Första unghästen! Bra råd?

E

Ello_knott

Jag ska köpa min första unghäst. Har ridit och haft egna hästar sen jag var 6 år (är 22 nu) och tycker det är dags för en unghäst.
Den lilla sötnosen jag ska köpa är 2 år och 3 månader och har inte haft sadel än, så det tänkte jag börja med lite på en gång.

Ska ha hästen hos en nära vän som har mkt stor erfaren het av inridning och unghästar och hon har lovat att hjälpa mig mkt, annars hade jag nog inte köpt någon unghäst. Men jag skulle ändå vilja veta lite mer, höra fler råd, bra boktips och sådant som kan hjälpa mig att få en så trygg och bra häst som möjligt.

målet jag har med hästen är skogsridning, lätt dressyr och lätt hoppning (kanske vara med på nån klubbtävling nån gång). hästen är väldigt lugn i sig själv så det är ju ett stort plus. Tacksam för tips och råd och åsikter!!!
:bow:

Sv: Första unghästen! Bra råd?

jag har ett bra boktips:
Unghästen av Reiner Klimpke
där går han igenom grundutbildningen av en häst (den är baserad på de gamla militärhästarna så om man följer boken så ska man i slutet kunna rida en lätt fälttävlan eller något sådant :smirk: )
den är väl kanske lite "tysk" i sitt upplägg, men oerhört inspirerande. jag läste den när jag körde och red in min nordsvenska brukshäst som jag själv fött upp.
man behöver ju inte alls följa hans schema till punkt o pricka, men man får iaf en känsla för hur mycket man kan kräva av en unghäst och det var mycket det som jag fick hjälp med av boken.

Ello_knott skrev:
Jag ska köpa min första unghäst. Har ridit och haft egna hästar sen jag var 6 år (är 22 nu) och tycker det är dags för en unghäst.
Den lilla sötnosen jag ska köpa är 2 år och 3 månader och har inte haft sadel än, så det tänkte jag börja med lite på en gång.

Ska ha hästen hos en nära vän som har mkt stor erfaren het av inridning och unghästar och hon har lovat att hjälpa mig mkt, annars hade jag nog inte köpt någon unghäst. Men jag skulle ändå vilja veta lite mer, höra fler råd, bra boktips och sådant som kan hjälpa mig att få en så trygg och bra häst som möjligt.

målet jag har med hästen är skogsridning, lätt dressyr och lätt hoppning (kanske vara med på nån klubbtävling nån gång). hästen är väldigt lugn i sig själv så det är ju ett stort plus. Tacksam för tips och råd och åsikter!!!
:bow:

Hej!

När jag köpte min häst som 1,5 åring så började jag med att släppa honom på bete med fem andra hästar i samma ålder. Där fick han gå i sex månader och vara häst. Det har varit jätte bra för mig (i min hantering av honom) och hans utveckling som häst.

Att ha hjälp är A och O. I nästan allt var vi två vid all hantering från det att han var 2 år tills dess att han var 3 år. Tömkörning, sadelträning, trafikträning, o.s.v. Utom vid NH-övningar. Då var jag ensam.

Det är mycket som är roligt med en unghäst men GUD VAD JAG LÄNGTAR TILLS MIN ÄR VUXEN. Han är 4 år nu och lär väl inte var mentalt vuxen förrän vid 15 års ålder, suck.

Lycka till med din häst! Och glöm ej att njuta av ögonblicken ;)

Det finns hundratals saker du måste veta och tänka på :crazy:
Men på det hela så tycker jag att du ska låta hästen få ha ett bra hästliv i stora hagar med andra hästar (som kan uppfostra unghästen åt dej) Och under tiden ska du ta dej tid att bekanta dej med hästen några timmar varje dag och skapa en relation till den.

Det rent tekniska i att rida in en häst får du ta hjälp av en tränare eller annan god häsperson för att klara av.
En sak som du ska tänka på är att även gamla travtänare, bönder som kört häst i skogen och promenadryttare som har haft häst i många år kan komma med bra tips och synpunkter.
Gammal kunskap är väldigt bra!
*har själv lärt mej det mesta jag vet av en gammal bonde på typ 80 år*

Unghästen är utgiven på Spektras förlag o min bok är från -93. den är kanske slutsåld, men om du kollar med förlaget så kan det hända att de har något ex. kvar.

Tack så jätte mkt för alla bra synpunkter! ska definitivt hålla utkik efter boken. Hästen kommer att få flera äldre hästkompisar och 12 HA fina betesmarker att gå på och kärlek kommer hon få i massor det kan jag lova! och jag känner mig relativt trygg i "unghästhanteringen" eftersom hon kommer stå uppstallad hos min vän med mkt erfarenhet (sen är jag nog inte helt bakom själv hoppas jag), men jag skulle ändå vilja ha lite mer tips på små detaljer som har gett fina resultat för er, eller saker ni inte gjorde när hästen var ung som ni ångrade...

Tack igen :bump:

Ang bok så finns det även en som heter Unghästar av Ingrid Andersson. Finns att köpa på www.adlibris.se för 144:-

Jag red ju in min donna själv. Dock var det många år sedan... Så jag kommer inte ihåg så mycket om vi gjorde nåt speciellt.
Men det enda jag kanske "ångrar" är att jag inte höll på nåt med prasslade saker såsom plastpåsar, presening mm. Hade nog kanske fått en mindre fjantig häst idag!

Annars som tips är väl att variera träningen så mycket som möljigt samt att inte hålla på för länge med ett träningspass. De blir fort trötta eftersom allt är så nytt för dem!

Du kommer få en rolig men stundtals jobbig tid framför dig! Dock är det väl värt det när man står där med en färdig häst och inser att man har gjort jobbet själv!

Lycka till!!!

Malin

Kliemkes bok verkar inte finnas längre, den finns kanske på biblioteket, Det finns en annan p Ica förlaget som är bra , heter Unghästar. Sen har Jens Fredriksson skrivit en bok om inridning. Du hittar mycket bra böcker på www.tidningenridsport.se.

Ska oxå få hem min första egna unghäst. Visserligen är hon 4 men har väldigt mycket att lära.

Jag har varit med och ridit in ett antal unghästar och då har det ju varit det vanliga med longering sadelträning och allt det där.

Tokan jag red in själv hade fått en "fölpsykos" typ och gick knappt att hantera. Det var väldigt mycket jobb med henne. Men jag var bara väldigt lugn och konsekvent. När jag skulle sitta upp på henne gjorde jag det i ridhuset andra gången jag red på henne red jag ut i skogen med en annan häst. Kanske inget jag rekomenderar men jag gjorde så med henne pga av olika omständigheter.

Lycka till och använd mycket av ditt sunda förnuft så kommer det att gå bra.

Molekyl skrev:
Men det enda jag kanske "ångrar" är att jag inte höll på nåt med prasslade saker såsom plastpåsar, presening mm. Hade nog kanske fått en mindre fjantig häst idag!
ja, vill du ha ett särskilt tips så är det väl just det: miljöträning!!!
annars har jag inte så mycket tips att ge. han var en väldigt snäll o trevlig häst o accepterade mig direkt på ryggen. jag hade även haft med honom som handhäst när jag red mamman o även körde henne i rockard. väldigt enkelt sätt att lära de trafikvett (om man har en trafikvan häst att rida på!) tömkörde honom när han var runt 1 år, körde in honom vid 2 och red in honom vid 2,5 års ålder.

jag gjorde nog en del som inte är att rekommendera också ...:angel: red till macken o band fast honom (i grimman) vid en hög gamla bildäck som låg på baksidan :rofl: snäll som han var så stod han bara kvar o betade av de grässtrån som stack upp, medan jag gick in o köpte glass.
det var miljöträning! fast kanske lite väl avancerad för en unghäst. men, men, coolare häst får man leta efter :cool:

Jag har varit unghästägare i snart 1 vecka :o och allt är finemang! Hästen är lugnare än vad jag är... Precis som om hon säger "ryck upp dig, det är bara..."

Man bara måste älska välhanterade hästar!!

Det som jag gör med henne är massa beröm hela tiden och som min ridlärare sa: unghästar tränar man inte man lär dem!

Grundstenen är: lugn och tålamod! Var inte stressad när du hanterar hästen, låt det ta den tid det tar. Är det dessutom roligt och enkelt så fungerar det mesta.

:) Tack så super mkt för alla bra tips! Ska verkligen ta till mig det ni skrivit. Nån som kan säga ungefär hur mkt en häst växer efter 2 års ålder? Hin är halvblod/nordis och mamman är 160, pappan vet jag inte... hon är 145 nu...
Tack igen!!!

Hej!

Okej, min häst är 4 år nu och det jag redan ångrar är att jag inte hade mer hjälp då jag försökte köra in honom. Allt fungerade bra, så vi (tre pers) var nöjda med honom och tyckte att vi klarade oss bra. Nu hände dock det som inte får hända, att hästen blev rädd, så nu har jag en häst som troligtvis aldrig kommer att gå att köra in. Lite synd då jag nog hade gillat körningen.

Det jag känner mig väldigt nöjd med är hur jag lyckats få honom trygg med ryttare och att jag inte använde bett i munnen föränn efter det att han fyllt 3 år. Han är nu mjuk och fin i munnen.

Jag är också glad över att jag "hittat" tidningen Hästfokus och alla deras artiklar. De har givit mig en inblick i att det finns flera sätt att lösa problem på eller göra saker på än bara det sätten som jag lärt mig tidigare.

Lycka till med hästen!

Hejsan! va kul att du ska skaffa din första unghäst! Det ska jag med! får förhoppningsvis hem henne nästa vecka, ett sto på 2,5 år. Jätte fin och välhanterad så det känns sååå spännande. Hon har haft sadel och tidigare ägaren hade suttit på henne oxå men jag kommer göra om allt för att känna att det stämmer bra och börja sitta på henne i höst. Det känns bäst för både in och hennes skull att vi går igenom alla steg tillsammans oxå på så sätt får hon mer tid på sig.

Hade du fått hem din häst redan?

Apropå boktips! jag har läst unghästar som du blivit tipsad om tidigare och boken skriven av jens fredricsson, den heter utbildning av den unga hästen. Sen har jag även den av reimke eller vad han hette men jag gillar de andra två bättre. Tycker att man får mycket hjälp av dem!

Lycka till coh PM:a gärna om hur det går!

Var superförsiktig med transporter... det kan bli hur tokigt som helst av ett litet misstag :(

Liknande trådar

Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka