Förvaring av halm

R

Rasmuss

Kan halm förvaras utomhus under presenning vintertid? Har fått möjlighet till vetehalm, 200kg/bal, i ganska stor mängd. Har dock problem att lagra allt inomhus.
 
Sv: Förvaring av halm

jadå, men lägg gärna en pressening under också. för att skydda från väta och sorkar underifrån.
ha gärna en elelr flera pressenningar så att det går ner lite över sidorna.
 
Sv: Förvaring av halm

Tack för snabbt svar! Då slår jag väl till med den där halmen. Den är så bra för hästar i utebox. :)
 
Sv: Förvaring av halm

Vi hade ett halmberg med småbal ett år med pressenning under och över så det gick ner till marken på alla sidor. Det funkade väl bra, men i skarvarna så rann det in lite vatten när det töade så några balar ruttnade och fick slängas. Våra pressenningar var förankrade i marken genom att det låg stenar och stockar på den längst ner, och det gjorde det lite bökigt att öppna när det var snö på pressenningen och ibland hade presseningen frusit fast i marken. Vi tog ut halm ungefär 1-2 ggr/vecka så det räckte ett tag och hade det inne i stallet, men vi hade visserligen bara 3 hästar den vintern så det funkade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 975
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 952
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Har av hälsoskäl fått gå över till torrfoder. Hur förvarar en stora mängder på ett bra sätt? Säckarna går inte att återförsluta, och jag...
Svar
16
· Visningar
1 413
Senast: Sassy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 693
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp