första skörd el andra skörd?

taccotad

Trådstartare
Spelar det någon roll rent innehållssmässigt (kvalité) om man köper förstaskörd eller andra? Bonden jag brukar köpa av sa att han fick ingen förstaskörd i år, regnade självklart bort.
 
Första skörden brukar ha bäst/högsta värden.

Ju mer regn och vändningar ju sämre hö.
Kan tänka mig att ju längre från början på Juni höt är slaget ju sämre....detta regniga år.
 
Fick ingen förstaskörd låter ju lite konstigt i mina öron. Har han slagit av det och kastat bort det? Annars är kan det ju inte bli någon andra skörd om man inte tagit en första.
Andra skörd kan komma upp i samma värden som första på en bra vall och taget vid samma skördetid (ur tillväxt synpunkt). Oftast är det dock högre värden första skörden. Har dock för mig att ensilage blir bättre på andra skörden för att ensileringsprocessen går bättre (inte högre värden men bättre ensilering).
mvh Maria
 
Förstaskörden har högre näringsvärde och andraskörden brukar innehålla mer grova strån än första. Vilket som passar bäst beror väl på vad för häst man har. Till en lättfödd häst som inte tränas hårt kan det vara fördel att ha lite näringsfattigare hö så att hästen får i sig tillräckligt stor mängd hö utan att bli smällfet. De flesta vanliga ridhästar typ halvblod behöver nog ganska mycket näring i höet. Min isisvallack däremot ser höggravid ut om han får för bra hö :D
 
Ju längre man väntar med att ta första skörden desto grövre och sämre värden får man i höet. Det bästa är att ta hö kring midsommar. OM våren är normal. I år fick man vänta med att ta hö senare för det hade inte växt till sig riktigt som det ska. Iaf här i sörmland.
Andra skörden brukar bli mindre sämre värden i. Det är också tunnare strån i det. Hos oss iaf där vi köper det. Visst kan det variera överallt.
 
Vad har du för slags andraskörd om det innehåller grövre strån?
Har aldrig sett det faktiskt...
Du blandar möjligen inte ihop det med en sent tagen förstaskörd??
 
Jag skulle akta mig för att generellt säga att den ena skörden är bättre än den andra eftersom det kan vara så varierande värden mellan olika skördar. det är bättre att gå på analysen.

Det bonden menar med att han inte fått någon första skörd är säkert att han slagit och bärgat höet, men att det p.g.a. fukten blivit förstört och inte går att använda.
 
Jag har haft förstaskörd med 18 i smrp och andraskörd så sent som i oktober med över 100 i smrp. Allt på samma vall.

Det är snarare hur länge grässtrået vuxit som avgör. Så länge gräset är i tillväxtfas brukar proteinhalten vara skaplig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 678
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp