Foglossning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Antiqua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 544
Sv: Foglossning

Jag har hört att det inte förekommer eftersom stoet måste kunna springa snabbt efter fölningen.

Att vi människor har "foglossning" (fogarna lossnar inte, utan blir bara lite lösare mot hur stela de annars är) beror på att vi har så stora hjärnor och således stora huvuden. Även om barnets skalle inte är slutet vid födsel behöver ändå bäckenet få en större öppning för att barnet inte ska behöva vara ännu mer outvecklat (vi går inte förrän efter ett år! Jämför med andra djur som är betydligt mer utvecklade vid födseln, speciellt villebråd).

En häst (och andra däggdjur med mindre hjärnor) har inte så stor skalle eller kropp utan barnet kan komma ut genom bäckenet utan att det behöver "öppna" sig så mycket.

Hormonet "relaxin" frisätts dock även hos hästar, men har mest verkan på vissa andra ligament och inte just fogarna.

Det är iaf vad jag fått lära mig på ganska "grundläggande" biologi (univ. men grundkurs).

Tack snälla för en bra förklaring!:bow:

Hormonet "relaxin" frisätts dock även hos hästar, men har mest verkan på vissa andra ligament och inte just fogarna.

Det är iaf vad jag fått lära mig på ganska "grundläggande" biologi (univ. men grundkurs).

Vilka ligament kan påverkas?
Min häst ömmar lite till och från snett över höftbensknölarna, kan det ha med dräktigheten att göra?
(jag har givetvis pratat med vet. och hon kommer snart ut för vaccination, så då får hon kika på henne)

rycker sista

Lyfter upp denna frågan igen och vill ha mera svar.
Mitt sto har 5 veckor kvar och kan knappt gå :(
Det är med stor möda hon tar sig till hagen på morgnarna, och lika besvärligt har hon för att ta sig in på eftermiddagarna. Väl inne äter hon upp sin mat och sig lägger hon sig, och ligger precis hela kvällen. Hur stor del av natten hon tillbringar liggandes vet jag inte.

Har idag pratat med min veterinär, och stoet mår ju egentligen bra, för hon äter ju som hon ska och ser pigg och glad ut i övrigt. Så länge vi inte känner puls i hovarna eller något går åt fel håll ska vi bara avvakta och ha telefonkontakt, för vi vill ju helst av allt undvika att ge henne smärtstillande och antiinflamatoriskt.
jag glömde fråga henne om foglossningen faktiskt, men tanken har slagti mig efteråt, om det kan förekomma på hästar.

Vad vi mest trodde själv var att hon är högdräktig och har det väldigt jobbigt just nu.
Någon med liknande upplevelser på sina ston?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En genomgång av de mest förekommande sjukdomarna hos hästar, deras symptom och behandlingsmetoder.
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 141
Senast: BornAgain
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka