse är ju alltid positivt och vet. sa att det hjälper till att inte få leden "stum" eller "ihopväxt".Verkar som om det är en inflammation och inte en infektion - vet dock inte om det är bättre eller sämre...:crazy: Inga bakslag än så länge iaf!
Har inte haft en häst med ledskada innan (van vid senskada & gaffelbandsskada)...

/Kristin

Rörelse är ju alltid positivt och vet. sa att det hjälper till att inte få leden "stum" eller "ihopväxt".Verkar som om det är en inflammation och inte en infektion - vet dock inte om det är bättre eller sämre...:crazy: Inga bakslag än så länge iaf!
Har inte haft en häst med ledskada innan (van vid senskada & gaffelbandsskada)...

/Kristin

Jag är mest rädd för virusar, sådana infektioner, men måste man åka till sjukhus så måste man. Jag fortsätter hålla tummar och tår!

Hur gick det för dej, fick du stoet UL:ad idag?

Hoppas att allt löser sig..

Ja nu är hon äntligen ultraljudad - fortfarande dräktig på dygn 51!:bump::banana::idea:
Stoet verkar må bra, hon sköter magen ;) såret var helt torrt och fint idag=allt går så bra det bara kan gå:bump: Inga virusar än så länge alltså...
Känner mig lite lättad idag, eftersom vi haft sån otur så är jag glad att vården funkat så bra hittills. Blir dom skadade så vill man ju att de åtminstone ska bli återställda igen. Känns också skönt att vi inte tvekade med att köra henne till Hbg, på så vis har vi ju gjort precis allt vi kunnat för att hon ska kunna tillfriskna på bästa sätt - det är ju bara dom där "virusen" man är rädd för som "Sara-Ida" säger.

Ska också säga att jag har haft den turen att inte behöva köra en häst akut, på jourtid innan - alltså har jag valt andra kliniker än just Hbg, men jag har blivit väldigt väl bemött där nere :bow:- de har lagt ner lite extra jobb på stoet (UL & fax) trots att det är sommartider och de har grymt mycket att göra.

/Kristin

*KL*

Nu VET jag att jag är mer än lovligt nojjig - men bara för att jag senast förrgår skrev på att mitt sto verkade "såååå dräktigt", kollade jag i rumpan idag: röda slemhinnor och lite slapp Dock ingen gegga eller flytningar. Hon har inte stått och "skvätt" heller vilket hon gjorde på dygn 35 (samma dag som jag skulle UL:a henne - var bergis på att hon resorberat) Men ändå Eftersom hon är skadad - har blivit sövd och fått antibiotikabehandling- är jag skitnojjig. Hon var fortfarande dräktig på dygn 51, ca 4 dagar efter narkosen. Kan hon ha kastat/resorberat??? Är röda slemhinnor tecken på nånting alls över huvudtaget???
Om hon nu kastat, hur skulle jag kunna upptäcka det?
Kollade även på åringens rumpa - hon verkade brunstig förra veckan - hon har lika röda slemhinnor....

/Kristin, nojjig inför första fölningstillverkningen på egen hand

Ska hon betäckas om hon har resorberat?

Om inte, så skulle jag vänta 90 dygn.

Det är nog inte bra att rota runt för mycket heller.

Känns inte som om omseminering är så aktuellt så här sent på året. Tror jag väntar med att kolla tills 90 dygn (runt 12-13 augusti).

/Kristin

ja esom du, går o kikar i baken om slemhinnorna är röda. De inbillar jag mig hela tiden att dom är :-/
Hon ska kollas nu igen den 20:e på 90 dagar ungefär.

Jag hade valt att ta ut en veterinär och ta ett blodprov istället.

Min åsikt är ändå att man ska gå in i dom så få gånger som möjligt under dräktigheten...

OM du är orolig menar jag:)

Annars kan man inbilla sig en hel del när man redan från början är lite "nojig"...

Hoppas allt går bra

*KL*

Nu VET jag att jag är mer än lovligt nojjig - men bara för att jag senast förrgår skrev på att mitt sto verkade "såååå dräktigt", kollade jag i rumpan idag: röda slemhinnor och lite slapp Dock ingen gegga eller flytningar. Hon har inte stått och "skvätt" heller vilket hon gjorde på dygn 35 (samma dag som jag skulle UL:a henne - var bergis på att hon resorberat) Men ändå Eftersom hon är skadad - har blivit sövd och fått antibiotikabehandling- är jag skitnojjig. Hon var fortfarande dräktig på dygn 51, ca 4 dagar efter narkosen. Kan hon ha kastat/resorberat??? Är röda slemhinnor tecken på nånting alls över huvudtaget???
Om hon nu kastat, hur skulle jag kunna upptäcka det?
Kollade även på åringens rumpa - hon verkade brunstig förra veckan - hon har lika röda slemhinnor....

/Kristin, nojjig inför första fölningstillverkningen på egen hand

Min visade regelbunden brunst nästan hela dräktigheten. Så de kan mycket väl visa lite brunst trots att de är dräktiga.

Mvh

Tora

Var nere i Hbg på återbesök i fredags, Hon stod mitt emot en treårig hingst - travade t o m förbi honom under hältkontrollen och var inte det minsta intresserad - hon var inte brunstig då i a f:angel:
Ska ringa min seminstation, har 90 dygns avgift så jag antar att jag måste göra ett UL då (är på 80 dygn idag).
Hon tar det väldigt lugnt med sin boxvila - är t o m lugnare där än när hon fick gå i hagen:d
Eftersom jag leder henne rätt ofta nu så har vi börjat med ledarskapsövningar som har fått bitchen att tagga ner:devil: Hon för en lugnare tillvaro nu helt enkelt, vilket ju borde vara bra för fostret:bump:
Skadan ser ut att läka fint, jag har börjat tömköra/rida henne i skritt ca 15-20minuter/dag:bow: Om hon nu fortfarande är dräktig på 90 dygn kan saker och ting inte bli bättre vad gäller detta sto!

/Kristin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka