Förskola - När? Var? Hur?

Freddie

Trådstartare
Vikke ska inte börja dagis än på ett år (han börjar tidigast när han är 2 år), men jag funderar lite i förväg. Vi har ett dagis två minuters promenad från lägenheten, som också tillämpar en pedagogik som tilltalar oss, barnen är mkt ute etc. Går det att söka plats på ett specifikt dagis, eller är man utelämnad till tuen så att säga? När ställer man sig i kö btw?

Vikke kommer inte heller att gå heltid, men det är inte möjligt för oss att ha honom precis samma tider varje dag. Fungerar det så att föräldrarna lämnar in sina arbetsscheman? Förmodligen blir det en heldag i veckan och två till tre halvdagar han "måste" vistas på förskolan.

Eh... Om en vecka lägger jag in funderingarna om gymnasieskolan då :D.
 
Sv: Förskola - När? Var? Hur?

Tror det är lite olika beroende på var man bor. Så här är det iaf i min kommun.
Vi fick välja vilket dagis vi ville.
Man får ställa sig i kö 6 mån innan önskad start.

Arbetar båda så får man ha barnet på dagis fulltid och man avgör själv om det kanske 10 timmar ena dagen för att andra dagen gå 4 timmar. Man kan också ha barnet hemma nåndag om man vill bara man meddelar innan. De vill alltid veta så tidigt som möjligt hur barnet ska gå för att kunna planera lunch osv.
 
Sv: Förskola - När? Var? Hur?

Ring och prata med ansvarig på kommunen, det skiljer sig nämligen mellan kommunerna.
ang tider så får ni helt enkelt fylla i veckoscheman och lämna in, det ni kanske bör tänka på är att lägga tiderna så det fungerar med verksamheten på förskolan om ni har möjlighet.
 
Sv: Förskola - När? Var? Hur?

ställ er i kö redan nu är mitt tips för att garanteras önskad förskola. Vi lämnar in schema och kan utan problem ta ledigt eller korta dagarna om vi vill, dock betalar vi ju ändå för angiven tid.....
 
Sv: Förskola - När? Var? Hur?

Kolla på din kommuns hemsida om vilka regler som gäller, det skiljer sig åt ganska mycket.

För det mesta så är det så att man får ha sitt barn på förskolan under arbets/studietid + restid till och från. Är man sjukskriven så har man rätt till vistelsetid varje dag. Det vanliga är att man lämnar in ett schema med barnets tider, föräldrar "kontrolleras" bara i absoluta undantagsfall...

Försök att ha barnet där "lite varje dag" om möjligt, det blir för det mesta bättre än att det blir flera dagars uppehåll åt gången. Däremot så är ju så korta dagar som möjligt att rekommendera när barnen är små.
 
Sv: Förskola - När? Var? Hur?

Tack för svaren!

Vi ska försöka ordna det så att han går 3-4 timmar per dag, 4 dagar i veckan, men i värsta fall blir det en dag om 8 timmar då någon annan måste hämta Vikke annars. Jag är ju sjukskriven ett år till, men sen ska jag förhoppningsvis börja arbeta halvtid medan Rickard studerar.

Som jag förstått det nu ställer man sig i vår kommun i kö ett halvår innan planerad "dagisstart". Ska be Rickard ringa runt lite för att höra sig för angående om vi kan önska en speciell förskola.
 
Sv: Förskola - När? Var? Hur?

Jag har precis kollat upp lite förskolor, regler osv här i min kommun, för lilla Sebastian. Han ska inte börja än, men tyvärr måste han börja i vinter för att jag ska kunna komma igång med en ny rehabilitation som upptar någon till några timmar om dagen. Så jag ska försöka få ihop det så att han går runt 15 timmar i veckan, det känns som min gräns när han är såpass liten.

Här får man ställa sig i kö max 6 mån innan planerad start, och senast 4 mån innan. Man får även ansöka till ett utvalt dagis, men helt säker på att få plats just där kan man inte vara tyvärr.
 

Liknande trådar

Småbarn I januari fyller vårt barn ett år, och vi hade egentligen tänkt skola in hösten 2016 men antagligen blir det under våren i stället. Vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 438
Senast: pimy
·
Småbarn Följande har hänt: Jag träffade en föredetta anställd (slutade relativt nyligen) på min dotters (2,5 år) förskola idag. Hen arbetar...
2
Svar
21
· Visningar
3 750
Senast: Sar
·
Småbarn Även om det är ett tag kvar så börjar det vara dags att spana runt på förskolor till söta fröken. Hon kommer att vara ca 16 månader när...
Svar
17
· Visningar
4 118
Senast: Lupino
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 538
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp