Fokusövningar ??

M

Monna

Jag har en unghäst på 2,5år, hon är otroligt social så det är inte där problemet är,
hon kommer jämt springades i hagen, håller avstånd och visar respekt.
Är skit trevlig att handskas med men tappar otroligt lätt fokusen på mig!

Bara ex om jag ska leda ut henne i hagen så ser hon något längre bort kolalr hon med så hårda ögon på det att om jag stannat eller något har hon bara gått rakt in i mig, ibland rakt in i träd till och med, hon har helt enkelt svårt med fokusen.

Jag vet att hon inte är gammal alls men jag tycker att det tappar mycket av kommunicationen att inte hon kan fokusera på mig, kräver inte alls långa stunder, bara det att hon ska veta att "hallå, jag finns !!"

har ni några tips på några lätta övningar jag kan göra (gärna korta stunder dagligen) med henne ??

kan i övrigt göra vad som helst med henne, hon är stencool, har bland annat:

* lindat in henne i en presenning
* kastat rep kring bakbenen på henne
* gått över i princip allt i skogen (stubbar, stockar, läskiga stenar)
* gått in i en busskur
* stått i bildäck
* gått över läskiga grejor som hänger konstigt (typ en grep ovanpå en spånbal etc)

Hon är alltid cool och tar det lugnt, likadant om hon fastnar i något är hon lugn, jätte skönt !! Men att hon är så lugn får henne att bli ännu mer nonchalant.

Som ex, den här bilden visar stora brister i våran kommunication.
* Grimskaftet spänt
* Hon har ingen fokus på mig
* jag har ett väldigt lustigt kroppsspråk och jag är osäker på vilka signaler jag sänder ut

23758_1253537737.jpg

Men som sagt...

20723_1253537954.jpg

...hon är alltid stencool (bilden föreställer Monna första gången i en presenning, och jaa. jag vet att hon står på den)

Tacksam för all hjälp jag kan få!! :bow:

Monna

Sv: Fokusövningar ??

Jag som tycker det är så mycket "NH" människor här på buke, men ingen som verkar kunna svara på det här..?? :confused:

Det du kan göra för att få hennes uppmärksamhet är att helt enkelt vända och gå åt andra hållet rätt som det är när du leder henne. Då måste hon hålla koll på dig för att hon inte vet när du vänder nästa gång.

Se till at det händer något hela tiden, unghästar blir lätt uttråkade om det blir för långdraget

Vilken ohyggligt söt unghäst!!! :love:

När jag läser om vad ni gör för övningar får jag intrycket att hon är jäkla mogen för sin ålder, MEN då är det väldigt lätt hänt att man glömmer bort att hon trots allt fortfarande är mycket ung! Du skriver att du inte kräver långa stunder och det är jättebra. En så pass ung häst bör man inte kräva mer än max 5-10 minuters koncentration av, de orkar helt enkelt inte mer. Och när du jobbar med henne, se till att göra det riktigt omväxlande och roligt! Traggla inte samma övning mer än högst ett par gånger även om det inte går så där lysande sista gången. Du ska se att hon kan det tusen gånger bättre nästa gång ändå när hon har fått fundera på det lite :) Kom ihåg att berömma massor bara!

Jag skulle inte ta det så hårt att hon tappar koncentrationen emellanåt. Det du kan göra är att vara uppmärksam på henne och redan när du märker att nu kanske hon är på väg att börja titta på något annat så hittar du på något nytt! Be henne börja trava, stanna, backa något steg, gå åt ett nytt håll eller vad som helst. Med andra ord måste du vara minst femton gånger så uppmärksam på henne som du vill att hon är på dig! :) Kom också ihåg att ett supereffektivt sätt att träna en unghäst är att avbryta när den är duktig, berömma massor och släppa ut den i hagen :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 217
Senast: Grazing
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 391
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar