Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Sasse

Trådstartare
Diffus rubrik kanske. Jag kommer säga upp min medryttarhäst snarast och kommer då ha en uppsägningstid till mitten av nästa månad. Min fråga är om ägaren kan kräva av mig att betala fullt för månaden? Vi har inget avtal alls gällande den här biten. Min tanke går till att man inte kan ändra i avtal utan den andres godkännande, detta borde väl falla under samma katergori, att hon inte kan skapa ett avtal utan mitt godkännande? Jag har ingen lust alls att betala fullt då det handlar om mycket pengar för mig. Med avtal hade det såklart varit skillnad, men när det nu är som det är så undrar jag vad som gäller?
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Du ska inte betala för hela månaden, bara för de dagar du har uppsägningstid. OM ni inte har avtalat att varje påbörjad månad ska betalas till fullo, men det kan jag ju inte tänka mig att ni har. :laugh:
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Nej, vi har inte avtalat om något alls. Vi hade inte ens avtalat om uppsägningstid innan jag frågade henne :p

Tack för ditt svar!
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Finns det ingen överenskommen uppsägningtid så ska du väll inte ha någon heller?
Speciellt inte om ni inte har kontrakt.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Jag var nog otydlig där. Vi har en överenskommen uppsägningstid, och hade när jag postade tråden också, men det var inget hon berättade att hon ville ha förrän vi pratade om att jag skulle sluta. Hade jag inte frågat henne om det så hade jag nog inte fått veta att hon ville ha någon uppsägningstid alls.

Problemet var mer om hon kunde kräva av mig att betala för hela månaden trots att jag egentligen bara ska vara där ungefär halva. Men det verkar hon inte kunna som tur är!
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Fast... om hon ger dig en uppsägningstid när du väl informerar om att du ska sluta så gäller ju inte den. Det är något som ska kommas överens om innan?
Är du medryttare/fodervärd på hennes häst eller har du en egen foderhäst (som hon inte äger) uppstallad hos henne?
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Att vara tydlig är inte min starka sida :p
Att hon ville ha uppsägningstid kom fram när vi pratade om huruvida jag skulle sluta eller ej. Vi pratade alltså om ett eventuellt avhopp, men jag sa inte upp mig förrän först ett par veckor senare. Så uppsägningstiden fick jag alltså reda på ett par veckor innan jag sa upp mig från platsen.
Jag är medryttare på hennes häst.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Är du medryttare på hennes häst så är det inte samma "regler" som gäller vid uppstallning (vid uppstallning kan stallägaren hävda tex att du automatiskt borde förstått att det finns en uppsägningstid eftersom du hyr en plats).
Och att uppsägningstiden kom fram vid en diskution om ett eventuellt avslut är alldeles för sent. Sådant ska komma fram när du ingår ett avtal med någon, muntligt eller skriftligt. (detta är till din fördel). Annars kan hon ju likagärna komma och säga att du vid ett avslut måste betala 3 gånger så mkt i hyra för hästen fast ni inte diskuterat det. Eller att vid ett avslut ska betala för all eventuell skada som du (icket avsikligt) råkat göra på tex utrutsning.
Nu förstår jag att du inte vill bråka med henne men egentligen borde du inte ha ngn uppsägningstid alls. Varken ekonomiskt eller ansvarigt. Kanske missuppfattar jag dig men jag uppfattar det som att du inte är nöjd med att vara medryttare på denna häst och vill komma iväg snarast.

Så, har hon sagt en månad så räkna en månad från den dag du sa att du skulle sluta, om hon börjar bråka och kräva att du ska betala från första till sista, poängtera att du egentligen inte behöver betala ngt alls eftersom ni inte vid avtalets start kom överens om ngn uppsägningstid och därför inte har ngn uppsägninstid heller.

Det går att ändra ett avtal men då ska det avtalet som gällde innan sägas upp, om det inte har någon uppsägningstid så börjar det gälla direkt. Om det har en uppsägningstid så skall du ha det gamla avtalet så länge som uppsägnngstiden räcker (tex 1 månad) och sedan börjar de nya "reglerna" gälla. Men... Du ska dessutom acceptera de nya avtalet och om du inte gör det, så gäller det inte. Då är det upp till den du har kontraktet med att tex be dig flytta en uppstallad häst, eller att sluta rida dess häst om du är medryttare. Eller att acceptera att du inte går med på de nya reglerna och då diskutera hur ni ska gå vidare.

Nu kanske du inte orkar bråka med ägaren men det kan vara bra att veta till nästa gång att den andra parten inte kan komma och ändra ett avtal hur som helst.

Men sen är det ju så också att det är svårt att bevisa muntliga avtal, vilket innebär att ägaren kan påstå att denna faktist sa att du skulle betala från första till sista, men också att du kan hävda att ni uttryckligen sa att det inte skulle finnas ngn uppsägninstid och har ni inget skriftligt kontrakt så finns det inte så mkt ägaren Kan göra mer än att prata illa om dig. (var därför rädd om ditt rykte, hästbranschen är liten). Men har den inget företag och dessutom inget kontrakt är det lite personen kan göra. Den Kan skicka till kronofogden eller inkasso men det kan du bestrida och hävda att du aldrgi ingått ngt avtal om att du ska betala det som ägaren kräver.

Ungefär så har jag för mig att det funkar men om jag skrivit fel ngnstans eller uttryckt mig luddigt får någon gärna rätta mig.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Tack för svar! Jag ska ta med mig detta i framtiden och se till att ha kontrakt nästa gång. Det känns som det är det bästa.
På tal om detta du skrev:
Så, har hon sagt en månad så räkna en månad från den dag du sa att du skulle sluta, om hon börjar bråka och kräva att du ska betala från första till sista, poängtera att du egentligen inte behöver betala ngt alls eftersom ni inte vid avtalets start kom överens om ngn uppsägningstid och därför inte har ngn uppsägninstid heller.
Om jag poängterar detta för ägaren, finns det någonstans jag kan hänvisa henne om hon ifrågasätter, så hon själv kan kolla upp att det stämmer?

Det har annars kommit upp en ny situation igen, känner att jag behöver råd. Ska försöka ta det från start.

För flera veckor sedan hamnade vi i en konflikt och då pratade vi om en eventuell uppsägning, hon nämnde vid detta tillfälle att uppsägningstiden var 1 månad. Vi löste den här konflikten någorlunda och jag fortsatte vara medryttare där, några veckor efter så sade jag dock upp mig. I samband med detta säger hon att jag ska vara kvar hela november samt betala full hyra. Detta skulle innebära att min uppsägningstid skulle gå över i tid, att den skulle vara 1 månad och ett par veckor lång. Jag har tyckt att det varit underligt att hon först hävdat att jag har en månads uppsägningstid och sedan när jag faktiskt säger upp mig, att jag ska stanna längre än så. Jag har dock inte bråkat om det.

Nu har det i alla fall blivit en situation till. Av olika omständigheter så sa ägaren igår upp samarbetet mellan oss. Eftersom jag är inne på en uppsägningstid redan så tolkar jag henne som att hon säger upp mig med omedelbar verkan, även om hon inte ordagrant uttryckte sig på det sättet. Hon skriver dock samtidigt att jag kan vara kvar november ut och att jag ska betala full hyra för denna månaden.

Jag undrar hur sådana här fall fungerar i normala fall, kanske kan vara bra att ha i framtiden. Om ägaren säger upp med omedelbar verkan, då kan väl inte denna kräva att (i detta fall medryttaren) ska betala full hyra? Om ägaren avsäger samarbetet så avsäger den sig väl även det ekonomiska? Eller har jag fått det om bakfoten, har för mig att jag läst att det fungerar på det sättet.

Vad gäller min situation så har jag väl förstått att ägaren egentligen inte kan kräva mig av pengar den här månaden alls pga. att vi inte kommit överens om någon uppsägningstid vid start. Jag känner mig dock inte riktigt övertygad angående den här biten ;)
Hur stor chans är det att hon kan gå vidare om hon skickar in till inkasso/kronofogden? Hon står på sig att hon ska ha för hela november, trots att min uppsägningstid egentligen går ut tidigare. Jag kan tänka mig betala, för tiden under min uppsägningstid då vill säga. Jag vill inte betala full hyra för november.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Strunta i henne. Dra därifrån så fort som möjligt. Betala inget mer! Om hon hotar med inkasso, så låt henne göra det då. Hon har ingenting att gå på, inget kontrakt, och inkasso kräver ordentliga underlag för att kunna gå vidare i den juridiska processen.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Det var skönt att höra! Känns som att det kan bli svårt att bli av med henne dock, hon har sagt att om inte jag kommer och lämnar pengar till henne så kommer hon hem till mig och hämtar dessa. Får se vad som händer de närmsta dagarna här.
Tack för all hjälp!
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Jag skulle skriva upp summan du betalar på ett papper,dela den på så många dagar du normalt rider,sen lägger du ihop den summan med lika många dagar du ska vara där i november,sen visar du upp det för henne om hon kommer förbi,så hon verkligen ser hur du tänker.

Tex,du betalar 1000:- i månaden,och rider 2 ggr i veckan,i snitt alltså 8 ggr månad. 1000:-/8= 125:-/dagen

I November kommer du bara ha 4 dagar som ex,då betalar du 125:- x 4 = 500:-

Ser hon detta på papper så kanske hon slutar tjata,och samtidigt kan du styrka att det är en månads (30 dagar) uppsägningstid,och att du sa upp dig det datumet,och det datumet är sista dagen du har. Du kanske kan mejla över det på en gång?
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Tack! Jag kommer definitivt höra av mig till henne på en gång så får jag se vad hon säger.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Den där människan verkar mycket märklig!
Om jag hade varit du så hade jag struntat fullständigt i henne. Har hon inte gjort upp ett kontrakt skriftligen så får hon skylla sig själv. Hon har absolut ingenting att komma med. Du ska inte betala en krona mer och du behöver inte visa dig i det stallet öht om du inte själv vill förstås.

Om hon skulle "åka hem till dig och hämta pengarna" kan du ju alltid anmäla henne för ofredande.

Otroligt dålig stil att försöka lura personer som är oerfarna på det där sättet. Men det är klart, hon får ju pengar av dig som hon säkert inte hade räknat med att de skulle försvinna så plötsligt och därför försöker lura dig att tro att du måste stanna kvar och "göra rätt för dig". Löjligt! Se till att komma därifrån fortast möjligt.

Lycka till! :)
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Jag hade sagt åt denna hästägare att dra något gammalt över sig och sedan slutat tvärt att sköta hästen. och inte betalat en krona.
Ni har inge skriftligt avtal så du behöver inte betala så mkt som en krona till henne.Att hon säger att det är 1 månads uppsägning är inte lika med att du gått med på de.

Men har man skrivit under ett kontrakt= godkänt.

Om hon hotar med inkasso svara inte ens på sånna dumheter finns inge att driva in.

Nästa häst du sköter se till å ha kontrakt.
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Nu har jag blivit av med henne (om hon håller sitt ord). Körde på Fibusens tips att räkna upp kostnaden jag kunde tänka mig betala. Det tog skruv, enligt henne sa avtalet att varje månad skulle betalas till fullo oavsett vad som hände. Hon måste ha glömt berätta detta för mig dock, för det är inget som jag har diskuterat eller kommit överens om i varje fall.

Betalningen uteblir helt då hon inte ville diskutera saken med mig. Nu hoppas jag bara att vi aldrig mer träffas eller har kontakt. Jag har definitivt lärt mig min läxa, krånglar det redan från start så säg upp direkt, det blir bara värre och skriv kontrakt! Det är så mycket lättare om allt är skriftligt och saker och ting inte kan tolkas hejvilt.

Tack för hjälpen alla!
 
Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?

Om du flyttar uppåt landet i framtiden, så kan du få bli medryttare på min häst istället, alldeles gratis. :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Alla Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ? Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en...
Svar
11
· Visningar
2 287
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 282
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 068
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 817
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp