Förvirrad....

Y

Yamaha

Ja, just nu känner jag mig, som rubriken lyder, förvirrad.. Mycket förvirrad. Jag känner att jag skulle vilja ha lite synpunkter, tips och råd från er duktiga bukefalister.

För snart två år sedan köpte jag en häst, ett ganska stort och kraftigt sto på 167 cm i mkh och, då, 6 år..
Hon har alltid varit lite seg och jag har uppfattat henne som "lat" och "bekväm". Dock har den senaste tidens händelser fått mig att börja fundera..

Det började med att hon blödde näsblod efter en ridtur för ca en månad sedan. Vet tillkallades och blodprov togs. En vecka senare fick jag provsvar som visade på lågt Hb. Det låg dock inom ramen men ändå så lågt att det var anmärkningsvärt, tyckte vet.

Under denna vecka hade jag även uppmärksammat andra symtom hos min häst..
Bla var hon hängig och vilade i hagen vilket hon aldrig gjort under sina "stå-på-stall-perioder". Hon är en dam som blir otålig om hon får vänta 5 min för länge på morgonen; då ligger täcken, grimmor och grimskaft i en enda röra nedanför boxen. Detta har hänt en gång sedan hon stallades in i sept.
Hon frös så hon skakade i hagen när det var -2 grader ute... Ingen direkt kyla om ni frågat henne förra vintern...

Vet trodde att det låga värdet berodde på en infektion. Frågan var om värdet skulle stiga eller om det skulle sjunka ytterligare.

Under denna tid har hon ej haft feber, inga som helst synliga symtom på någon infektion. (förutom näsblodet,då)

Hon var ut igen och tog nya prover. Fick svar häromdagen. SAMTLIGA värden har sjunkit sedan sist, inte bara Hb:n.
Nu misstänker vet erlichias/borrelia. :cry: :cry:

Jag vet så himla lite om dom sjukdomarna känner jag. Vad är det för skillnad, vilka är symtomen??

Jag har läst lite grann i några trådar jag hittat här på Buke, men jag tycker inte riktigt att det stämmer.. Rent instinktivt så känner jag att det inte är varken det ena eller det andra. Men jag har ju haft fel förr, om man säger så...

Det är inga som helst fel på hennes aptit, hon äter som en häst :smirk: och beter sig på inget vis annorlunda än vad hon brukar förutom dom symtomen jag beskrev tidigare.

Det jag har börjat fundera lite på är : Hur länge kan hon ha dragits med detta?? Kan det vara så att hon har gått med detta sedan jag köpte henne?? (hon kanske inte alls är lat av naturen??:o )

Det har ju faktiskt hänt ett par ggr att hon liksom gått och somnat i steget så att säga.. Hon har dåsat till i skritten efter en ridtur och ramlat på knä... Kan det ha något samband??

Ända sedan jag köpte henne har hon haft ett tjockt ben. Det är totalt jämntjockt och går inte att få någon ordning på. Det har dock inte påverkat ridningen som jag eller någon annan märkt av. Jag har haft henne på klinik där dom kollat detta men inte hittat något fel förutom gamla skador. Jag har forskat lite kring henne och fått tag i hennes uppfödare i Danmark som berättat en hel del om henne. Hon har inte haft det lätt, stackarn, och jag vet att hon en gång skadades och gjorde sig riktigt illa på just det benet, men exakt vad som hänt vet jag inte.

Jag läste att sådana problem som tjocka ben och gallor kunde ha sin förklaring i erlichias/borrelia????

Ja, som ni märker så har jag många frågor men nästan inga svar.. Jag hoppas att Ni, kära Bukefalister, kan hjälpa mig med en del av svaren.....

Tackar på förhand.. :bow: :bow:
 
Sv: Förvirrad....

Hade det varit en människa med lågt hb som var allmänt hängig och trött hade man sett till att denna fick järntillskott via tex järntabletter (gärna extra c-vitaminer till för att öka upptagningsförmågan).
Men nu är det om en människa, som kan få järn-brist av olika anledningar så som tex graviditet, fel mat och även vid menstration.
Nu handlar det ju om din häst.
Tyvärr vet jag inte så mycket om dessa sjukdommar, men veterinären borde kunna ta reda på bakomvarande orsak.
Undertiden kan du ju försöka hitta nåt järntillskott till hästens mat för att öka på hb:t lite och därmed syreupptagningsförmågan så kanske hästen blir lite piggare så länge.
Det är allt jag kan komma på just nu.
Berätta gärna mer...
 
Sv: Förvirrad....

Måste bara säga att jag har varit med om borrelia häst som det enda som märktes var att hon var enormt lugn, eftersom vi inte kände henne sedan innan så trodde vi att hon var så lugn.

Men efter ett tag så kände vi att det stämmer inte att hon är så här "trött".

Vet kom då ut och tog blodprov och hittade då borrelian, som då behandlades, och vi fick en helt annan häst.

Har inte mer exakt koll än så här , var en försäljningshäst som kom in.

Men nu vet du i alla fall en häst med lycklig utgång.

Mvh
Camilla
 
Sv: Förvirrad....

Jag har funderat på att be vet ge henne b-vitamin i form av injektion. Hon kommer ut om några dagar igen, ska ta det med henne då.
Jag lovar att jag ska hålla tråden uppdaterad ! :bump:
 
Sv: Förvirrad....

Ungefär så som du berättar har mina tankegångar gått..
Om det nu är borrelia eller erlichias, kan hon ha dragits med det så länge då??
Jag menar, är det förklaringen till att hon är en "pensionär-häst" :o som försäljaren sa..... Med det menade hon att hon passar bra till pensionärer för att hon är så lugn. :D
Min mamma som är livrädd för hästar avgudar den här hästen för att hon är så "snäll"...

Det känns ju bara för hemskt om det är så att hon har gått med det så länge isf. Men borde inte symtomen förvärras allt eftersom, eller?? Ja, herregud vad lite man vet !! :confused:

Det känns iaf bra att höra om historier med lyckligt slut, tack för den. :)
 
Sv: Förvirrad....

Jätte bra om vet. kan hitta anledningen och vilken sjukdom det är.
Tänkte bara tillägga att förutom järntillskott för att hjälpa hb värdet på traven, så skulle nog K-vitamin också vara bra för att hjälpa blodets koagolation och därmed hindra näsblod. (K-vitamin pruduceras i levern. Vid sjukdom kan detta försämras, då blir det sämre koagolation i blodet och näsblod och blåmärken uppstår)
Dessa ämnen kan ju dock bara hjälpa till att kväsa symptomen och inte bota någon sjukdom, men det kan hjälpa till att förbättra livskvaliteten medans hästen är sjuk.
Vet inte riktigt i vilka hästfoder/tillskott man hittar detta, men det kanju vara en bra ide att ta en extra till i vitamineral hyllan.
I övrigt så innehåller spenat både järn och K-vitamin.
 
Sv: Förvirrad....

Tack för tipset, jag ska prata med vet om det. Hon kommer i morgon.
 
Sv: Förvirrad....

Om vet misstänker borrelia eller erlichias, varför kollar h*n inte det. Det går att ta speciella prover på det! Be vet ta nya prover för att konstatera/dementera borrelia eller erlichias.... Annars är det ju något annat som spökar.
 
Sv: Förvirrad....

Nyfiken fråga...får hon vitlök? Har sett liknande symtom på en arab tidigare och som blev helt ok efter hon slutat med vitlöken (tog 2 veckor). Det finns en sjukdom, Heinz disease, som är kopplad till vitlök hos vissa hästar. Något i vitlöken förändrar blodbilden och man får symtom som vid blodbrist.

Hoppas du får svar och att din häst kryar på sig snart;)
 
Sv: Förvirrad....

Förlåt min otydlighet!!

Vet var ut i förra veckan och tog flera rör blod. Hon skulle testa borrelia och erlichias och även nya hb-värden.

Jag fick provsvar igår från borrelia och erlichias-rören. Inga antikroppar påvisade varken för det ena eller det andra.

Jag ringde min vet direkt igår och hon hade även fått svar på hb-proverna. Dom visade att värdena var på väg uppåt.

Jag får en konstig känsla. Vet tycker att nu är ju allting bra och nu avvaktar vi och har henne under uppsikt. Hon menar att hästen har haft något som hon klarat av och nu är hon på bättringsvägen.

Men någonting i mig säger att det inte är så enkelt. Jag hoppas det, självklart, men jag får som sagt en konstig känsla i mig.

Piraja: Tack för tipset!! :bow: Det är någonting jag ska ha i åtanke. Jag tänker inte sluta med en gång eftersom enligt vet så kommer hon bara bli bättre nu. Men om hon inte blir bättre ska jag definitivt sluta med vitlöken. Men blöder dom verkligen näsblod av vitlöken?? Det låter ju iofs också lite skumt.....
Men allt är värt att testas.
Vet tyckte att jag ska börja rida henne som vanligt igen men det tänker jag INTE göra. Jag känner hästen och jag vet att hon inte är helt pigg. Jag väntar och ser och om hon är piggare efter nyår ska jag sätta igång henne då, tänkte jag.
 
Sv: Förvirrad....

Jag skulle också vilja tillägga att hon har blivit dålig i magen. Det är lite konstigt.. Hennes avföring ser normal ut men så "skvätter" hon liksom diarré.
Jag trodde först att hon brunstade igen. (Hon har brunstat i stort sett konstant mellan april-okt.) Men när jag tittade närmare upptäckte jag att det var ju inte alls brunst utan diarré.
Jag tycker att det är så konstigt att hennes övriga avföring är helt ok.. :confused:
Nu får jag tvätta henne i rumpan och på bakbenen (det rinner långt ner på hovarna) varje kväll vid insläpp. Det har jag gjort i över en vecka nu och det blir inte bättre.

Jag är naturligtvis jättelättad över att det inte var något fästingburet... SAMTIDIGT så känns det som att då hade jag iaf vetat vad hon lider av och kunnat behandla därefter. Nu vet jag inte ett :devil: dugg och känner mig ganska så maktlös.

Men jag tror att jag avvaktar till årsskiftet och bestämmer då vad som verkar aktuellt att göra. Antingen sätta igång henne (hoppas!) eller så blir det kliniken, för det här tar ju både fysiskt och psykiskt..
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 715
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp