Förskolestart nästa månad!

Bebben

Trådstartare
Sebastian ska börja sin inskolning senast den 12:e november, så det börjar ju närma sig nu faktiskt.
Jag har lite småfunderingar om allt möjligt, som ni kanske kan hjälpa till med?

Först och främst tänker jag på kläder. Jag ska åka och köpa vinterkläder imorgon, och då blir det en overall, galonkläder, vinterskor samt mössa/vantar. Behövs det mer egentligen? Vantar är lite svårt tycker jag, för han är bara 14 mån gammal då och för liten för fingervantar (Har inte hittat några varma i hans strl), men han gillar inte alls tumvantar eller sådana hela. Han tror stenhårt på att han inte kan använda sig av händerna med dom på :crazy:

Gummistövlar har vi hemma redan, och en tjock vintermössa. Så jag ska köpa en lite tunnare att ha nu innan det blir kallt på riktigt.

Hur är det sen med kläderna inomhus? Jag förstår ju att det ska vara oömma och bekväma kläder, så att dom tål allt bus som det kan bli. Men ska man tänka på någonting speciellt?

Sen är han mjölkallergiker också, men det borde vara ganska så enkelt kring det tycker jag. Förskolor brukar väl vara vana vid allergiska barn. Men ska jag kanske skicka med någon info om det, eller ska jag bara berätta det helt enkelt?

Exakt plats får jag inte veta förrän i veckan någon gång, men när jag vet det ska vi åka dit och hälsa på, för att träffa personalen och se hur allt ser ut. Jag tänkte informera om allergin då, för den är viktigast av allt nästan. Hans mage blir helt förstörd av minsta lilla mjölkprodukt, och det sitter i flera dagar efteråt med följder som blödande sår i rumpan, magknip hela dagarna etc.

Äsch, jag är nog bara ytterligare en superorolig mamma :D Allt går säkert jättebra, men det känns lite läskigt också. Men han behöver det verkligen, är en supersocial liten kille som älskar att vara bland folk och göra roliga saker.
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Du tänker helt rätt, tycker jag. Kom ihåg att märka kläderna bara, lättast med märkpenna direkt man köpt dem :). Det kan vara bra om man har möjlighet att ha två par galonisar så att du slipper ta hem/glömma kvar. Samma gäller för stövlar, bra att ha både hemma och på dagis.

HM har bra galonställ som är fleecefodrade! Kan användas hela hösten, tunt under i början och mer rejält sen innan det blir dags för vinteroveralllen.

Vantar är ofta ett problem när det gäller småbarn. De som kan öppnas med kardborreband är i alla fall lätta att få på. Långa vantar med tunna skaft sitter bättre fast!

Jag har alltid extravantar, mössa och halsduk som ligger på dagis. Men jag är kanske hyperlarvig som själv är förskollärare. JAG vill inte att personalen ska kunna säga nåt om att nåt saknas hos mina små :angel:

Personalen kommer att vilja att det finns lite extrakläder, det kan bli både blött och kladdigt :d Ni kommer att få en hylla eller låda som är er. Kolla den lite då och då och fyll på så är det lugnt.

Berätta om allergin och hur den påverkar barnet. Precis som du säjer är det förmodligen inga problem att hantera detta.

Om du litar på personalen kommer inskolningen att gå lättare för både dig och barnet. Det är bättre att gå ifrån ett gråtande knyte och sedan ringa upp och fråga hur det går än att vela. När du går visar du barnet att DU är tryggt med att det ska stanna, det är viktigt! Personalen kommer att tala om om det inte går bra och ändra sitt agerande efter det om det behövs.

Många barn är ledsna under inskolningen och varför inte? Det är en ny situation och mamma/pappa går ifrån dem :cry: Min erfarenhet är dock att det är bättre att vara ledsen i början, om det kommer efter inskolningen är det svårare att vara flexibel som förälder när jobbet ställer krav.

Massor av lycka till! De flesta barn trivs alldeles utmärkt hos oss på förskolan! :banana: :banana:
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Min mamma jobbar på förskola, så jag har några tips ;)

Vad gäller fingervantar på så små barn är det ofta svårt för personalen att få på dom ordentligt eftersom de små inte kan hålla emot ordentligt. Det är bättre med de där långskaftade tumvantarna!

Det är också mycket uppskattat med hällor på galonisar/overaller, så slipper barnen gå omkring med byxorna i knävecken sas.

Allt ska märkas med namn, om man vill ha med det hem igen :crazy: Finns många föräldrar som "förväxlar" finare tröjor, jackor etc. Detta gäller särskilt extrakläderna!
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Kläderna han har på sig ska vara bra att leka i och smidiga att ha under galonisar plus att de ska tåla att sitta i sandlådan med.

Än så länge så har jag mest jeans på mina barn. Regnar det inte så åker oftast galonisarna på på förmiddagen när det är vått av daggen, men inte på eftermiddagen när det torkat upp och då tycker jag det blir lite lite med mjukisbyxor.

Mina barn är hos dagmamma, så det kanske inte fungerar på samma sätt. Men jag fick fylla i lappar om telenr, kontaktpersoner förutom föräldrarna, allergier eller andra saker som dagmamman borde veta osv. Två dagar i veckan samlas alla dagmammor i en gemensam lokal i byn så alla har fått en likadan lapp. :)

Mitt bästa tips annars är att fråga dagispersonalen, de vet ju vad som fungerar bäst! Jag har ställt 1000 frågor till min dagmamma! :angel: Snart ska jag ut och köpa vinterkläder, då kommer det fler frågor! :D

Lycka till med allt! :)

/Timsetim
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Om du litar på personalen kommer inskolningen att gå lättare för både dig och barnet. Det är bättre att gå ifrån ett gråtande knyte och sedan ringa upp och fråga hur det går än att vela. När du går visar du barnet att DU är tryggt med att det ska stanna, det är viktigt! Personalen kommer att tala om om det inte går bra och ändra sitt agerande efter det om det behövs.

Precis vad jag skulle säga, ofta kan föräldrarna försvåra inskolning, mycket genom att vela. (Och visst är det svårt att lämna sin lilla, men man får tänka att det är bättere för deras skull :) )

MÄRK kläderna som någon annan skrev och fråga om de tillhandahåller blöjor annars får du inte glömma ta med det helelr.

Ofta får ni fylla i formulär , som timsetim skriver, där allt som anhöriga, allergier , telenr osv antecknas och sätts i barnens pärm.



:)
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

I "min" kommun krävs läkarintyg på allergier, om specialkost ska tillagas. Kanske gör det det hos er också?

De flesta som arbetar på förskola är inte förtjusta i body. Det är svårt att kolla blöjan då;)...
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Det går mycket mer kläder när de går på dagis. Hemma kan man ju slänga av dem kläderna om de ska äta nåt kladdigt men det gör de ju inte på dagis. Innetofflor behövs. En liten väska som dagis kan lägga smutsiga kläder i är praktisk.

Dottern (född i maj -06) älskar sitt dagis. Hon går och hämtar skorna så fort man nämner dagis. Det är jättekul för dem med aktiviteter, leksaker och kompisar i samma ålder så oroa dig inte, är han dessutom så social så kommer det gå toppen!!
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Fråga om det är okej med fingetvantar. Hos oss är det inte det. Jag anser att vi kan lägga mer tid på barnen på annat vis än att trä på 150 stycken fingrar. Men jag har hört att vissa föredrar det.

Det finns tunna galonhandskar som går högt upp. Dessa kan man sätta innanför kläderna och de sitter bra. Annars får man fästa dem innanför jackan. Är barnen ute 2 h så kan de inte gå barhänta! (Iaf inte till vintern) De tunna galonhandskarna är inte de varmaste, men hellre torr än barhänta och blöt. Eftersom att de är tunna så är det nämligen en del barn som till slut tycker att de är helt okej :) De kan greppa med dem osv.

Du ska fylla i en hälsodeklaration. Får du inte göra det så skulle jag bli lite arg faktiskt. Jag anser att du ska få göra det. Laktos ska inte vara några problem.

Kläder bekväma och oömma. Ibland målar de och blir lite kladdiga etc. och de ska vara sköna att sova och leka i.

Jag supergillar också de fodrade regnkläderna. Perfekta tycker jag! Men har ni redan galonisar som fungerar så skulle jag inte rusa iväg och köpa nya. Fodrade stövlar är också sköna om ni behöver köpa nya.

"Våra" barn har även med sig egen kudde och filt. Men det är svårt att veta vad just ni kommer att få för regler! Jag tror att ni kommer att få bra med information när ni kommer dit :D
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Innetofflor är bra, när det gäller sockar ska man undvika de med gummi under (halkskydd) eftersom foten lätt blir kall i skon. Vi har både vanliga galonisar att dra på samt fodrade galonkläder att ha när det blir lite kallare. Vi har haft ett par "vindbyxor" att dra utanpå vanliga byxorna (ofta av "mjukisvariant) som skyddar bra vid lek ute.
Det finns fodrade långa galonvantar men när det blir kallare så har det fungerat bäst med Reimavantar som man fäst i overallen.
Jag kan varmt rekommendera Reimaoverallerna av ballongmodell (går att få tag på till bra pris begagnat) som har en sittdyna i baken så att de håller sig varma även när de sitter ner.
För oss fungerade det faktiskt bäst med fingervantar när de var i ettårsåldern, de lärde sig snabbt att spreta med fingrarna när man drog på dem och de var de enda som satt bra.

Vi for till förskolan och lekte på kvällarna ute innan vi började så de var väl förtrogna med "gården".
Tjocksockar och fleeceoverall eller kofta kan vara bra att ha om de sover utomhus. Vi har voksipåsar i vagnen på förskolan.
Ett tips är att verkligen vara på hela inskolningen (för oss var den 2 veckor) och inte avbryta den tidigare för att det går så bra, jag vet flera som gjort så som fått bakslag senare. Jag tyckte också det var intressant att få lära känna de andra barnen och se rutinerna.
Det kommer säkert att gå bra!
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Knapplån.

Tack för alla bra svar! Jag är ju lite nervös, som dom flesta andra föräldrar, och försöker att fokusera energin på att få allt att klaffa, istället för att gå och oroa mig för själva lämningen :) Vi har mjukstartat med att lämna han hos farmor ca en gång i veckan, i några timmar bara. Han lärde känna sin farmor ganska nyligen, så det är ett nytt begrepp för honom att bli lämnad.
Hittills har det gått jättebra. Det går förstås inte att jag bara lämpar över honom och går, då blir han superledsen. Men är jag kvar en stund, så att han börjar leka litegrann och känna sig hemmastadd så kan jag oftast gå till och med när han ser mig. Det känns som en bra övning faktiskt.

Jag var och handlade en uppsättning vinterkläder idag, och det blev en overall i bävernylon, fleecefodrade galonisar med förstärkning i rumpa och knä/smalben. Kändes praktiskt, eftersom dom ofta sitter ner på knäna och leker, och det sliter ju på tyget. Vinterstövlar köptes också, dom är fodrade och andas, samt vatten/vindtäta och sitter jättebra på honom. Han har precis lärt sig att gå, så alla skor/stövlar fungerar inte än, men dom här gick bra.
Vantar hittade jag sådana där långa i galon som ni pratat om, som är fodrade med fleece på insidan. Satt väldigt bra,och han vågade använda händerna litegrann i alla fall. Vi får se hur kallt vi får i vinter, om han behöver tjockare senare. Förra året hade vi snö och riktig vinter i ca 3 veckor bara..
Både overall samt galonbyxor har hällor att sätta under skorna, så att dom inte glider upp. Jag minns själv hur lätt byxorna gled upp när man lekte som liten..

Innetofflor har jag inte ens tänkt på faktiskt. Vilka sådana är bra?

Bodys använder han inte så mycket, för han gillar inte alls krångel vid blöjbytena. Det ska gå så fort som möjligt, annars kan man vänta sig en rak höger ;)

Märkas ska alltihop göras, så fort som jag lyckas hitta en bra penna här i röran på kontoret :p

Jag tänkte avvakta tills efter starten, för att seom jag behöver köpa dubbelt av något. Det kändes onödigt att slänga ut 1500 kr extra idag, innan man vet liksom. Det blev dyrt nog med alltdetta + en ny vagn :angel:
Sova ute hoppas jag att dom inte gör, för Sebastian har vägrat att sova i vagn sen han lärde sig att sitta upp. Oavsett om han varit vaken sen tidig morgon, och man går i flera timmar så somnar han inte :crazy:

Eftersom jag är sjukskriven så är jag relativt flexibel även efter inskolningen om det inte skulle gå så bra, men självklart hoppas jag på att han ska fortsätta att vara lika full av bus och trygghet där, som han har varit hittills. Han älskar verkligen att få leka med nya leksaker, människor och att få uppleva mycket varje dag. Jag har ingen möjlighet att stimulera honom så mycket som egentligen behövs, så det är välkommet att inskolningen börjar snart!

Tack igen för alla braiga tips! Jag kommer säkert på mer frågor ;)
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Ang lämning så anser jag att det är extremt viktigt att man säger Hej då och är tydlig när man går. För om man bara försvinner så tror jag att barnet blir mer otryggt, föräldrarna kan försvinna när och hur som helst.
Vi bestämmer ett fönster där vi ska vinka, jag går ut och sen vinkar genom fönstret!
Sen har vi från början försökt tala om när vi kommer att hämta, tex efter att du har sovit hinner du leka en liten stund, sen kommer jag och hämtar. Eller när ni har ätit mellis så kommer jag osv, jag lägger även in klockslag och relativt tidigt lärde sig Elin att känna igen på klockan när jag kom.
Jag har två riktiga mammagrisar, men att lämna har nästan aldrig varit något problem, det var en period då Elin inte alls trivdes på dagis som det var problem, men det löst vi när jag tog upp det med personalen och vi löst problemet.
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Freddy sov heller inte i vagnen innan han började på dagis,
men dom är fantastiska och lyckas med det man själv inte gör.
Nu sover han ute i vagnen varje dag som han är där.
Det var inga problem alls, till min stora förvåning.
Men jag är jätteglad att det fungerade!

Han älskar sitt dagis, förutom när han är trött tidigt på morgonen ;)
igår tex, så hade Gubben Höst varit på besök och målat träden och lämnat en korg med äpplen :bow:
Sen hade brandbilen kommit på besök och barnen hade fått klättrat och åkt med i den.
Gissa om jag hämtade hem en ÖVERLYCKLIG pojke :D:love:
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Vi har mockasiner, sådan där som man drar på som en strumpa om foten. Det finns dock alla möjliga varianter.
De långa, fodrade galonisarna blir så småningom för kalla då de inte andas nog bra.
Jag måste instämma i att förskolepersonalen många gånger lyckas med många grejer som inte fungerar hemma. Jag tror säkert att det kommer att fungera att sova i vagn och utomhus är bäst ur hälsosynpunkt (han lär ändå få en hel del sjukdagar nu i början innan immunförsvaret vant sig) . Vi har en kall "kuvös" av glas utomhus där de ställer vagnarna.
Hälsningar Sarah
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Till alla;

Ja, jag säger i princip aldrig hejdå, men han ser mig alltid när jag går. Men jag säger inte hejdå till så många andra heller, så det kanske är därför :p

Ja, jag får ta reda på om dom sover i vagn utomhus då, för jag har ingen vagn som kan passa till det. Hans större sittvagn har inget särskilt bra liggläge, och hans nya vagn är en paraplysulky från Maclaren som inte heller har fullt liggläge. Han åker inte så himla mycket i vagn, och eftersom han inte sovit i vagnen på över ett halvår så har jag inte prioriterat liggläget när jag köpt ny.

Nu går jag bara och väntar på besked här hemma.. 1 månad innan skulle jag få veta exakt datum och tid, och om det blir den förskolan vi har valt. Och eftersom han enligt reglerna ska ha en plats senast den 12:e nov, borde jag få veta snart tycker jag.

Angående vantar så får jag hoppas på att det kommer in mer under vinterns gång, för nu hade dom bara tjockare vantar till större barn. Inga bra mössor fanns heller, så än så länge har han bara stickade och fodrade sådana, men jag vill ju ha något som kan stå emot regn/snö lite bättre, för det brukar regna större delen av höst/vinter härnere..
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Freddy sov heller inte i vagnen innan han började på dagis,
men dom är fantastiska och lyckas med det man själv inte gör.
Nu sover han ute i vagnen varje dag som han är där.
Det var inga problem alls, till min stora förvåning.
Men jag är jätteglad att det fungerade!

:D:love:

Visst är det lite facinerande vad lätt de har att göra saker på dagis som de inte gör hemma? Fredrik somnar på typ 2 min på dagis och där sover han i spjälsäng, hans eget val, de hade försökt med madrass, men han gick till spjälsängen och skulle i. Hemma ligger han i "riktig" säng och det tar tid att få honom att koppla av... Trots att vi kör rutiner här hemma oxå...
 
Sv: Förskolestart nästa månad!

Och bara för att jag skrev så som kom posten med brevfrån kommunen :D Den 5:e nov börjar Sebastian i förskolan :bump:

Jag ska kontakta personalen för inskolningsschema tydligen, så det ska jag göra imorgon bitti. Nu ska jag fylla i blanketter här, jag avskyr det verkligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp