Förskola -att välja och vela

Blueberry

Trådstartare
I januari fyller vårt barn ett år, och vi hade egentligen tänkt skola in hösten 2016 men antagligen blir det under våren i stället. Vad ska vi kolla på? Vilka frågor ska vi ställa?

Han står i kö hos två förskolor i privat regi, varav den ena är helt nystartad (det finns dock populär grundskola i samma regi) och den andra är väldigt etablerad (och nästan omöjlig att komma in på).

De närmsta kommunala är väldigt fulla, med lite för många barn per vuxen för att jag ska känna mig bekväm. Dessutom ligger de i en håla där många vuxna har ganska tvivelaktiga åsikter när det gäller människors lika värde och jag vill inte att han ska vara i en lärande miljö bland rasister... :cautious:

Vi har varit på besök på den etablerade och jag satt i bilen och grät efteråt eftersom det var så himla bra, men chansen att få en plats är minimal och jag inte riktigt kunde föreställa mig att någon annan förskola skulle vara bättre.

På torsdag ska vi på öppet hus på den nya. Det ringde i går och erbjöd en plats, men jag sa att vi ville se åtminstone lokalerna innan vi tackar ja eller nej. Jag tror inte att pedagogerna är med, de är antingen helt nyanställda eller så pågår fortfarande rekrytering av någon av dem och förskolan öppnar inte förrän i november eller december. Lokalen är en gammal anrik byskola med fin trädgård och det ligger inte så långt från oss. Det är "på landet", helt klart. (Jag har varit där förut, men då bedrevs caféverksamhet i huset.)

Vad ska vi titta noga på? Det finns ingen KBU eftersom det är helt nytt.
 
Sånt där är ju skitsvårt, speciellt när det är första barnet och man kanske inte känner så många barnfamiljer och därmed ofta inte har hört så jättemycket om förskolorna. I det här fallet när det är en helt ny förskola är det ju ännu svårare. Jag tror man får hälsa på och gå mycket på magkänsla helt enkelt samt fråga om saker som är viktiga för en, t.ex. mat, hur de ser på barnuppfostran, utevistelse, antal barn per vuxen och vad det kan vara. Med dottern gick vi mest på magkänslan och för oss blev superbra så nu kommer lillebror också få gå på samma ställe. SKulle man inte bli nöjd går det ju dessutom i värsta fall att byta förskola (om det inte är mindre brister som man kan ta upp med personalen och få ändring på) :)
 
Jag skulle frågat:
- hur de tänkt att organisera sig åldersmässigt
- hur de kommer att lägga upp en vanlig dag
- vilka rutiner som finns för hygien både bland barn och vuxna. Tex handtvätt efter tex toalettbesök och utevistelse. Finns handdukar eller servetter.
- hur mycket utevistelse varje dag
- hur det fungerar vid sjukdom på personal. Kommer det vikarier eller försöker de täcka för varandra.
- hur det ser ut med rutiner för sjuka barn. Anmäler man sjukdom, sätter de upp lappar med vilka sjukdomar som går, när är barnen välkomna tillbaka.

Vi har inte varit nöjda med sonens förskola men jag ser nu när han börjar skolan hur värt det är att han känner 22 barn av 75 i sin klass! Vi valde den förskola som de flesta barnen i vårt absoluta närområde gick på.

Mvh Miks
 
Pedagogerna är a och o, själv hade jag haft väldigt svårt att säga något innan jag fått träffa dem. De är anledningen till att min sons avdelning fungerar så bra och det är ett behagligt tempo och ljudnivå. Förskolechefen verkar vara någon jag bara vill peka fingret åt och be den dra åt helvete, men hen träffar jag aldrig i normla fall.
Men detta är dock ett kommunalt dagis, på ett privat kan chefen vara mer knuten till verksamheten.
 
Jag skulle frågat:
- hur de tänkt att organisera sig åldersmässigt
- hur de kommer att lägga upp en vanlig dag
- vilka rutiner som finns för hygien både bland barn och vuxna. Tex handtvätt efter tex toalettbesök och utevistelse. Finns handdukar eller servetter.
- hur mycket utevistelse varje dag
- hur det fungerar vid sjukdom på personal. Kommer det vikarier eller försöker de täcka för varandra.
- hur det ser ut med rutiner för sjuka barn. Anmäler man sjukdom, sätter de upp lappar med vilka sjukdomar som går, när är barnen välkomna tillbaka.

Vi har inte varit nöjda med sonens förskola men jag ser nu när han börjar skolan hur värt det är att han känner 22 barn av 75 i sin klass! Vi valde den förskola som de flesta barnen i vårt absoluta närområde gick på.

Mvh Miks
ÄR DE 75 BARN I EN KLASS?!
 
ÄR DE 75 BARN I EN KLASS?!
Jupp!

De fördelas på 2 grupper som oftast i sin tur fördelas i 4 färger. Däremot är grupperna dynamiska och varje färg fördelas i 1,2,3 och så paras man ihop med andra 1,2 eller 3. De är alltså alla barn i en klass men alltid uppdelade olika konstellationer. Jag har inte koll på alla uppdelningar. Inte sonen heller. När han börjar ettan kommer det vara 80 barn fördelade på tre klasser, tror de.

Mvh Miks
 
Jupp!

De fördelas på 2 grupper som oftast i sin tur fördelas i 4 färger. Däremot är grupperna dynamiska och varje färg fördelas i 1,2,3 och så paras man ihop med andra 1,2 eller 3. De är alltså alla barn i en klass men alltid uppdelade olika konstellationer. Jag har inte koll på alla uppdelningar. Inte sonen heller. När han börjar ettan kommer det vara 80 barn fördelade på tre klasser, tror de.

Mvh Miks
Jag tror inte ens det finns 75 barn i hela min sons skola. Det är ungefär lika många som vi är i min klass på universitetet.
Även 80 delat i tre klasser låter mycket men man får väl anta att skolan vet vad de gör
 
Jag tror inte ens det finns 75 barn i hela min sons skola. Det är ungefär lika många som vi är i min klass på universitetet.
Även 80 delat i tre klasser låter mycket men man får väl anta att skolan vet vad de gör

På vår förskola går det totalt 93 barn mellan 1 och 5 år. Så det kändes mycket med 75 i en klass :p
 
Jag tror inte ens det finns 75 barn i hela min sons skola. Det är ungefär lika många som vi är i min klass på universitetet.
Även 80 delat i tre klasser låter mycket men man får väl anta att skolan vet vad de gör

På vår förskola går det totalt 93 barn mellan 1 och 5 år. Så det kändes mycket med 75 i en klass :p

Jag tyckte faktiskt det var jobbigare att det var 55 barn på samma avdelning på dagis. 90 barn på hela förskolan. 75 känns typ hanterbart :D

Jag tror att det är 500 barn i skolan. Dock utökar de för att kunna få in 800. F-9 skola.

Så har vi det i Stockholm med omnejd :)

Mvh Miks
 
Jag tyckte faktiskt det var jobbigare att det var 55 barn på samma avdelning på dagis. 90 barn på hela förskolan. 75 känns typ hanterbart :D

Jag tror att det är 500 barn i skolan. Dock utökar de för att kunna få in 800. F-9 skola.

Så har vi det i Stockholm med omnejd :)

Mvh Miks

Fy farao! :eek:

Jag lägger till en fråga, för att jag ska komma ihåg:

- Vila. Är det personal med hela tiden då?
 
Jag tyckte faktiskt det var jobbigare att det var 55 barn på samma avdelning på dagis. 90 barn på hela förskolan. 75 känns typ hanterbart :D

Jag tror att det är 500 barn i skolan. Dock utökar de för att kunna få in 800. F-9 skola.

Så har vi det i Stockholm med omnejd :)

Mvh Miks

Ja 55 på samma avdelning förstår jag är jobbigt! Vi har 6 avdelningar på hela förskolan så ca 15 barn per avdelning då och det känns helt okej tycker jag :)
 
Fy farao! :eek:

Jag lägger till en fråga, för att jag ska komma ihåg:

- Vila. Är det personal med hela tiden då?
Det har det varit på de förskolor jag besökt så det antar jag. Ett rum var med glasväggar så där är jag lite osäker, där kan de ha suttit utanför med.
 
Fy farao! :eek:

Jag lägger till en fråga, för att jag ska komma ihåg:

- Vila. Är det personal med hela tiden då?

På dotterns dagis går personalen när barnen somnat. De är dock i närheten och har sån där vakt så de hör om någon vaknar.
Nu har de "utesov" med stora fönster så man kan ha koll på ungarna.
 
Jag satte upp några saker jag tyckte var viktiga, tex sovrutiner, pedagogisk inriktning, utemiljö osv. Sedan granskade jag förskolan utifrån det.

Nu valde vi samma förskola som storebror, av smidighetsskäl men även för att vi innan varit väldigt nöjda med just den förskolan. Det är 38 barn på 2 avdelningar, varav 16 stycken är 5 år så de har mycket separata aktiviteter och de små blir kvar på förkolan.

Sover gör de i vilrummet och en personal är med tills barnen sover. Sedan sitter personal utanför, i ett rum bredvid och hör därmed om någon vaknar. För mig var det ett önskemål att de skulle sova ute men det gör de inte på den här förskolan och då fick allt det andra bra väga upp. Nu sover iofs min son ute iom att han har så mycket astma att han inte kan sova inne i det lilla instängda rummet så det har löst sig ändå ;)
 
Fy farao! :eek:

Jag lägger till en fråga, för att jag ska komma ihåg:

- Vila. Är det personal med hela tiden då?

Jag har jobbat som vikarie på flera olika förskolor och rutinen för vila kan se väldigt olika ut. En del är personal med hela tiden, andra sitter de i nära anslutning för att kunna höra om någonting händer. Har dock varit på ställen där personalen kan befinna sig ganska långt ifrån rummen med vila så om du tycker att det känns viktigt kan det vara bra att fråga om deras rutiner kring det. Tror dock inte att de får göra som ett ställe jag jobbat på i Norge, där hade barnen vila ute i barnvagn utan att ha någon "vakt", hade INTE velat ha mitt barn på en sådan förskola!
 
Vad är det som gör att det verkar kört att få plats på den etablerade? Om ni ställt er i kö i tid borde ju ni ha lika god (många kommuner har en maxtid på fyra månader - man kan visserligen sätta upp sig i kö innan men ingen får förtur genom att ställa sig längre än så innan önskat datum) o till hösten har ju sexåringarna försvunnit till förskoleklass.
Om ni inte får plats där på en gång- stå kvar i kön så kan ni byta om ni vill när det blir en plats. Trivs ni där ni är är det ju bara att tacka nej!

Kolla personaltäthet o storlek på grupperna samt hur verksamheten är tänkt. En helt ny verksamhet behöver ju ofta något år på sig för att hitta sin form.

Och lita på magkänslan. Tyvärr kan förskola o förskola vara väldigt olika. Vi har p g a en flytt hunnit med en fantastisk kommunal, en medioker kommunal och ett fantastiskt föräldrakooperativ.

Att personalen ska sitta timvis och titta på sovande barn tycker jag verkar bara slöseri. Bättre att de sysselsätter sig med dem som inte sover! Men självklart måste de finnas precis i närheten o på höravstånd så att ingen liten vaknar o känner sig ensam!

Lycka till!!
 
Vad är det som gör att det verkar kört att få plats på den etablerade? Om ni ställt er i kö i tid borde ju ni ha lika god (många kommuner har en maxtid på fyra månader - man kan visserligen sätta upp sig i kö innan men ingen får förtur genom att ställa sig längre än så innan önskat datum) o till hösten har ju sexåringarna försvunnit till förskoleklass.
Om ni inte får plats där på en gång- stå kvar i kön så kan ni byta om ni vill när det blir en plats. Trivs ni där ni är är det ju bara att tacka nej!

Kolla personaltäthet o storlek på grupperna samt hur verksamheten är tänkt. En helt ny verksamhet behöver ju ofta något år på sig för att hitta sin form.

Och lita på magkänslan. Tyvärr kan förskola o förskola vara väldigt olika. Vi har p g a en flytt hunnit med en fantastisk kommunal, en medioker kommunal och ett fantastiskt föräldrakooperativ.

Att personalen ska sitta timvis och titta på sovande barn tycker jag verkar bara slöseri. Bättre att de sysselsätter sig med dem som inte sover! Men självklart måste de finnas precis i närheten o på höravstånd så att ingen liten vaknar o känner sig ensam!

Lycka till!!
Så här står det på min kommuns hemsida angående ködatum:

"Kommunen har skyldighet att inom fyra månader erbjuda en plats någonstans inom kommunen. Barnet placeras i kö efter ansökningsdatum och kötiden räknas tidigast från det att barnet är tre månader."

Det verkar ju fungera lite olika i olika kommuner. Vi har en del väldigt populära förskolor i vår kommun och de är nästan omöjliga att komma in på. Där kommer nästan bara syskonförturer och barn med lång kötid som byter från annan förskola in. De barn som går på den mest populära förskolan har även en garanterad plats i en skola som om möjligt är ännu svårare att komma in i.

I min kommun häller det att vara planerad.

Mvh Miks
 
Vad är det som gör att det verkar kört att få plats på den etablerade? Om ni ställt er i kö i tid borde ju ni ha lika god (många kommuner har en maxtid på fyra månader - man kan visserligen sätta upp sig i kö innan men ingen får förtur genom att ställa sig längre än så innan önskat datum) o till hösten har ju sexåringarna försvunnit till förskoleklass.
Om ni inte får plats där på en gång- stå kvar i kön så kan ni byta om ni vill när det blir en plats. Trivs ni där ni är är det ju bara att tacka nej!

Kolla personaltäthet o storlek på grupperna samt hur verksamheten är tänkt. En helt ny verksamhet behöver ju ofta något år på sig för att hitta sin form.

Och lita på magkänslan. Tyvärr kan förskola o förskola vara väldigt olika. Vi har p g a en flytt hunnit med en fantastisk kommunal, en medioker kommunal och ett fantastiskt föräldrakooperativ.

Att personalen ska sitta timvis och titta på sovande barn tycker jag verkar bara slöseri. Bättre att de sysselsätter sig med dem som inte sover! Men självklart måste de finnas precis i närheten o på höravstånd så att ingen liten vaknar o känner sig ensam!

Lycka till!!

Den är inte i kommunal regi, men har nog samma köregler. De tar in väldigt få barn per år (inskolning endast ht) och syskon har förtur. Förra ht tog de in fyrs barn, samtliga var syskon. Och väldigt få personer lämnar kön, trots plats på annan förskola.
 
Där vi bor finns en förskola, den har 19 barn. 14 är pojkar! Är inte det lite lustigt?!

De är ungefär 5 per årgång och ingen yngre än 2 i dagsläget. Vet inte om de börjar senare här på landet eller om uppgifterna är från förra året.

Jag hoppas den är bra om den någonsin blir aktuell.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 201
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Som relativt nyinflyttad i en kommun utan att känna någon här egentligen så ska vi välja förskola snart. Sonen kommer vara 16 månader...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: ylvalill
·
  • Låst
Övr. Barn Attans först får man inte förskoleplats alls och nu får jag för många platser :o Historia: Fick plats till dottern när hon var 1½år...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp