Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

På fyra boxar har vi:
* fyra hyllplan för täcken, får väl plats max två vintertäcken där.
* två stycken garderober ca 1m breda och 60cm djupa.
* Fem sadelhängare (har fem hästar i fyra boxar)
*Ett utrymme att förvara fodertunnor och sådant som klarar väta och kyla. Det är ett litet skjul med ett trasigt tak på så det både regnar och blåser in från tak och sidor, men funkar ok.

De inackorderade hyresgästerna (vi sköter allt själva) har i samma sadelkammare, en garderob och ett hyllplan. I en annan sadelkammare 1-2 sadelhängare, tränshängare och ett till litet skåp. Foder förvaras inne i ett stall.

Jag skulle vilja ha två skåp till och att utrymmet där jag gör foder inte fryser och hade belysning. Som det är nu måste jag rensa en gång i månaden och hela tiden hålla ett minimum på saker. Extra täcken måste förvaras hemma... Vettig täckesförvaring är egentligen det som är svårast och som jag saknar mest. Hade det funnits så hade jag nog klarat mig på ett skåp för alla hästarna förutom foder och sadelhängare. Eller jag som kör hade helst haft selhängare då däcklarna inte mår bra av sadelhängarna..
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag har gjort en liten snabb skiss för hand hur jag har tänkt.
Jag har då tänkt att varje box får 2st platsbyggda garderober, den ena får dörr och den andra är öppen så det blir som en hylla.
De är 70*70cm och 2.60m höga.
I garderoben med dörr är det 3st hyllplan, 2 sadelhängare, 4 tränshängare och 2 hjälmhängare.
I den öppna garderoben blir det 1 fack med schabrakhängare, 1 fack med trådbackar och 2 hyllplan.
Borstar förvaras ute i stallet, täckeshängare och krok för grimma/grimskaft finns på boxen, torkrum med plats för 1 täcke/häst.
Foder ingår i hyran och finns på ett annat ställe.
Vad tror ni om det?




 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

I "mitt" första stall hade jag en sadelhängare, en tränshängare och en anvisad plats för ryktlåda, that's it. Allt annat fick man försöka hitta tillfällig plats åt och hålla ordning på var allt låg... För lite plats!

Andra stallet hade en sadelhängare, en tränshängare, egen anvisad plats för foder, och ett hyllplan i en garderob. Också på tok för lite! Där fick jag dock ställa in en "stallåda" i ett ouppvärmt utrymme, där man även kunde lägga t.ex. täcken eller transportskydd och annat skrymmande.

Tredje stallet: 1-2 sadelhängare, 1 tränshängare (och i stort sett valfritt antal "vanliga" krokar), en hylla (4 hyllplan), och dessutom fritt med utrymme på loftet, en hylla ute i själva stallet och i andra utrymmen. Det var toppen! Fick plats med det "viktigaste" i sadelkammaren eller utanför boxen, och allt som inte var i säsong kunde vara på loftet.

Fjärde stallet: I sadelkammaren 2 tränshängare + 1 sadelhängare, några extrakrokar och plats för en smal hylla (har dock ingen sån för tillfället). Dessutom 1 garderob i själva stallet, och plats uppe på loftet. Skulle gärna ha lite mer förvaring i uppvärmt utrymme, men stallet blir aldrig minusgrader så det fungerar ändå.
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag tycker att din plan låter bra. Varför inte ha dörrar även på de andra hyllorna? Eller kanske draperi eller något? Det ser ju mindre skräpigt ut om man kan stänga om alla prylar, men draperi är ju bättre ur ventilationssynpunkt.
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

De verkar bra.
Många stall har ju bara en garderob, och sen möjligtvis lite plast på ngt loft för extra täcken.
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Tycker din tanke är mkt bra! :) så hade jag velat ha det, men är nöjd med hur jag har det idag
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag har faktisk hunnit med att bygga garderoberna på ena sidan i helgen, de som ska få dörrar.

 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Super snyggt :) men vad är skiss nr 2? Är det hyllplan överst, små fack i mitten och ett större för kläder/stövlar? och schabrakhängare nederst?

(Är glad jag har eget stall, förstår inte hur man klarar sig på så begränsad yta som många stall erbjuder :p.
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

I mitt stall har vi en gemensam sadelkammare och alla har ca 1-2 sadelhängare var. Sen har vi ett rum med ett varsitt skåp där vi har stövlar, borstar, täcken och alla grejer till hästen. Samt ett gemensamt förråd man har tillgång att lägga sina saker i :-)
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

I vårat stall får man en sadelkrok, alt två och sen en garderob med hyllor i som man även kan välja att ta bort hyllorna :)
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Fint! :)

Nåt som säkert kommer att bli mycket uppskattat är att det redan finns backar i skåpen. Hur många gånger har man inte konstaterat att backarna man har inte passar in nånstans i det nya stallet..skitstörande och så måste man köpa nytt hela tiden.

Snyggt blir det också om alla har likadant så att det hålls enformigt och stilrent.
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Hej!

Där jag står har vi täckeshängare utanför boxarna (för oss uteboxare är de oanvändbara eftersom allt som hänger där blir genomblött när det regnar). Vi har också egna utrymmen i sadelkammaren, i stallet är de kanske 1.5 *1 m med nätdörr man kan sätta lås på. Uteboxarnas är kanske 1.2 * 1.2 eller nåt sånt också låsbara. Utöver det finns möjlighet att ha saker på loftet om vi vill.

Jag har stått i stall där vi bara hade några få hyllor, men de var istället så väl planerade att jag fick in nästan allt mitt bråte där.

Jag har en hästallergisk sambo och försöker därför hålla så mycket av mina hästgrejer som möjligt i stallet.

Jag tror det är bättre med mer utrymme, så slipper man riskera att folks saker skräpar både här och där.

/Lavinia
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Vi har 2 skåp och 2 sadelhängare och 2 tränshängare.
Ett av skåpen står i värme i sadelkammaren andra skåpet står i ett skåprum med också värme i.
Det jag saknar är typ en plats där man kan ha ett till skåp typ på skullen i ett hörn saker som man inte använder mer än säsongbetonat.
Nu får jag ha alla täcken i min källare hemma ist och andra saker som inte används så ofta!

Jag tycker att man som stallägare verkligen måste tänka till innan man hyr in folk att man verkligen ser till att ha gott om plats för sina inhyrda.
Att man har plats för ett släp per inhyrd tex,

Har man bara plats för 4 släp på gården ta inte in 10 inhyrda då!
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag tycker att man som stallägare verkligen måste tänka till innan man hyr in folk att man verkligen ser till att ha gott om plats för sina inhyrda.
Att man har plats för ett släp per inhyrd tex,

Har man bara plats för 4 släp på gården ta inte in 10 inhyrda då!

Tänka efter före bör man så att man inte lovar mer än vad man kan leverera sedan är det upp till inackorderingen att acceptera eller leta efter annan stallplats.
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag tycker att man som stallägare verkligen måste tänka till innan man hyr in folk att man verkligen ser till att ha gott om plats för sina inhyrda.
Att man har plats för ett släp per inhyrd tex,

Har man bara plats för 4 släp på gården ta inte in 10 inhyrda då!

fast jag tycker iaf inte det är en självklarhet att man ska ställa sin hästtransport på gården. Isf ska det tas en hyra även för parkeringsplats (krävs ju ändå en del för att förvara tio hästtransporter).
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag skulle älska att ha såna garderober som du byggt! :)

Mitt förvaringsutrymme i stallet är bara hälften av en av dina garderober, och där stuvar jag in två sadlar, 2 träns, ryktväskan, en apoteksväska (stor som en ryktlåda), tömkörningsgjord och tömmar, benskydd, longerlina, två hjälmar och en säkerhetsväst, plus lädertvål/balsam/svampar/handdukar, ett par hinkar och en flyttbar sadelhängare, samt några kilo morötter och äpplen. Har även ett par ridtäcken och nåt stalltäcke där. (Det är som att spela tetris på hög nivå när man behöver få plats med något nytt i det där jäkla skåpet.) På boxen har vi en täckeshängare där jag förvarar de täcken som används just nu, sen har man möjlighet att hänga ut täcken i foderutrymmet, men där blir de musätna... Jo, vi har en liten liten plattform att ställa eget foder på också. Tror det är 3 europapallar till alla 23 hästar, tur man köper det mesta från stallet... ;)

Hemma har jag byggt mig ett stallförråd som rymmer schabrak och täcken och allt annat som inte får plats i stallet. Jag skulle med andra ord vara mycket glad för de utrymmen du skulle ha att erbjuda. :)
 
Sv: Förvaringsmöjligheter för inhyrda.

Jag håller med, varför ska man ta för givet att man får ställa sin transport på någon annans gård??

I alla stall jag stått i har man fått göra det (gratis) men i mån av plats också.
Ska alla kunna ha en transport så krävs det ju ganska mycket yta/mark för det tillslut så det tror jag långt från alla prioriterar.

Även om jag bara är hyresgäst så förstår inte jag hur man ska anse att någon annans stall ska vara värsta förvaringsplatsen. Har man för mycket grejor och stallet inte tillåter den förvaringen = man får förvara hemma eller begränsa ner sin utrustning så att det ryms (en del har faktiskt extremt mycket saker!)

Jag anser det som fullt rimligt att själv få bestämma hur mycket utrymme som tilldelas per hyresgäst och att det ska vara ok att säga ifrån när det börjar gå över gränsen också.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag har flyttat och har ett sovrum som har mycket vinklar och olika längder på väggar/tak osv. Det får plats en dubbelsäng vid "den...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 825
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp