fokus och höjd träning (agility)

Kibani

Trådstartare
Hallå buke!

Inspirerad av kompisar som kommit ut och tävlat med sina hundar fick jag för mig att Ziva och jag skulle det också. Om 3 veckor går startskottet och efter dagens träning vet jag mer vad vi behöver träna på - nämligen att hon bör kunna behålla fokus på mig bättre trots att andra hundar rör sig runt banområdet. Störningen kom först efter att vi kört ett varv så kanske var hon bara trött på mig och tyckte egentligen att vi var klara för idag? (jo hon tycker tyvärr att saker blir tråkiga fort om de inte varieras oändligt...)

När jag skulle pröva igen (och de andra hundarna gått) hade jag höjt hindren från typ 45cm till 55cm och efter en felspringning på tredje hindret hade jag en ytterst ovillig hund som inte alls ville starta om utan mest gå runt banområdet och snusa efter vad som varit där tidigare. Fick henne tillsist runt men oj vad jag fick kämpa för intresset och det får mig att fundera - tyckte hon det var för jobbigt med så höga hinder? Hon är nämligen en liten large på strax under 50cm tror jag. Fria leder och i rätt lagom hull, kanske något omusklad men ska det göra så enormt mycket?

Jag söker alltså tips på hur jag kan öva upp detta för inte ska det väl bara vara att ge upp för att hon är på gränsen till för liten?:crazy:

Sv: fokus och höjd träning (agility)

Det är jättesvårt att säga vad det beror på utan att ha sett hur hunden beter sig. Min "unghund" springer runt och nosar när det blir för mycket mentalt för honom eller om jag inte visar honom vad han ska göra tillräckligt snabbt. Jag måste även känna efter hur mycket han verkar orka varje pass eftersom det varierar med dagsformen. Det är en utmaning att se när man ska sluta innan hunden blir för trött i huvudet.

Hur mycket har du tränat hunden? Du skriver att den började nosa efter en felspringning? Hur hanterade du den? sprang du vidare på banan som om inget hänt eller tänkte du ta om?

Har du en hund som har problem med motivationen, spring bara vidare och strunta i vad som blev fel och se till att ta hunden får sin belöning varje gång. Du kan belöna mitt i en bana när du tränar. Ta inte om något om det plockar ner hunden mentalt när du kör bana utan fokusera på att hunden ska ha kul.

Hur mycket hade ni tränat innan? Svägerskans hund kunde de inte träna hela banor med flera gånger under en träning, då la hon av, utan fick ta bitar och träna på teknik och snabbhet på ett par hinder, belöna, vila en liten stund och sedan gå vidare med nästa. Sen kunde de köra en hela bana kanske med fullt fokus som avslutning.

*svarar er båda lite*

Det är nog lite som ni säger, att man inte riktigt insett att hunden är trött utan försöker köra på ändå och då blir det ju pannkaka av det:o Oftast när vi sprungit fel startar jag om, men även när jag kör vidare känner ju hon på mig att jag sjönk lite i humör även om jag fortfarande försöker köra på som om inget hänt.

Gick något bättre när vi tränade igår, mest lite random svängar på en box (tror man kallar det så med fyra hinder som bygger sidorna i en kvadrat). Men redan innan vi började hade hon mer intresse av omvärlden än mig(alltså var hon ju inte redan trött) Gick det nån förbi staketet bara stack hon trots att de utanför ignorerade. Hon kom dock tillbaka rätt snabbt efter att de försvunnit långt bort nog, och då var det ju bara att vara glad och nyttja den stundens fart för att ta ett par hinder innan det kom förbi nån annan.

Har insett att det inte ens är nån ide att ropa på henne när hon är sån, skulle behöva en egen främmande hund/människa att dra fram ur fickan då xD Ibland funderar jag på att ha nån skrammel att slänga efter henne när hon drar oavsett om vi är på plan eller inte, men det ger kanske fel effekt och en hund som springer fortare bort istället? Hade varit så enkelt om man kunnat ha lina på och använda den för att hindra henne men det går ju inte i agility..

Ziva blir 3år i december och när hon var 1½ år var vi som aktivast med agilityn och gick kanske 3 kurser på raken under inte mkt mer än ett halvår - från nybörjare till i princip tävlingsklara och skulle gått en inoff-tävling (tror jag det var) där vi gick sista kursen men så började jag plugga igen i samma veva och flyttade långt därifrån så det blev inte av. Hela senaste året har det inte blivit mkt tränande alls då jag haft så mkt skola och ingen hundvakt att hon fått bo större delen av tiden hos mina föräldrar 4h bilresa bort. Så vi har nog tappat en hel del av den kontakten vi hade då även om det är svårt att inse ibland. Men på den tiden kunde vi springa flera varv på enklare banor.

Eh ja blir ni nåt klokare på den långa texten? Summan är väl fortfarande att vi behöver störningsträning men också träna på att träna typ xD Sen funderar jag fortfarande på det där med hinderhöjden, nån koll på vad den brukar ligga på i large? 45-65cm är ju en jäkla skillnad att hoppa för en hund närmre den lägre siffran i manke...
MEN hon har börjat våga gå balansen och A-hindret utan problem igen!:banana: så lite positivt i det hela iallafall:laugh:

Mitt råd är att anpassa träningen efter situationen. Med min "unghund" (han är 3 år men jag lånar honom bara för träning sedan i somras) kan jag ha en plan för vad jag ska träna, men så kommer jag dit så är han ofokuserad. Då får jag snabbt planera om och det tänkta agilitypasset kanske blir ett kontaktträningspass istället om jag märker på honom att det är det enda han klarar av just då.

Med det tankesättet slipper jag få en massa misslyckanden och han har gått snabbt framåt sista tiden från att han sprang iväg långt och nosade på annat flera gånger per pass så har han senaste 3 gångerna när jag tränat haft fokus och gjort det jag vill istället. Jag går på kurs med honom enbart för att få störningsträningen.

Att kasta något efter hunden säger vissa funkar men jag har aldrig provat på det, däremot brukar jag avbryta träningen en stund när hunden sprungit iväg för då har den tydligt visat att den valt att inte träna med mig och då trugar inte jag.

Angående hinderhöjd skulle jag tippa på att den i klass 1 ligger mellan 50 och 60 cm, jag kör själv small så jag har inte så bra koll på large.

*KL*

Jag har provat med skrammel och jag tycker det är värdelöst. Precis som Kakis så tar jag numera min hund av banan. Antingen gör vi det vi ska eller så gör vi ingenting. Det har fungerat jättebra.

Sedan har jag en "förbjudet att lukta"-regel under träning. När vi är i träning, luktar man inte runt, man tränar. Det har också hjälpt men det kräver en hel del jobb i början.

Tappar din hund fokus och blir ointresserad snabbt, hade jag bara kört korta pass med massor av belöning och så successivt utökat.

Precis som Kakis skriver så är det svårt att råda men som du beskriver det så känner jag igen det väldigt mycket från min egen hund.

Erfarenheten jag har gett mig själv är att det är bättre att träna och ha hysteriskt roligt med träningen och skynda långsamt, oavsett hur det går för träningskompisarna. Tog lång tid att komma fram till det.

Angående hinderhöjden så beror det lite på domarna. Tycker att det har varit en trend denna säsongen att man ska upp väldigt högt även i klass 1. De tävlingar jag har varit på, har höjden legat på 60.

Senast ändrad:

Random svängar, planerar du i förväg så du vet vad ni ska göra?

Min hund är liknande när det gäller motivationen. Sista tiden har vi kört massa fartövningar, mer eller mindre bara raksträckor för att få upp fart och motivation igen, och struntat i det som är tråkigt/jobbigt. Körde sen en bana förra veckan och det gick mycket bättre men vi gjorde just som nån skrev, körde på även om det blev lite fel.

Det finns ett gäng övningar för att förbättra hoppteknik och höjd. Tyvärr kan jag de inte själv, men det kanske går att hitta nåt om man googlar lite?

Har du koll på om tävlingen är inhägnad eller inte? Så hon inte sticker ifrån dig, menar jag.

Det finns ett gäng övningar för att förbättra hoppteknik och höjd. Tyvärr kan jag de inte själv, men det kanske går att hitta nåt om man googlar lite?
Om man inte kan något om hästhoppning och hoppteknik sedan tidigare är det svårt att lära sig det utan hjälp, det finns Susan salos dvd:er men de är så fruktansvärt trista att titta på. Jag förstod inte hennes filmer ordentligt förrän jag gått en tvådagarskurs för Vappu Alatalo som varit Susans elev.

Till TS: Mycket av hopptekniken ligger i fysiken så styrketräning för vovven är aldrig fel, kontakta kunnig hundfysioterapeut som kan hjälpa dig med vad just din hund behöver träna på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka