Förvara hästpassen i stallet

Apollo

Trådstartare
Enligt de nya reglerna så ska ju alla hästpass förvaras på samma ställe i stallet.
Hur har ni löst detta på bästa sätt??
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag skiter i det faktiskt och vet fler som gör, har faktiskt aldrig hört talas om att någon förvarar alla hästars pass i stallet trots denna "regel".

Ska det slarvas bort tex gör jag det själv. För min del är det en viktig handling som jag vill ha koll själv vars den befinner sig. I stallar finns det ju en övervägande risk för inbrott och skulle aldrig drömma om att ha så viktiga saker/saker man är rädd om där det kan finnas en risk att de försvinner..

Skulle passet behövas får man väl åka och hämta det..för vad kan vara så viktigt/motiverande att man genast måste visa upp det? Förutom vid veterinärbesök etc men det faller sig ganska naturligt att man har det med då..och då frågar veterinären många gånger inte ens om pass eller att få titta i det för att fastställa att det är rätt häst.
Vid avlivningar är det inte säkert de krävt pass ens heller eller när de ska hämta kroppen..

Urbota dum regel tycker jag med tanke på hur få gånger som någon verkligen kollar i passet och undersöker att det är rätt häst..
 
Senast ändrad:
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag har mitt i stallet, varför krångla till det. Det enda som står i passet är vem han är och influensavaccinationerna. Och det är inte ens viktigt eftersom han inte tävlar.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Vad jag vill kan vi strunta i men stallägaren vill inte ha ett vite om det blir kontroll och han inte kan visa att alla passen finns i stallet.

Rutan för att man inte vill att hästen ska gå till livsmedel måste också vara i fylld och underteckand av hästägaren annars måste man spara/visa upp kvitton från allt det som man köpt i matväg till hästen.

Han fick veta idag att om en häst vägrar att ha sitt pass bland de andra så kan man/bör man säga upp den personen + att alla hästar SKA ha pass.
Vill man ha ett godkänt stall så är det detta som gäller.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Enligt de nya reglerna så ska ju alla hästpass förvaras på samma ställe i stallet.
Hur har ni löst detta på bästa sätt??

Enklast är väl att ha ett antal små låsbara skåp, en till varje hästägare/box, som stallägaren och resp. hästägare har nyckel till. Funkar bra i flera stall jag besökt.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Enligt de nya reglerna så ska ju alla hästpass förvaras på samma ställe i stallet.
Hur har ni löst detta på bästa sätt??

Vi kontaktade jordbruksverket o frågade hur de hade tänkt att det skulle lösas i ett kollektivstall med 20 hästar, där hästägarna inte villa ge "alla" tillgång till sin hästs pass. Efter en tids mailväxling konstaterade SJV att det kanske inte var så lätt att lösa, så de gav dispens från kravet på att de ska finnas i stallet, vi har nu skriftligt på att det räcker att passen kan visas upp inom 10-15 minuter vid anmodan :)
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Skämtar du?! :eek: Den regeln har jag helt missat... jesus christ.. Vad ska det överhuvudtaget vara bra för? Fullkomlig idioti! :cool:

Mitt stall ligger på gården - jag kommer fortsätta att förvara passen INNE i HUSET. Jösses... mycket ska man höra innan öronen trillar av..:grin:
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Ett litet kodat kassaskåp från Jula kostar inte särskilt mycket (599 kr). En bra investering.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Rutan för att man inte vill att hästen ska gå till livsmedel måste också vara i fylld och underteckand av hästägaren annars måste man spara/visa upp kvitton från allt det som man köpt i matväg till hästen.

Den här biten kan vara svår att leva upp till i verkligheten, egentligen.
Min häst ska förvisso inte, eller får inte gå till livsmedel nu men jag har ingen sån ruta i mitt pass och min häst var i livet före passkravet tillkom och jag har ju ingen aning om vad min häst ev kan vara behandlad med före det hos andra ägare eller vad han ätit under sin livstid. Det enda jag vet muntligt är att han inte varit behandlad tidigare men man kan ju aldrig vara säker som nästa ägare..Jag skulle lika gärna kunna säga att han inte var behandlad trots att han nu har blivit det om jag skulle sälja.

Här utförs inga noga koller i passen, åtminstone jag har aldrig varit med om det. När veterinären fyller i för vaccination hoppar man direkt till den sidan utan att kolla direkt ingående i det.

Jag tror inte ens det står inskrivet att min häst varit behandlad av ett medel som gör att han inte får ingå i livsmedel faktiskt, jag har ett kvitto på det som förvaras där i (som jag i praktiken skulle kunna slänga då ingen får ta del av hästens nv journal utan mitt godkännande)

Det är det jag alltid undrat över, hur klarade man sig före hästpassets tid och det här med att man måste ha passet förvarat i stallet, varför är det så viktigt att behöva visa upp passet direkt på plats vid en kontroll?
För att kunna indentifiera min häst så kan jag ju lika gärna hämta det hemma eftersom att under ridning har man hela 3 timmar på sig att hämta och visa upp det? Dessutom bor ju ingen i stallet eller är hemma 24/7 så jag ser det svårt vid en oanmäld kontroll hur man riktigt ska lyckas med detta.
Det stämmer som inte överens riktigt för mig med det här kravet, det känns orimligt och en aning fånigt kring förvaringen eftersom att vissa ändå skulle lyckas fuska..
 
Senast ändrad:
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Som jag mfl (som fuskar..) :

Man skulle kunna hävda att hästen var där på träning över dagen eller liknande och att man måste hämta passet i hästens riktiga stall.
Bevis på uppstallningskontrakt behövs ju inte då man kan ha en egen deal utan ett papper..jag kan nog fortsätta på anledningar att komma undan detta..
Likaså om man rider kan man ringa hem och passet kommer till en så att säga eftersom att man har timmar på sig att få fram det och visa upp det ;)

Jag ser bara inte hur man realistiskt skulle kunna få vite för att man inte kan visa upp passet direkt, det håller inte för man har inte passet med sig hela tiden helt enkelt och det finns en tidsram som tillåter det.

Jag tycker pass är jättebra som en viktig handling och identitet för hästen, men jag förvarar det där det är säkrast och jag ställer mig tveksam till dessa kontroller alla pratar om och de kontroller som borde göras som är av vikt, tex när en veterinär granskar dem för olika ändamål som man mer eller mindre verkar strunta i vad jag upplevt.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag har scannat av passets inskrivna sidor och tagit kopior och förvarar dem i ett skåp i stallet.. Inte vet jag om det är giltigt, men det visar ju iaf att pass finns, sen om det inte duger så får man väl hämta det riktiga - om det skulle bli någon sådan kontroll.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Vi kontaktade jordbruksverket o frågade hur de hade tänkt att det skulle lösas i ett kollektivstall med 20 hästar, där hästägarna inte villa ge "alla" tillgång till sin hästs pass. Efter en tids mailväxling konstaterade SJV att det kanske inte var så lätt att lösa, så de gav dispens från kravet på att de ska finnas i stallet, vi har nu skriftligt på att det räcker att passen kan visas upp inom 10-15 minuter vid anmodan :)

Menar du att regeln om fyra timmar har ändrats?
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Menar du att regeln om fyra timmar har ändrats?

Den regeln gäller väl bara om man är ute och rider? Och är det verkligen 4 timmar. Inte mindre?

Kopierat från Jordbruksverkets hemsida;

"Du måste kunna visa upp passet
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar."
 
Senast ändrad:
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag har scannat av passets inskrivna sidor och tagit kopior och förvarar dem i ett skåp i stallet.. Inte vet jag om det är giltigt, men det visar ju iaf att pass finns, sen om det inte duger så får man väl hämta det riktiga - om det skulle bli någon sådan kontroll.

Kopior är inte giltigt, inte ens om kopian är verifierad
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Skämtar du?! :eek: Den regeln har jag helt missat... jesus christ.. Vad ska det överhuvudtaget vara bra för? Fullkomlig idioti! :cool:

Mitt stall ligger på gården - jag kommer fortsätta att förvara passen INNE i HUSET. Jösses... mycket ska man höra innan öronen trillar av..:grin:

Det har jag också missat... var står det nånstans och när kom de reglerna? På jordbruksverket står det fortfarande bara att hästhållaren ska kunna visa upp passet direkt.

Jag förvarar mina hästars pass tillsammans med andra viktiga papper så som försäkringsbrev, hundarnas stamtavlor och vaccinationskort osv. Dvs inne i huset.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Har faktiskt aldrig hört talas om den regeln tidigare... Har ju hästarna på gården och passen i huset så jag borde ju kunna visa passen "direkt". Och ärligt talat, om jag ger mig ut på en långtur med övernattning hemmikring, är det då rimligt att packa ner passet oxå? Vad händer om hästen kommer lös och tappar packningen? Eller för den delen om hästen rymmer ur hagen? Tycker det borde räcka med att hästen är chippad, bara att scanna av.

Och vad menas med direkt rent juridiskt?

"När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt."

Om en inspektör frågar efter passet och ägaren direkt åker hem och hämtar det på 5 min? :p

Och kan man ärligt talat få vite för att passet förvaras i hemmet där det är säkrare, än i stallet?

SJV får nog förtydliga sig lite här...
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Då "alla" hästarna är stallägarens utom en, men som vi har passet till då vi ränner till vet titt som tätt med den så finns alla i bostadshuset =)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Oknytt
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Jahopp
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 987
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp